Het leuke en spannende van een winkelbezoek bij een detaillist waar je nog niet eerder bent geweest, is wat je er aantreft. Hoe ervaar je de algemene sfeer, wat is het assortiment, op welke wijze worden de spullen gepresenteerd en tenslotte, wat is de rode draad die dit alles verbindt? Om daarachter te komen stap ik op een mooie zomerse dag in de auto en begeef mij met een fris gemoed op weg naar Almere. Een slimme en interessante keuze voor een winkelvestiging. Met name omdat belangrijke plaatsen als Amsterdam, Hilversum en Amersfoort dichtbij zijn en Almere nog steeds een relatief rustig gebied is. Eenmaal op de plaats van bestemming aangekomen blijkt het nieuwe A Tube op een rustig industrieterrein te zijn gelegen. Mooi is, dat in tegenstelling tot wat je misschien zou verwachten, het pand niet de bekende rechthoekige blokkendoos blijkt te zijn, maar aan één van de zichtzijdes mooi speels rondloopt. Wat de positieve indruk nog verder opvoert zijn de meerdere parkeerplaatsen op het eigen terrein en de rustige omgeving. Dat ik goed zit toont de tekst “A Tube Hi-Fi Audio” pontificaal op de voorgevel. De zijkant van het pand toont vervolgens een flinke rij met de gevoerde merknamen. Een gegeven waardoor mijn verwachtingspatroon meteen omhoog wordt gestuwd. Eenmaal binnen valt de prettige lichtval door het grote aantal ramen in de ronde gevel op. Ook wordt door enkele statische presentaties in de ontvangsthal, gebruikmakend van een aantal mooie buizenversterkers, meteen bevestigd waarom het woord “buizen” in de bedrijfsnaam verwerkt zit.
Ook al zijn ze niet meer zo sterk in het landelijke straatbeeld vertegenwoordigd als zoín twintig jaar geleden, gelukkig zijn ze er nog steeds. Van die mooie en soms zelfs bijzondere audiowinkels. Detaillisten waar je als muziekliefhebber nog steeds bij gaat watertanden en waar je ook welkom bent als je niet meteen wat wilt kopen. In deze laatste categorie mogen we ook het in Almere gevestigde A Tube High Fidelity rekenen. Hoewel het fraaie en onder moderne architectuur gebouwde pand aan de Televisieweg 60 pas recent in gebruik is genomen, was de start van deze winkel alweer zoín vijf jaar terug. Daar had het vierkoppige winkelteam 200 m2 tot zijn beschikking, terwijl dat in het nieuwe onderkomen is vergroot tot een royale 800 m2. Music Emotion ging op bezoek bij deze relatieve nieuwkomer en maakte kennis met zowel een aantal bekende als minder bekende merken.
Familie Suijk
Meer tijd om er verder nog over na te denken krijg ik niet, want meteen na binnenkomst word ik hartelijk ontvangen door mijn gastheer Stanly Suijk. Een jonge man voor in de twintig die de zoon is van Frank Suijk. Laatstgenoemde is op zijn beurt de oprichter en eigenaar van A Tube High Fidelity. Frank (52) heeft door vele jaren audiohobby een fijne neus ontwikkeld voor de beste, leukste en mooiste producten op de markt. Maar hij vindt het net zo belangrijk om als winkel toegankelijkheid, klantgerichtheid en oprechtheid uit te stralen. Stanly is op zijn beurt met zo’n beetje alle facetten van de winkel bezig en initieert samen met allround medewerker Marcel van Dijk luistersessies en klantenservice. Gedrieën behartigen ze tenslotte het afleveren van orders. Marcel draait net als Frank inmiddels al lang mee in de hifiwereld en heeft daardoor eveneens veel kennis van alle facetten die het vak omvat. Ook met (audiofiele) bekabeling en hun toepassingsmogelijkheden heeft hij veel affiniteit, waarbij zijn uitstekende technische kennis bijzonder goed van pas komt. Laatste van het team is Jing Galleguez-Suijk. Zij ontfermt zich over de dagelijkse administratie en geeft binnen A Tube ook op demodagen acte de présence.
