Review: Canon EOS M50 Mark II, Blackmagic Pocket Cinema Camera 6K Pro en Nikon Z 6 II

15 november 2022 + 10 minuten 0 Reacties
3CAM_Nikon Z 6II_A4
FWD award

Deze keer een drietal heel uiteenlopende systeemcamera’s. Van de voordelige instapper Canon EOS M50 Mark II en de Blackmagic Pocket Cinema Camera 6K Pro tot de Nikon Z 6 II Geen echte toppers maar voor de gevorderde videomaker hun geld meer dan waard en voorzien van veel interessante mogelijkheden.

Canon EOS M50 Mark II

Deze tweede generatie van de M50 laat zien dat je echt geen kapitalen in een videofilmende systeemcamera behoeft te steken om een best aardig resultaat te verkrijgen! Bovendien lekker licht, een ruime keuze uit compatibele wisselobjectieven en verder nog wat leuke dingetjes zoals een portret-opnameformaat (voor TikTok en Instagram) dat rechtstreeks in de NLE-tijdlijn gaat, tevens bruikbaar als Webcam met Canon-software, geschikt voor YouTube live streaming plus vlogs en leverbaar als kit voor videoconferencing.
De 24,1 Mps APSC-C CMOS beeldsensor staat garant voor een behoorlijk goede beeldkwaliteit en biedt een aantrekkelijke scherptediepte. Bij de videoformaten UHD 4K op 25 fps en Full HD 2k op 60P. De camera is flink lichtsterk, -4EV en opnames tot ISO 25600. Voor de fotograaf is er 10 beelden per seconde burst-opnamen.

De body

Zoals gezegd lekker compact en niet zwaar en een makkelijk draagbare creatieve krachtpatser! De behuizing van de EOS M50 Mark II meet 116,3 x 88,1 x 58,7 mm en weegt kaal slechts 387 gram. Een sterkte troef van dit type camera is altijd het ruime aanbod van verwisselbare objectieven. In de eerste plaats het EF-M-lensassortiment zelf. En bij gebruik van de Canon-vattingadapter EF-EOS M ook compatibel met meer dan 70 EF- en EF-S-objectieven. De microfoonaansluiting is de standaard 3.5 mm minijack. Zoals gebruikelijk biedt de M50 Mark II een goede geluidskwaliteit. Zeker bij de inzet van externe microfoons.
De Digic 8 beeldprocessor verwerkt de opgenomen video snel en hoogwaardig. Een vooruitgang ten opzichte van de voorganger.
Het camerahuis is prima toegerust voor live streaming uitzendingen. Met de Clean HDMI-uitgang koppelt de M50 MII aan een kaart of module voor live-opnamen. Via WiFi rechtstreeks online zonder tussenkomst van een computer. Bluetooth koppelt simpel aan de smartphone en andere apparaten. Canon voorziet in live streaming kits per USB voor videoconferencing met webcam en HDMI live. Op de Canon-website vindt je een duidelijke instructie hoe dat in zijn werk gaat.


De intelligente dual-pixel AF doet meestal wat er van verwacht wordt. Voor selfies en andere snelle toepassingen is er touch-AF. Oogdetectie ontbreekt niet. N.B. Bij 4K alleen contrast AF-detectie.
En wie geen kopzorg wil over de opname-instellingen zet de body op intelligent Auto. Er is tevens keuze uit diverse voorgeprogrammeerde scene-presets. Deze Picture Styles slagen er goed in om de sfeer van het moment vast te leggen.
Bij de montage komt de slimme automatische transcoding van de opgenomen videoformaten naar direct voor montage gereed zijnde AV-bestanden van pas.
Het viewerscherm is draaibaar en kantelbaar. Er zijn geen interne grijsfilters aan boord. Wel een ingebouwde elektronenflitser.

