Op aandringen van grote mediabedrijven denkt Apple er over na om het prijsbeleid voor app-ontwikkelaars aan te passen. Op het moment maakt Apple gebruik van de 30/70% regeling voor zowel de gewone applicaties als de applicaties die abonnement diensten aanbieden zoals, Netflix of Spotify. Dit betekent dat Apple 30% buit maakt per transactie voor een applicatie of service via de App Store.
De grote mediabedrijven vinden het oneerlijk dat Apple hetzelfde tarief vraagt voor de applicaties met/en zonder abonnementdiensten. Daarbij is het voor de applicaties die werken met een abonnement verboden om externe links in de applicatie te plaatsen. Dit betekent dat de registratie van het abonnement perse in de applicatie zelf verricht moet worden. Op deze manier blijft Apple er zeker van dat ze hun aandeel van 30% ontvangen.
Er valt veel over te zeggen dat Apple zich open stelt om over het prijsbeleid te praten. Normaliter blijft het bedrijf uit Cupertino bij het huidige beleid en wuift het onderhandelingen van de tafel. Het lijkt erop dat Apple inziet hoe belangrijk de ontwikkelaars voor de App Store zijn. Het moet voor hen natuurlijk ook aantrekkelijk genoeg blijven om applicaties met abonnementsdiensten te ontwikkelen. De ontwikkelaars zijn ten slotte bepalend voor het succes van de op één na grootste applicatie winkel ter wereld.
Wat levert het voor de gebruikers op?
Het lijkt erop dat het prijsbeleid alleen gaat veranderen voor applicaties met abonnementdiensten. Er valt over te twisten of wij als gebruikers ook voordeel gaan hebben van deze prijsverlaging. Het lijkt erop dat wij ook in de toekomst de volle pond kunnen gaan betalen voor abonnementen in de App Store. Wel kan het zo zijn dat meer ontwikkelaars applicaties met abonnementen gaan ontwikkelen, wat ten goede zal komen aan het aanbod in de App Store.
Reacties (0)