Hisense timmert hard aan de weg. Het Chinese bedrijf wint wereldwijd aan marktaandeel, laat zien voorloper te zijn op het gebied van Mini-LED en toont zich ook steeds vaker in de Belgische en Nederlandse huiskamers. Hisense is sinds 2018 beschikbaar in Nederland en sinds kort ook in België en heeft grote ambities.
Een korte geschiedenis
De Qingdao No.2 Radio Factory wordt opgericht in 1969. In de kleine fabriek worden radio’s gemaakt, enkele jaren later produceert het bedrijf zijn eerste televisies. In 1994 transformeert het bedrijf tot de Hisense groep, dat sinds 1997 wordt verhandeld op de beurs van Shanghai.
Zo groeit Hisense uit tot een bedrijf dat niet alleen consumentenelektronica produceert, maar ook huishoudelijke apparaten en mobiele telefonie. Daarnaast verkoopt Hisense producten onder andere merknamen. Zo heeft het sinds 2017 een 95% aandeel in Toshiba Visual Solutions. En sinds 2019 is het 100% eigenaar van het Sloveense Gorenje, een van de vier grootste fabrikanten van huishoudelijke apparaten in Europa.
Bij Hisense werken meer dan 100.000 mensen en het beschikt over productie- en R&D-centra over de hele wereld, waaronder een Europees onderzoeks- en ontwikkelingscentrum. Het bedrijf investeert meer dan 5% van de omzet in R&D.
Marktleider en innovator
Hisense is marktleider tv in China, Australië en Zuid-Afrika. En in grote landen zoals de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk groeit het aandeel snel. Ook in België en Nederland komen we Hisense-televisies steeds vaker in de woonkamer tegen. Sinds 2018 zijn Hisense televisies en koelkasten beschikbaar in Nederland, en sinds 2021 in België. Je vindt Hisense producten niet alleen in de vakhandel, maar ook bij grote online partijen als Coolblue en Mediamarkt.
Hisense was vorig jaar het tweede grootste TV-merk op het gebied van verzendingsaantallen. In het tweede kwartaal van 2023 behaalde Hisense een marktaandeel van 13,7% op het gebied van televisievolume wereldwijd, waarbij de verzendingen met 19,3% jaar-op-jaar zijn gestegen. Deze groei overtrof ruimschoots het branchegemiddelde van slechts 5,3%, een aanzienlijk kleinere hoeveelheid. Daarnaast werd ontdekt dat Hisense het merk was met de grootste jaar-op-jaar toename in marktaandeel, met een groei van 1,6 procentpunten.
Technologische innovatie is voor Hisense geen doel op zich, maar staat volledig in het teken van de consument. Zo moet elke innovatie, elke verbetering, van de nieuwste technologie tot een modern design, bijdragen aan een aangenamere ervaring. Want technologie moet je leven eenvoudiger en leuker maken, niet ingewikkelder! Bovendien streeft Hisense ernaar om de nieuwste technologie toegankelijk en betaalbaar te maken voor iedereen.
Eén van de gebieden waarop Hisense dit laat zien is de ontwikkeling van Mini-LED. Kijkend naar Mini-LED-televisies is Hisense ook het nummer één merk. Het bedrijf zelf heeft aan in 2023 meer Mini-LED-tv’s verkocht te hebben dan welk ander merk.
Mini-LED en Hisense
Voordat we in de recente Mini-LED-ontwikkelingen van Hisense duiken is het goed om uit te leggen wat de Mini-LED-techniek precies inhoudt. Het is immers heel wat anders dan de lcd-led-techniek die we al jarenlang tegenkomen. Mini-LED wil zeggen dat de traditionele achtergrondverlichting van lcd-televisies vervangen wordt door minuscule leds, die het scherm egaal verlichting en in groepen (dimming zones) in helderheid aan te passen zijn.
Het grote voordeel hiervan is dat de televisie veel meer controle heeft over de helderheid en het contrast van het scherm. Donkere delen kunnen donker blijven, terwijl heldere delen juist heel helder getoond kunnen worden. Dit geeft Mini-LED een belangrijk voordeel ten opzichte van OLED. OLED levert dan wel perfect contrast, maar moet op vlak van helderheid toch de kroon aan Mini-LED laten. Zeker voor kamers met veel lichtinval is dit een belangrijk argument.
Net zoals bij contrast is helderheid voor bijna alles belangrijk, maar toch net iets meer voor sport dan voor film en games (afhankelijk van je game weliswaar). Maar meer nog is ook hier het omgevingslicht erg belangrijk. Kijk je erg veel overdag of bij veel licht, dan is een goede helderheid belangrijk. Kijk je veel bij gedempt licht dan zal dat verschil minder belangrijk zijn.
Een ander voordeel van Mini-LED-tv’s (en alle andere LCD-tv’s) is dat ongevoelig zijn voor inbranden. Kan je dus echt niet leven met het beperkte risico van inbranden op een OLED-tv, dan kies je beter voor een Mini-LED-tv. Tot slot is de Mini-LED-techniek over het algemeen betaalbaarder dan de OLED-techniek, zeker als we naar Hisense kijken. Het merk zet relatief grote Mini-LED-modellen voor betaalbare prijzen in de markt.
Drie nieuwe Hisense Mini-LED tv's
Tijdens CES 2024 heeft Hisense diverse vernieuwingen op het gebied van Mini-LED gepresenteerd.
110UX, bekroond met een CES Innovation Award, is een Mini LED TV met een verbluffende piekhelderheid tot 10.000 nits. Deze TV introduceert een nieuw niveau van displayprecisie en -prestaties door meer dan 40.000 backlightzones te integreren in één 110-inch scherm, waardoor backlight bleed wordt geminimaliseerd en het contrast meetbaar wordt verhoogd.
98UX biedt 10.000+ lokale dimzones, die zorgen voor een nauwkeurige lichtregeling en meeslepend contrast. Met een krachtige 5.000 nits piekhelderheid is de 98UX ontworpen om rijke lagen en toonaangevende beeldkwaliteit te leveren.
75UX heeft een diepte van minder dan 14 millimeter en is daarmee Hisense’s dunste Mini LED TV ooit. Het design is een primeur in de industrie en een gedurfd statement dat perfect aansluit bij de nieuwste woontrends. Naast een ultradun profiel zorgen 5.000 dimzones voor een ongeëvenaard contrast.
Hisense x UEFA partnership
Hisense streeft ernaar zich te manifesteren als het nummer één merk op het gebied van Mini-LED-televisies. Daarom is het bedrijf ook sponsor van UEFA EURO 2024, dat plaatsvindt in Duitsland. Met als doel wereldwijd verder te bouwen aan het merk, zal Hisense fans over de hele wereld voorzien van een unieke kijkervaring tijdens UEFA EURO 2024.
Reacties (2)