De start
Voordat ik samen met Stanly de twee winkelverdiepingen ga verkennen en minder voorkomende producten hoop te ontdekken, lopen we eerst naar de kantine. Het blijkt een mooi ruim vertrek wat meteen een specifiek soort prettige sfeer ademt die zoals later blijkt, typerend is voor A Tube High Fidelity. Behalve thee en koffie en een groot keukengedeelte, is hier ook plaatsgemaakt voor artikelen als accessoires, vinylbenodigdheden en een ruim assortiment aan bekabeling. Zoals het een drukke, succesvolle ondernemer betaamt worden we af en toe even gestoord door een binnenkomend telefoontje. Maar dat mag de pret niet drukken en toont meteen Stanly’s gedrevenheid aan om ook klanten na hun aanschaf met raad en daad terzijde te staan. Om de winkeloorsprong wat meer te verduidelijken, praat Stanly mij bij over de weg die vader Frank heeft afgelegd om tot dit punt te komen. Zoals eerder in dit verhaal aangehaald is Frank de eigenaar van A Tube High Fidelity en een persoon die het audiovirus al van jongs af aan in het bloed heeft zitten. Als tienjarig jochie was hij dan ook niet weg te slaan bij de destijds in huis aanwezige draaitafel. Geen dag zonder muziek is zijn motto en na jaren heel veel spullen hobbymatig te hebben uitgeprobeerd, raakte hij zo’n acht jaar geleden in de ban van buizen. Eigenlijk was het pleit al na slechts één overtuigende luistersessie beslecht en werd een op het eerste gehoor indrukwekkend klinkende buizenversterker aangeschaft. Helaas bleek dat geen goede zet en werd het al snel een hoofdpijndossier. Toen naast ellende ook de service eveneens ernstig tekortschoot bedacht Frank dat dit absoluut beter zou moeten kunnen. Om de daad bij het woord te voegen begaf hij zich vol goede moed in de buizenwereld. Hij onderzocht vervolgens heel veel buizenproducten en overige audioapparatuur, om tenslotte in 2018 in het diepe te springen en de deuren van A Tube High Fidelity aan de Argonweg 23 in Almere te openen. Uiteraard waren er meteen veel buizenproducten in het assortiment aanwezig, maar nu uiteraard wél met service hoog in het vaandel. Dat deze mate aan integriteit opvallend goed is aangeslagen bewijst de recente verhuizing naar het veel grotere pand aan de Televisieweg 60.
Nog beter adviseren
Door het verviervoudigde winkeloppervlak ging er een nieuwe wereld open voor Frank, Stanley en Marcel. Want waar eerst heel kritisch vanwege het beperkte oppervlak moest worden gewikt en gewogen wat wel en niet in het assortiment kon worden opgenomen, was dat nu bijna andersom. Uiteindelijk werd de stelregel dat de verschillende merken aan buizenversterkers en o.a. hoornluidsprekers pas een vaste plaats in de winkel zouden kunnen verwerven, op het moment ze als echt onderscheidend en kwalitatief goed zouden worden ervaren. De door ervaring ontstane rode draad is dat ze uiteindelijk alleen maar spullen willen verkopen waar ze zelf met plezier naar kunnen luisteren. Hoewel je dit natuurlijk heel breed kunt trekken, is het niet zozeer de drang naar een alsmaar hogere resolutie, als meer een soort van ‘easy listening’-wijze van genieten. De muziek komt daarbij met veel rust en gemak op je over, vol van echte natuurlijke klankkleuren en compleet met de passie en ziel van de artiest(en). Inderdaad precies hetgeen waarom zoveel fervente muziekliefhebbers buizenversterkers zo’n warm hart toedragen.
