Garantievoorwaarden draadloze speakers blijven achter

13 juli 2016 2 Minuten 0 Reacties
Raumfeld-review-speaker-5

Op het gebied van audio zijn draadloze speakers dé trend van de afgelopen jaren. Maar, met de garantievoorwaarden is het nog niet heel goed gesteld, zo blijkt uit een onderzoek van Certimark.

Op het gebied van audio zijn draadloze speakers dé trend van de afgelopen jaren. Het is namelijk ideaal om zonder gedoe met kabels je favoriete muziek door het hele huis weer te geven. Maar, met de garantievoorwaarden is het nog niet heel goed gesteld, zo blijkt uit een onderzoek van Certimark.

Certimark heeft de beschikbare garantievoorwaarden van tweeënveertig bekende merken voor draadloze speakers onder de loep genomen. Veel van de opgevraagde garantievoorwaarden zijn volgens de organisatie aan innovatie toe. In het algemeen wordt er voldaan aan de wetgeving maar wordt de consumentenverwachting uit het oog verloren. Ouderwets eigenlijk want op allerlei gebieden willen de merken voldoen aan de eis en verwachting van de consument. Bij veel wireless speakermerken is er nog een verbeterslag te behalen om de garantie en service beter te laten aansluiten op het imago van het merk. Merken die het wel goed voor elkaar hebben zijn onder andere koplopers Harman Kardon en JBL maar ook Bose en LG doen het erg goed.

Certimark heeft een onderscheid gemaakt in de beoordeling van de garantievoorwaarden van bluetooth speakers en wifi speakers. Dit onderscheid is gemaakt omdat het vaak andere merken betreft, wifi speakers in de regel duurder zijn in aanschaf en de geluidskwaliteit verschillend is. Sonos is op het gebied van “wifi speakers” speler van het eerste uur, tegenwoordig hebben ze er een hoop concurrerende merken bij van onder andere Samsung, Bose en Harman Kardon bij. Opvallend is dat eerstgenoemde niet binnen de top tien valt net zoals Loewe, Panasonic en JVC. Deze merken scoren vaak een één of twee sterren garantiekeurmerk. Dit betekent dat deze merken de rand opzoeken als het gaat om consumentenrecht.

Merken met een vijf-sterren beoordeling kunnen zich profileren op hun uitstekende kwaliteit garantieservice. Hoewel alle beoordeelde merken niet tegemoetkomen aan de door de consument gewenste garantietermijn van 3 tot 5 jaar, voldoen zij op andere punten wel ruimschoots aan de consumentenverwachting.

Reacties (0)