 

Praktijk

De Canon EOS M50 Mark II heeft een lekker ‘een kind kan de was doen-gehalte.’ Heel geschikt voor de beginner. Wijst zich grotendeels vanzelf en de instelmenu’s zijn vrij logisch. Uiteraard kan je tevens het nodige handmatig instellen. De elektronische LED zoeker met 2,36 Mps is fijn helder en het 3,5 inch touchscreen biedt de informatie die je praktisch nodig hebt. Ook ligt de M50 Mark II body comfortabel in de hand.
Voor de fotograaf zijn de gemaakte JPEG-bestanden scherp, gedetailleerd, behoorlijk natuurlijk van kleur en contrastrijk. Bij video bereikt deze camera niet de top zoals in deze prijsklasse te verwachten valt. Op Full HD 1080P en 60 fps valt hoogstens wat aangenaam zacht aan te merken. Een goede doorsnee kwaliteit heel geschikt voor vlogging en live streams. Wie echter het onderste uit de 4K-kan wil krijgt dat helaas niet. Dat komt mede door de 1,5 cropfactor bij 24/25 fps. Daar valt overigens voor de amateurfilmer best mee te leven.
De beeldstabilisator biedt waar nodig uitkomst. Het gebruik daarvan vergroot de cropfactor echter wel enigszins.
De lichtgevoeligheid is hoog doch reken vanaf ISO 6400 op beeldruis. Het geluidvolume valt handmatig te besturen.

Samenvattend

De Canon EOS M50 Mark II is een camera voor de vlogger en amateurfilmer die je altijd makkelijk bij de hand kunt hebben, vanwege z’n compactheid en lichte gewicht. Ook verkrijgbaar als Content Creator-kit met een gecombineerde driepootgrip en microfoon.

Blackmagic Pocket Cinema Camera 6 Pro

Drie veelbelovende termen: Cinema met een Super 35mm beeldsensor, 6K en Professioneel toegerust. Plus een Canon EF-vatting voor een brede range aan wisselobjectieven. En dat voor de prijs van rond de € 2.200,-. Kan Blackmagic Design dat allemaal wel waar maken? Het merk staat bekend als een budgetprijsvechter, er is zelfs een gratis Davinci Resolve NLE-versie), technisch geavanceerd, een breed aanbod en innovatief. Wellicht soms wat minder degelijk maar anders betaal je vele malen meer!
In feite is deze Pro-uitvoering een update van de eerder uitgebrachte Cinema Camera-versie. De bediening, functionaliteit en het uiterlijk zijn hetzelfde gebleven. Ook de gewilde specificaties van de Super 35mm Cine-sensor, een dynamisch bereik van 13 stops, de knoppen en poorten. Nieuw van betekenis zijn een 5 inch HDR kantelbaar LCD touchscreen met 1500 cd/m2 helderheid, een Pro EVF optie (externe viewer), ingebouwde clear/2/4/6-stop ND-filters, dubbele mini-XLR-ingangen en een nauwkeurige tijdcodeklok.