Ogen tekort
Na dit kennismakingsgesprek en een lekkere kop thee, starten we met de rondleiding door het pand. Pal tegenover de kantine blijkt een soort mini-platenwinkel te zijn ingericht. Een vertrek wat nog het meeste weg heeft van de gezellige platenzaken van weleer en is volgepakt met een opvallend grote hoeveelheid lp’s en cd’s. Geluidsdragers waar naast goede muziek ook de geluidskwaliteit een grote rol speelt. Verder is op de begane grond behalve een groot magazijn, één van vijf luisterruimtes gesitueerd. Hier kun je als je ook wel eens andere hifi-winkels bezoekt, heel goed zien wat voor keuzes bepaalde detaillisten maken. In het geval van A Tube High Fidelity, is de flinke ruimte aan alle vier de zijdes rijkelijk gevuld met geluidsapparatuur. Dit is de instapruimte van het pand en daarbij worden luidsprekermerken als AudioSolutions, Focal, JBL, Klipsch, Sonus faber en Wharfedale voor het voetlicht gebracht. Aan elektronicazijde zie ik niet alleen merken als Cambridge Audio, Advance Paris en Cocktail Audio, maar ook mooie buizenmerken als Cayin, Synthesis en Melody. Hier dus geen ‘single speaker’-demonstratie waarbij alle producten buiten de ruimte staan opgesteld en de detaillist per sessie inschat wat hij zijn klanten wil laten horen, maar een ruimte waar je als klant bijna ogen te kort komt om al het moois te bekijken. Voor beide richtingen valt wat te zeggen en er is geen sprake van goed of slecht.
Luisteren 1
Geheel volgens goede traditie wil ik bij iedere ruimte ook graag enkele muziekstukken beluisteren of beter gezegd ervaren. Dit zegt namelijk meteen veel over de doelstellingen van een winkel. Als luidsprekers kiest Stanly voor de bij mij nog volledig onbekende AudioSolutions Overture O302B-monitoren. Dit Litouwse merk heeft een mooie serie van goed betaalbare tot werkelijk kostbare luidsprekers, die allemaal met elkaar gemeen hebben dat ze over een bovengemiddeld hoog rendement beschikken. Als aansturing is voor een Advance Paris MyConnect 250 all-in-one gekozen. Een intrigerend toestel wat gezien de vele zinvolle mogelijkheden (inclusief cd-speler) scherp geprijsd is. Wanneer de eerste klanken uit de 2-weg luidsprekers stromen ben ik aangenaam verrast, want wat ik hier waarneem is een hele fraaie balans tussen details en natuurlijk rijke klankkleuren. Eigenschappen die vervolgens zijn gebed in een mooi groot en los stereobeeld. Deze combinatie klinkt meteen dermate lekker en ontspannen, dat ik met volle teugen van deze ver boven verwachting presterende set geniet.
Eerste verdieping
Na deze mooie start begeven we ons via een wenteltrap naar de eerste verdieping. Net als op de begane grond staan ook hier in de hal verschillende statische opstellingen. In het eerste vertrek komen we het domein van Frank en zijn vrouw Jing, die de administratie doet, tegen. Meteen aangrenzend bevindt zich de tweede luisterruimte. Zoals verwacht komen we hier in een hogere prijsklasse terecht en het eerste wat je daarvan ervaart is de liefde voor de Amerikaanse Klipsch-
luidsprekers en hoornluidsprekers in het algemeen. Stanly: “Hoornluidsprekers hebben vaak nog altijd de onterechte naam dat ze klinken als een ‘toeter’. Je zou er moe van worden en de weergave is vreselijk confronterend en up-front. In vroegere jaren hebben dat soort ontwerpen zeker bestaan, maar de merken en modellen die wij voeren hebben niets met zo’n weergave van doen. Integendeel zelfs, want ze komen vaak juist zachter en prettiger over dan menig conventioneel ontwerp. Niet voor niets hebben wij de volledige Heritage-lijn van Klipsch speelklaar opgesteld staan. Maar ook een merk als Horn Acoustic toont aan dat zelfs de fysieke afmetingen best bescheiden uit kunnen vallen”. Buiten hoornluidsprekers waar verder in het pand ook nog verschillende exemplaren van JBL zijn te vinden, kom ik in deze luisterruimte ook Sonus faber, de grotere modellen van AudioSolutions en ELAC tegen. Op elektronicagebied kan er tijdens mijn bezoek worden genoten van Melody, Soulnote, Synthesis, Ayon, Cayin, HiFi ROSE. Uiteraard is dit altijd een momentopname en kunnen er tijdens een volgend bezoek wel weer andere merken en modellen uit het zeer omvangrijke assortiment staan opgesteld.
