Google Stadia: 4k-resolutie wordt niet altijd gehaald
De gamestreamingdienst Google Stadia heeft geen perfecte lancering achter de rug. Zo zijn er Chromecast Ultra-mediaspelers die oververhit raken en klagen spelers dat ze lang hebben moeten wachten op hun activatiecodes. En dan is er nog het probleem van spellen die in 4k gespeeld zouden moeten worden, terwijl dat niet altijd gebeurt. Zo draait Stadia games als Destiny 2 en Red Dead Redemption 2 in full hd en 1.440p, met een maximale fps (frames per seconde) van 30. Dat is ook minder dan de beloofde 60 fps.
Wanneer het spel dan via Chromecast Ultra op een tv gepresenteerd wordt, dan vind er upscaling plaats naar 4k. En dat kan ervoor zorgen dat er kwaliteitsverschil aanwezig is wanneer je de games naast de versies voor consoles legt. In een statement Twitter heeft vicepresident van Google Phil Harrison laten weten hoe dit nou precies komt.
Yes, all games at launch support 4K. We designed Stadia to enable 4K/60 (with appropriate TV and bandwidth). We want all games to play 4K/60 but sometimes for artistic reasons a game is 4K/30 so Stadia always streams at 4K/60 via 2x encode.
— Phil Harrison (@MrPhilHarrison) October 9, 2019
In een andere statement laat Google weten dat het aan ontwikkelaars is om ervoor te zorgen dat de beeldkwaliteit goed is. Ook moeten ze uitvogelen hoe ze voor balans zorgen tussen beeldkwaliteit en een stabiele framerate. Hieronder staat het volledige bericht, via Eurogamer.
Stadia streams at 4K and 60 FPS – and that includes all aspects of our graphics pipeline from game to screen: GPU, encoder and Chromecast Ultra all outputting at 4k to 4k TVs, with the appropriate internet connection. Developers making Stadia games work hard to deliver the best streaming experience for every game. Like you see on all platforms, this includes a variety of techniques to achieve the best overall quality. We give developers the freedom of how to achieve the best image quality and framerate on Stadia and we are impressed with what they have been able to achieve for day one.
“We expect that many developers can, and in most cases will, continue to improve their games on Stadia. And because Stadia lives in our data centers, developers are able to innovate quickly while delivering even better experiences directly to you without the need for game patches or downloads.
Het goede nieuws is dat Google verwacht dat ontwikkelaars mettertijd handiger worden in het ontwikkelen voor Google Stadia. Echter, het bedrijf was eerder niet heel duidelijk over de beeldkwaliteit van de dienst en had bijvoorbeeld prima kunnen aangeven dat er soms van upscaling gebruikgemaakt wordt om 4k te behalen.
Reacties (0)