YouTube wil live streamingdienst met de focus op e-sports lanceren
Volgens een verslag is YouTube, eigendom van Google, van plan om de live streamingdienst opnieuw te lanceren, ditmaal met de focus op live gaming-evenementen. Daarmee wil YouTube de videostreamingdienst Twitch.tv achterna gaan, die bekend is geworden dankzij de focus op gaming en ook e-sports. E-sports, ook wel professioneel gamen genoemd, is het competitief spelen van computerspellen om geldprijzen te winnen. Dit gebeurt meestal in teamverband, maar dit is niet noodzakelijk. Spelers staan vaak onder contract.
Google probeerde vorig jaar Twitch.tv nog over te nemen, maar moest het afleggen tegenover Amazon, die bijna een miljard dollar neerlegde voor de videostreamingdienst. Had Google toch de dienst gekocht, dan had het wellicht in de problemen gekomen, omdat het bedrijf dan een monopoliepositie binnen online video’s streamen zou hebben. YouTube is het grootste online videoplatform van dit moment en de 45 miljoen Twitch-gebruikers zouden voor een oneerlijke positie op de markt zorgen. Dus kocht Amazon Twitch op.
Google zou momenteel al vijftig man op de zaak hebben gezet, die waarschijnlijk tijdens de aankomende E3, Electronic Entertainment Expo, van start gaat. De E3 vindt plaats in juni en is een populaire game- en gadgetbeurs. Google en YouTube hebben overigens al ervaring met het live streamen van e-sports: sinds 2013 zendt het de League of Legends Championship Series uit, eigenlijk zonder één of andere exclusiviteitsdeal. Sinds 2010 is het op YouTube mogelijk live uitzendingen te bekijken van sport- en muziekevenementen.
Reacties (0)