Professionele camcorders met Red- allures maar een stuk voordeliger dan de Chinees? Het is heel wel mogelijk zoals het nog jonge merk Z CAM bewijst. Uiteraard gaat het hierbij niet om een goedkope postorder maar om een gedegen industriële fabrikant die duidelijk mikt op een gunstige prijs, veelzijdigheid en relatief goede kwaliteit. Enthousiaste reacties van gebruikers geven aan dat Z CAM daar behoorlijk goed in geslaagd is. En in Nederland is er een eigen importeur opgezet door mensen die het videovak uit ervaring kennen.
Het boxconcept bij camcorders is heel interessant voor cinematografen die een camerabody geheel naar eigen wens willen uitbouwen. Het merk RED maakte met aanvullende accessoires en RAW-formaten dit type camera tot de koning van het 35 mm sensor-formaat. Het zeer stevige prijskaartje was wel een dingetje maar er zijn ook andere een stuk voordeliger box-aanbieders. Bijvoorbeeld het Chinese merk Z CAM dat het RED-concept naar de kroon steekt.
Uitgebreidere versie
De laatste box-camcorder die wij behandelden was de MFT Panasonic DC-BGH1. Ook de Z CAM E2 4K heeft een MFT-objectiefvatting. Dit model is een uitgebreidere versie van de eerdere E2 die qua prijs en mogelijkheden al de nodige opzien baarde. Met de E2 4K mikt Z CAM op de gevorderde amateur en kleinere professionele videomaker. De in onze recente 6K speciaal aangehaalde kwaliteit en mogelijkheden van dit hoogwaardige tussenformaat komen geheel tot een hun recht in de Z CAM 6S 6K boxcamera met 35 mm beeldsensor. Deze is leverbaar in de Canon EF, PL en MFT-mount. Desgewenst ook als fullframe-model.
Beide Z CAM boxcamera’s vereisen natuurlijk verdere aankleding met objectieven, viewers, handgrepen, accu’s en SSD-opslag (Atomos en Blackmagic).
Z Cam E2 4K 120fps cinemacamera
Het model E2 4K is een echt werkpaard met een aluminium behuizing voor lowbudget en middenklasse video- en cineproducties. Naast de standaard UHD-beeldsnelheden (24, 25, 30, 50, 60 fps) voorziet deze boxcamera ook in highspeed. Op 120 fps neemt de Z CAM E2 4K op in zowel DCI en UHD. Bij 240 beelden per seconde lukt full HD nog prima. De MFT-sensor kan beide formaten en de relatief hoge snelheden gemakkelijk opnemen. Bovendien biedt Micro Four Thirds een ruime keuze uit hoogwaardige en goed betaalbare objectieven. De beeldstabilisatie moet de videofilmer uit de objectieven of een gimbal halen.
De kleurondersteuning bedraagt 10-bits en er is een nominaal 13 stops dynamisch bereik. Deze DR valt nog verder uit te breiden tot 16 stops Wide Dynamic Range. De toegepaste CODECs omvatten zowel H.265- als H.264-codecs (.MOV/.MP4). In de praktijk een efficiënte compressie met behoud van de volledige sensorkwaliteit voor UHD en HD. Het eigen RAW-format heet ZRAW. De audioformaten zijn AAC en PCM met een doorsneekwaliteit op 24 bit 48kHz.
De geschoten opnamen sla je op met een CFast 2.0-kaart. Het is mogelijk om met een optionele kabel twee E2-camera’s tegelijk te synchroniseren. Het systeem ondersteunt het synchroniseren van maximaal 100 camera’s. De meegeleverde Gigabit-connector biedt gegevensoverdracht en besturing van de camera. Ook kunt uw de camera met de iOS-app bedienen en live-beelden bekijken. De camera wordt gevoed door de meegeleverde lichtnetadapter of een optionele Sony L-serie-accu.
