Met diverse mooie termen, waaronder SUHD en qled, heeft Samsung de lcd-techniek weer in het premium segment proberen te zetten. Het marktaandeel in dit segment is echter in het afgelopen jaar ruim 13 procent gedaald en dus kunnen we wel stellen dat Samsung verder moet kijken als het één van de grootste spelers wil blijven. Micro-led moet de oplossing zijn en waarschijnlijk de concurrentie met oled aangaan. Sony en LG zijn met een marktaandeel van respectievelijk 39 en 35,8 procent de grootste spelers in het premium segment, wat vooral te danken is aan oled.
Het is niet voor het eerst dat we van micro-led horen. Samsung zelf werkt er al een tijdje aan, onder meer voor bioscoopschermen, en ook concurrent Sony heeft de techniek in ontwikkeling. Micro-led is een nieuwe techniek waarbij zeer kleine leds gebruikt worden, zo klein dat het pixels zijn. De pixels stralen dus net als bij de oled-techniek zelf licht uit, maar in tegenstelling tot oled wordt dus anorganisch materiaal gebruikt.
Het lijkt er echter op dat de micro-led-technologie nog niet klaar is voor de consumentenmarkt. Samsung heeft onlangs al een bioscoop met een micro-led-scherm uitgerust maar de techniek is nog te jong – en waarschijnlijk ook te duur – voor brede implementatie in televisies. Maar, mogelijk toont Samsung begin volgend jaar tijdens CES 2018 wel een prototype micro-led-tv.
Reacties (4)