Deze gegevens zijn in lijn met wat we al eerder voorbij zagen in andere onderzoeken.
Apps op iOS en Android
Als er iets consistent blijft in het verschil tussen een iOS- en een Android-gebruiker, is dat de eerstgenoemde vaker apps installeert, die apps langer gebruikt en ook meer betaalt voor die apps. Adobe Digital Index heeft de resultaten van een onderzoek, gehouden onder iOS- en Android-gebruikers, verspreid onder 700 miljoen app-sessies, naar buiten gebracht dat deze cijfers enigszins ondersteunt. Apps op iOS worden twee keer zo vaak opgestart als op Android en diezelfde apps worden dan ook meteen twee keer langer gebruikt.
Aan de andere kant laat dit onderzoek ook zien dat Android een inhaalslag aan het maken is als het om het gebruiken van apps gaat. Dus wie weet zien we in de nabije toekomst andere cijfers op ons beeldscherm voorbij komen. Toch komen de resultaten van Adobe niet als een verrassing. Ondanks het grotere marktaandeel van Android, levert iOS ontwikkelaars meer op, zien we dat iOS-gebruikers hun toestel en software intensiever gebruiken en staat het iOS-platform ook boven Android als het gaat om mobile browsing.
Helaas biedt het onderzoek weinig context. Het is niet duidelijk wie met welk toestel in het onderzoek is meegenomen. Het kan zijn dat er early adopters van vroegere iPhone-hardware meegeteld worden en dat die minder gevoelig waren voor betaalde apps. Ook kunnen we niet terugzien of het onderzoek rekening houdt met de mensen die goedkopere Android-toestellen hebben en mogelijk niet geïnteresseerd zijn in het betalen voor en gebruiken van apps – maar simpelweg de goedkoopste smartphone nodig hadden. Ook wordt er niets over het gebruik van widgets – een feature die al lang op Android beschikbaar is – gezegd; widget-gebruikers hoeven de app niet te openen om te zien wat ze willen zien.
Reacties (1)