Tidal zakt steeds verder weg
We weten het nog als de dag van gisteren. Of nou ja, van een paar weken terug. Tidal werd opnieuw de wereld ingegooid als de muziekstreamingdienst voor en door artiesten, dat idee. Wat de consument ermee opschiet? Die krijgt, voor 19,99 euro per maand, muziek in de hoogste kwaliteit van dit moment. Prima, alleen blijkt uit onderzoek dat het gros van de mensen het verschil tussen gewone audio en high definition audio helemaal niet horen. Dus wat heb je er dan precies aan? Mogelijk speelde die vraag de bij de consument de afgelopen tijd.
Want wat blijkt: het gaat helemaal niet lekker met Tidal. De app, beschikbaar voor Android en iOS, is inmiddels uit de meest populaire apps van dit moment gevallen en het ziet er ook niet meer naar uit dat Tidal er weer bovenop komt. In Noord-Amerika is Tidal niet meer terug te vinden in de top 700 (!) apps en in Groot-Brittanniƫ is de app buiten de top 500 gevallen. Ondanks alle media-aandacht die Jay Z, eigenaar van de dienst, wist te generen en ondanks al die artiesten die zich bonden aan de dienst; het mocht allemaal niet baten.
Ondertussen doen Spotify en Pandora het steeds beter en zijn zelfs de game Candy Crush voorbij gegaan op verschillende applijstjes; al dat negatieve geklets over de bestaande diensten, blijkt hen juist geholpen te hebben. Nu willen we Tidal nog niet afschrijven, iets opbouwen is moeilijk, maar al die goedkeuringen van bekende artiesten blijkt dus niet genoeg te zijn om de voorsprong van andere diensten in te halen. De consensus die bestaat over de dienst is elk geval duidelijk: hij is er meer voor de artiesten en minder voor de consumenten.
Reacties (0)