Volgens Samsung en Sony is het probleem het zogenaamde “showrooming”, wat zorgt voor kleinere marges voor de fabrikant en minder winst voor retailers. Deze term houdt in dat consumenten TV’s (en andere producten) vaak eerst in een fysieke winkel gaan bekijken en testen, en vervolgens de aankoop doen bij een online winkel. Dit natuurlijk omdat de prijzen bij online winkels vaak een stuk lager liggen. Om dit tegen te gaan leggen Samsung en Sony alle winkels nu minimum prijzen op. Gevolg hiervan is dat nagenoeg alle (online) winkels op dit laagste niveau gaan zitten, fysieke retailers wel enigszins mee moeten en er voor de consument weinig korting meer te halen valt.
Het risico van dit besluit is dat consumenten eerder geneigd zijn voor concurrenten te kiezen zoals Panasonic en LG. Deze fabrikanten hebben (nog) geen beperkingen opgelegd wat de prijs betreft en hierdoor kunnen TV’s nog steeds met flinke korting verkocht worden. Toch vinden Samsung en Sony het logisch om premium prijzen te vragen voor premium producten. Consumenten zouden namelijk kwaliteit willen en daar moet men voor betalen.
Voorlopig geldt de maatregel (naar wat ik weet) alleen in de VS maar de kans is groot dat dit wereldwijd doorgevoerd wordt. Wij Nederlanders houden van pakketprijzen en afdingen maar dat zal er dan niet meer inzitten.
Bron: TheVerge
Reacties (2)