Luisteren 2
Uiteraard wordt er ook in deze ruimte geluisterd. Speciaal daarvoor heeft Stanly twee fraaie en interessante luidsprekers opgesteld. De eerste is de AudioSolutions Overture O304F. Een best forse vloerstaander die ondanks zijn Litouwse roots bijna een zwoel Italiaans uiterlijk bezit. De tweede representant blijkt een echte Italiaan en wel de super sierlijke Sonus faber Sonetto V. Als versterker is hier gekozen voor de prachtig gestileerde Melody AN300B MAX-buizenversterker. Niet alleen één van de nieuwste modellen uit het Melody-assortiment, maar ook is de 2 x 21 watt gecreëerd door het parallel schakelen van twee 300B-buizen per kanaal opvallend veel voor dit type buis. Een HiFi ROSE RS150-netwerkstreamer met cd-ripfunctie dient ten slotte als bron. We gaan van start met de O304F. Wat als eerste opvalt is dat de transparante en open klinkende Advance Paris all-in-one van de vorige set, nu is afgelost door een enorm soepel en duidelijk meer betrokken klinkende Melody AN300B MAX. Een hele mond vol voor een versterker waarbij je wel heel diep in de muziek kan duiken. Zelf ben ik met mijn Zanden 6000 ook veel gewend en verwend op het gebied van buizen, maar deze Melody geeft het aspect kleurrijke betrokkenheid een hele nieuwe invulling. Ook leuk en interessant is de vergelijking tussen de AudioSolutions en Sonus faber. Laat ik zo zeggen dat zo verschillend als het visuele voorkomen is, ook de klank anders is. Waar de solide O304F enorm gemakkelijk, aanstekelijk, verzadigd en betrokken presteert, blijkt de Sonetto V totaal anders. Enerzijds wat meer ingetogen en dus wat minder uitbundig, maar anderzijds heeft dit systeem ook een losser en meer verfijnd hoog. Uiteindelijk is het gracieus en bevredigend voor de Italiaan en robuust, muzikaal en kleurrijk voor de Litouwer.
Klipsch Jubilee
Tot zover komt A Tube High Fidelity nog steeds over als een vrij normale winkel. Oké, ik zie de gehoopte nieuwe en voor mij mooie merken. Ook getuigen de eerste twee demo’s van een duidelijke rode draad. Een streven wat perfect aansluit bij de uitgesproken winkelvoorkeuren en filosofie. Niet in het minst horen daar buizenversterkers bij die ik in veel opstellingen verspreid door het pand tegenkom. Toch heb ik mij één ding schijnbaar niet genoeg gerealiseerd. Want de uitspraak dat alle (top)modellen van de Klipsch Heritage-serie daadwerkelijk in de winkel aanwezig zouden zijn, houdt namelijk ook in dat het topmodel genaamd Jubilee ergens in de winkel aanwezig is! Een waarheid als de spreekwoordelijke koe, want nadat we de tweede luisterruimte hebben verlaten en nog verder doorlopen komen we het volgende moment terecht in een nog veel grotere ruimte. Het is er iets donkerder en mijn ogen moeten even aan het licht wennen. Maar dan sta ik eindelijk ineens oog in oog met de reusachtige Klipsch Jubilee! Wauw, wat een ding zeg! En met reusachtig bedoel ik ook werkelijk reusachtig. Want wat te denken van 175 cm hoog, 127 cm breed en 76 cm diep? Ook het rendement van 105 dB/1 meter, de maximaal haalbare geluidsdruk van 125 dB en het frequentiebereik van 18 Hz tot 20 kHz, spreken enorm tot de verbeelding. U wilt ook de prijs nog weten? Vooruit dan maar. Voor een set bent u € 49.998,- kwijt en recent is er zelfs al daadwerkelijk een paar verkocht. Aansturing vindt tijdens deze sessie plaats middels een McIntosh-combinatie (C22-voorversterker met MC462- en MC312-eindversterkers) en Cayin CDT-15A MK2 cd-speler. “Geen pure noodzaak, maar ze vinden het wel fijn”, verklapt Stanly mij. “Want ondanks het zeer hoge rendement is de minimale impedantie in het laag toch slechts 3,8 ohm. Op zich niet schokkend, maar meer dat je met zo’n breedbandig systeem graag wat extra gas wilt geven. En dan is een grote, rotsvaste stabiliteit en kracht zeker fijn.”