De body

Het ontwerp valt elegant en modern te noemen. Met de multifunctionele handgreep beschikt de videofilmer over de belangrijkste bedieningsparameters voor opname. Te weten het ISO-bereik, witbalans, ND-filters en sluiterhoek. De Super 35mm 22,1 MPs sensor met een resolutie van 6144×3456 op 50 fps is een verhaal apart. Het gaat om een filmsensor, dus geen kleinbeeld, van bioscoopformaat met slechts geringe thermische ruis. Dat geeft mooiere schaduwen, hogere ISO-waarden en een aantrekkelijke geringe filmische scherptediepte.
De beeldsensor kent twee opnamegevoeligheden (dual gain): ISO 400 voor normale lichtomstandigheden en 3.200 voor weinig licht. In theorie kan je nog bij ISO 6.400 en 12.800 terecht doch dan gaat het wel behoorlijk ruizen.
De sensor is geoptimaliseerd voor zowel 4K UHD met DCI als 6K Maximaal 50 fp 6144 x 3456 in 16:9 maar ook 60 fps op 60 fps 544 x 3024 in 17:9 en 120 fps op 2.8K 2668 x 1512 in17:9. Ook het AF-systeem is hierop ingesteld. Blackmagic heeft relatief veel aandacht besteed aan de ingebouwde grijsfilters. Deze gemotoriseerde IR ND-filters temperen niet alleen de hoeveelheid op de beeldsensor vallend licht maar passen zich ook optimaal aan bij de colometrie van de camera. Het bereik van de ND-filters omvat 2, 4 en 6 stops. IR-filters zorgen ervoor dat zowel de optische als IR-golflengten zich gelijkmatig filteren. Dit geeft vermindering van IR-besmetting van de beelden.
Het geschoten videomateriaal sla je op met de geheugenkaarten in de CFast 2.0- en SD/UHS-II sleuven of via de USB Type-C poort naar een externe recorder. Er is een full-size HDMI-poort voor live streaming met een optionele ATEM Mini-switcher of ander (kaart-)device. Je kunt redelijk lang filmen met de grotere NP-F570-batterij en optionele Blackmagic Pocket Camera Battery Pro Grip. Voor langere opnamesessies extra exemplaren meenemen. Alternatief: Aansluiten via de USBC-C-poort. Laadt de accu ook tijdens opnemen.
Het touchscreen is geheel kantelbaar en draaibaar. De zoeker beschikt over RGB1.228.800 pixels. bBluetooth is aanwezig. De aansluiting voor de hoofdtelefoon is 3.5 mm. De mini-XLR-aansluitingen leveren 48V fantoom-spanning. De body valt met tal van professionele accessoires uit te bouwen tot een ware cinecamera.

Praktijk

De beeldkwaliteit bij video steekt boven de middenmoot uit. Prima kleuren, een hoge scherpte en een breed dynamisch contrast. Tevens levensechte huidtinten. Ook de eigen RAW-bestanden zijn van een hoge kwaliteit. De CODECS voor het eigen Blackmagic RAW, H.264 en .MOV halen maximaal 4:2:2 op 8 bit. Er is een fraaie bokeh met deze beeldsensor en bijpassende EF-optiek.
Met de gratis sleutel voor de montagesoftware Davinci Resolve Studio verwerkt de videomaker de geschoten RAW-bestanden vlekkeloos direct in de tijdlijn. Bij het gebruik van volformaat wisselobjectieven dien je rekening te houden met een cropfactor van 1,6, het is immers een Super 35 mm beeldsensor.
De van polycarbonaat vervaardigde body ligt goed en met een licht gewicht in de hand. Het bedieningsconcept zal voor sommigen even wennen zijn maar het leert snel. Knoppen en besturingswieltjes werken beter dan de menu’s bij menig concurrent.  De AF vonden wij bij actie wat minder.
De PCM audiokwaliteit over twee kanalen is doorsnee en afhankelijk van de toegepaste microfoon.

Samenvattend

De Blackmagic Pocket Cinema Pro 6K camera vormt een interessante opstap naar voordelig cinefilms schieten. Er zijn enkele beperkingen maar op de doorsnee filmset zal deze camera het naar tevredenheid doen.

Nikon Z 6 II

Nikon is vanouds een gerenommeerde camera voor fotografen. Het merk heeft de afgelopen jaren echter ook sterk ingezet op hoogwaardige videoproductie in APS-C en fullframe 35. De nieuwe en verbeterde uitvoering van de fullframe Z6, nu mark II, is daar een treffend voorbeeld van. Desgewenst compleet geleverd als de Z 6 II videokit. Deze bestaat uit de FTZ-vattingadapter, Atomos Ninja V, SmallRig quick-release cameracage en diverse accessoires.
De Nikon Z6 gooide bij de introductie in 2018 al hoge ogen. Bij de Mark II-versie eind 2020 zijn verbeterd/aangevuld: Twee Expeed 6 beeldprocessors voor meer rekenkracht bij de imageprocessing, een uitgebreidere AF en een tweede sleuf voor geheugenkaarten, CFexpress- en XQD. In het kort krijg je met de aankoop van deze middenklasser in huis: Een fullframe beeldsensor met een resolutie van 24.5 Mps, bij foto 14 beelden per seconde,  video in 4K/60p en een kantelbaar touchscreen.