Prima
Dan de ergonomie en uitbreidingsmogelijkheden. Je kunt deze boxcamera zowel vanaf de bovenkant (alle functies) als van de voorzijde en linkerzijde en op afstand bedienen. Een LCD-schermpje bovenop de body informeert de gebruiker over de instellingen en menufuncties. Meer ziet de gebruiker bij het monteren van een externe videoviewer. Er is geen gebrek aan connectoren. We noemen een 3,5 mm minijack voor audio, een A2-2-pin LEMO power output, 2,5 mm LANC remote control, een 5-pin LEMO tweekanaals audio mic/line Arri mini-type, tweemaal 4-pins RS-232 (serial remote en Pelco drones), RP SMA voor een WiFi-antenne, RJ 45 GB en USB-C-poort (voor SSD-drives). De bevestiging van accessoires gaat via ¼ inch schroefdraad. Daarvan zijn er wel zes op verschillende bodyzijden (onder, boven, links) aanwezig.
Op 4K DCI ProRes HQ zagen de ons getoonde beelden er prima uit. Tot ISO 1600 zijn videobeelden bij slecht licht nog wel bruikbaar. Het rolling shutter-effect is relatief gering.
Grading kan via het Z-LOG2 profiel en je kunt LUTs van de website downloaden. De Z CAM Z E2 4K body wordt geleverd in een keurige opbergdosis met netstroomadapter en LEMO D-tap-kabels.
Z CAM 6S 6K EF en 35mm
Een volwaardige 6K videocamera met een EF-mount? Dat kan tegen een alleszins vriendelijk prijsje bij de Z CAM uitvoering 6S 6K Cinema boxcamera met Canon EF-vatting. Zulks heeft twee grote voordelen:
1. Je kunt op het hoogwaardige 6K tussenformaat opnemen. Dit vervolgens terugzetten in het hoogst mogelijke 4K master-formaat of er direct native in werken.
2, Met een EF-mout staat er een waar scala aan objectieven, nieuw en vintage, ter beschikking.
In feite gaat het bij de 6S 6K om een uitgebreidere versie van de hiervoor besproken E2 4K. Nu uitgerust met een Super 35 sensor met 10-bit 4:2:2 color support en een 14 stops dynamisch bereik. Je kunt 6K beelden schieten tot een maximale framerate van 75 beelden per seconde. De opgenomen data worden op een snelheid tot 300Mb/s weggeschreven naar CFast 2.0 kaarten. Tot de beschikbare opnameformaten behoren onder meer MOV, MP4 en ZRAW, waarbij H.265 voor 10-bit opnames en H.264 voor 8-bit opnames wordt gebruikt.
De HDMI 2.0 port ondersteunt een 4K60 10-bit 4:2:2 video output. Audio wordt opgenomen in 24-bit 48 kHz met een AAC of PCM die aangesloten kan worden op een 3,5 mm stereo jack of via een apart verkrijgbare XLR connector waarvoor de 5-polige LEMO port gebruikt kan worden. Overige interessante specificaties zijn: Timelaps en slow motion, draadloze WiFi afstandsbediening en preview, ZRAW, REC.709, Z-Log2, FLAT en HLG aan boord, Ethernet-poort voor live view en een eigen iOS-app.
Geheel opgetuigd heeft de gebruiker een ware cinematografische productiecamera in handen die gelijkwaardige RED-camera’s naar de kroon steekt. Natuurlijk is er ook de nodige concurrentie van de zijde der systeemcamera’s zoals de Canon R5 en R6. De Z CAM 6S 6K loopt echter nauwelijks warm zodat je er vrijwel ongelimiteerd mee kunt opnemen.
De resultaten zijn voor deze (en zelfs een stuk duurdere prijsklasse) indrukwekkend. Nog op het wensenlijstje staan SDI, interne grijsfilters, optische low-pass-filters, betere interne audio en meer aandacht voor multi-operator-gebruik. Van de Z Cam 6S 6K-body is ook een duurdere fullframe-uitvoering leverbaar.
Samenvattend
De Z Cam is een veelbelovend merk voor serieuze videoproductie en cinematografie. Nog net niet zo goed als de topmodellen van RED en Arri maar je komt al een heel eind tegen een stuk lagere prijs bij toch een verrassend goede videokwaliteit. Let op de firmware updates om alles uit deze camera’s te halen dat er in zit. N.B: Er is ook een gebruikersgroep, de Nederlandse ambassadeurs, te bereiken via de hepldesk.
Prijzen & Info
Z CAM E2 4K body MFT € 2.479,-
Z CAM 6S 6 EF € 2.995,-
Z CAM 6S 6K Full frame € 4.939,-
Cine Support, www.cinesupport.nl
Reacties (0)