Spotify wil meer tweets zien over Spotify
Spotify is dit weekend begonnen met de uitrol van een nieuwe ‘feature’ (bij gebrek aan een beter woord), waar gebruikers gemakkelijk over de muziek kunnen tweeten die ze op Spotify vinden. Het heet Tweet the Beat en de eerste gebruikers hebben zich al gemeld: op mobiele apparaten zie je een advertentie zo groot als het scherm in beeld verschijnen, die je probeert te stimuleren te tweeten over hetgeen dat je aan het luisteren bent of gaat luisteren. Je hoeft hier niets voor te doen, behalve op ‘Tweet’ te klikken of te tappen.
De pop-ups verschijnen willekeurig in beeld en verschijnen helaas bij iedereen. Het is bekend dat Spotify een gratis versie heeft die wordt aangedreven door advertenties en dat wanneer gebruikers voor de dienst betalen (9,99 euro per maand), de advertenties weer verdwijnen. Maar omdat dit technisch gezien geen advertentie is en pas reclame wordt wanneer je op Tweet drukt, krijgt iedereen de pop-up in beeld. Waarschijnlijk kunnen muzikanten zich aanmelden voor de feature, omdat je tot nu toe alleen Rihanna voorbij ziet komen.
Tweet the Beat is ontworpen met het idee muziekluisteraars dichterbij hun favoriete artiesten te brengen. Wanneer je namelijk op Tweet drukt, wordt de artiest in kwestie geadresseerd, zodat ze op de hoogte zijn van jouw liefde. Klinkt natuurlijk een beetje vergezocht en we weten allemaal dat Spotify deze functie gebruikt om meer mensen naar de dienst te lokken en om meer artiesten aan zich te binden. Het online muzieklandschap lijkt moment een slagveld; exclusiviteit gaat steeds meer voorop staat. Tidal heeft nu al muziek die Spotify niet heeft.
Reacties (0)