Body

Het robuust gebouwde camerahuis heeft de vertrouwde functionele en ergonomische Nikon-look. De bedieningsknoppen en wieltjes zitten waar de foto/videograaf hen verwacht. En tal van functies zijn direct bereikbaar zonder tussenkomst van menuschermen.
Nikon scoort doorgaans gemiddeld met haar AutoFocus bij foto en video. De mark II voorziet nu ook in gezichts- en oogdetectie voor mens en dier bij in de zogeheten ‘Wide area AF-modus’. Met deze Wide area AF-modus kan de foto/videograaf  zelf bepalen op welk gedeelte de camera moet scherpstellen. Scherpstellen in het donker vormt geen echt probleem meer. De autofocus werkt tot -6 LW met een f/2-objectief (of lichtsterker): je kunt zelfs scherpstellen bij het licht van de halve maan.
De elektronische zoeker en het touchscreen behoren tot de beste op de markt. Het bluetooth en WiFi-systeem werken na het instellen lekker.
Je kunt de Z 6 II aansluiten op een compatibele externe ATOMOS-recorder om video als ProRes RAW-bestanden te exporteren, waardoor alle gegevens van de full-frame sensor van de camera behouden blijven in kleinere bestanden. Meer flexibiliteit bij kleurverbetering. Opname van video met een grote 10-bits diepte biedt miljoenen kleuren meer dan een standaard 8-bits opname. Met de Z 6 II kun je 10-bits uitvoer via HDMI rechtstreeks op een externe recorder opnemen.

 

Praktijk

Hoewel de beeldsensor fullframe is filmt de Z 6 II met een 1,5 keer cropping tot APS-C-formaat in 4K 50/60P. De aangemaakte ProRes RAW-bestanden op 10- bit zijn van een hoge videokwaliteit. Tijdrovende kleurverbetering is niet meer nodig en je schiet video-opnamen die direct kunnen worden weergegeven op HDR-beeldschermen. De HLG-opname-indeling van de camera behoudt meer details, een groter dynamisch bereik en meer contrast. Meestal is er geen nabewerking meer nodig. Daar kan je bij de NLE met hartenlust aan de UHD-slag.
De beeldkwaliteit doet niet onder voor concurrenten zoals Sony en Fujifilm in dit prijssegement. Idem voor het dynamisch bereik van de hoge lichten tot diepe zwarten. Het geluid is standaard doorsnee en zoals gebruikelijk met een externe microfoon boven gemiddeld.

Qua beeldruis scoort de Z 6 II goed. Tot ISO 3200 geen probleem. En zelfs bij ISO 25.600 komt de camera nog bevredigend weg. Voor de fotograaf nog: De burstrate zit bij de MII op 14 frames per seconde. De buffercapaciteit van de Mark II is drie keer zo groot als die van z’n voorganger en ook nog eens ook veel sneller. Ideaal voor sport- en actiefotografie. Met de EN-EL15c accu kom je op circa 400 beelden. Bij video onder gunstige omstandigheden circa een uur.
Met de groeiende reeks Z-objectieven grijp je zelden naast het gewenste brandpunt.

Samenvattend

De Nikon Z6 II is een echte allrounder voor video en foto. Bij video presteert deze camera vaak aanmerkelijk beter dan een gelijkwaardige camcorder. En voor de fotograaf blijft er voor deze prijs weinig te wensen over.

Prijzen & Info
Canon EOS M50 Mark II € 619,- www.canon.nl
Blackmagic Pocket Cinema Camera 6K Pro € 1.939,- www.blackmagicdesign.com
Nikon Z 6 II € 2.199,- www.nikon.nl

Reacties (0)