Luisteren 3
Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik nog niet zo vaak Klipsch-luidsprekers heb beluisterd omdat ze gewoon zelden op mijn pad zijn gekomen. Marcel speelt zelf thuis met de Klipschorn (het één na grootste model) en is dus al heel wat gewend. Maar zelfs hij vertrouwt mij toe dat de Jubilee nog dermate veel verder gaat, dat daar letterlijk alles bij verbleekt. Voor iemand die gewend is aan modern gestileerde ‘normale’ high-end weergevers, komt deze Jubilee als een schok. Noem het maar dat een BMW-motorrijder ineens op een Harley Davidson gaat rijden. Alles is anders en het is de overgang van chique raffinement naar de gerealiseerde ‘American Dream’ die prettige ‘onrust’ zaait. Wanneer een eerste plaatje in de Cayin cd-speler verdwijnt en de klanken voor mijn neus worden opgebouwd. Kan ik een brede grijns niet onderdrukken. Nee, het is niet vet, Teutoons, opgeblazen, over de top, schel, schreeuwend of vermoeiend. Niets van dit alles, want het eerste wat mij als een mokerslag treft is het extreme gemak. Wederom heb ik het over extreem. Zo vanzelfsprekend, gemakkelijk en moeiteloos heb ik zelden tot nooit een hifi-speaker horen spelen. Het is ook totaal niet ‘in your face’, maar wel heel erg duidelijk, een soort van droge presentatie zoals je in een studio vaak hoort en dan vooral bijna griezelig tastbaar. Ontzettend leuk en intrigerend is in deze context het zeer bekende album ‘Thriller’ van Michael Jackson. Nu denken we allemaal deze muziek goed te kennen. Maar wanneer Stanly opent met Billie Jean ben ik toch wel even stil. Want wat een strakke droge klappen, pulsen, clicks en heel subtiele accenten blijkt deze muziek te bevatten. Zelfs verborgen laagjes en hele zachte geluiden zoals vingerknippen, heb ik zelfs nog nooit eerder in dit nummer waargenomen! De Jubilee beschikt bovendien als enige Klipsch over een actief wisselfilter, verwerkt in een externe kast. Hier zitten draairegelaars op voor zowel het hoog als laag. Daardoor kunnen deze giganten ook nog eens op de energie reflectie/absorptie van een ruimte worden afgestemd. En verder gaat het met bigband, Dance Macabre en jazz van de Mephisto verzamel-cd van Reference recordings, waarna we eindigen met wat albums van Yello. Wat een speakers en wat een mooi postuum eerbetoon aan Paul Klipsch.
Nog meer moois
Achter een zijwand in dezelfde ruimte kom ik nog een kleinere ruimte tegen waar de bijzondere Deense Børresen Acoustics in dit geval statisch zijn opgesteld. Kostbare kleinoden van de befaamde Deense ontwerpers Lars Kristensen en Michael Børresen. Net als veel andere producten bij A Tube High Fidelity begeven ze zich heerlijk buiten de gebaande paden. Mooie, pure ingrediënten die een kennismaking voor wie ze aandurft, onvergetelijk mooi kan maken. Net als ik denk dat we nu toch wel bij het einde van de rondleiding zijn aangekomen, weet Stanly mij nog één keer aangenaam te verrassen. Want nog verder naar achteren belanden we op het uiterste puntje van het pand, waarbij een mooie JBL-presentatie en een van de mooiste versterkers van de winkel te vinden is. Welke dat is? De Western Electric WE91E. Een absolute parel die het fenomeen 300B eindbuizen naar nieuwe hoogtes tilt. Als echt het allerlaatste, is er tenslotte een heuse Dolby Atmos home-cinema op basis van Klipsch met Yamaha ingericht.
Conclusie
Hoewel er in Nederland natuurlijk nog wel meer leuke en interessante winkels zijn te vinden, bevalt het out of the box denken van deze detaillist mij wel. Samen met zijn collega’s is het oprichter Frank Suijk gelukt om een winkel te initiëren, die zich in meerdere opzichte in positieve zin weet te onderscheiden. Een belangrijk gegeven is daarbij de rode draad en de uitgesproken voorkeuren hoe hij vindt dat goed geluid hoort te klinken. Extra mooi en intrigerend is daarbij dat er zich ondanks de vele merken en producten die allemaal verschillend klinken, toch een duidelijke gemene deler aanwezig is. Het zijn dit soort aspecten die het kaf van het koren scheiden en A Tube High Fidelity een premiumstatus voor de echte muziekliefhebbers opleveren.
Reacties (0)