Review: Onkyo TX-8470 Netwerk Stereo Receiver – Gat in de markt

03 oktober 2024 + 10 minuten 0 Reacties
Onkyo TX-8470

Het merk Onkyo - Onkyo is een Japans woord dat ‘sound acoustics’ betekent - werd in april 1946 opgericht door Takeshi Godai met als doel het creëren van een hoogwaardige luidspreker. Het eerste commerciële product was echter geen luidspreker maar een pick-upelement. De winst werd gebruikt om een fabriek op te zetten en research te doen. De fabriek opende in 1948 en zo begon de ‘Onkyo Sound Story’. Het merk volgde altijd een eigen koers met apparatuur die in positieve zin afweek van de massa. Wie in de 70’s en 80’s een Onkyo product in huis had werd door muziekliefhebbers voor vol aangezien. Met de Onkyo TX-8470 Netwerk Stereo Receiver wijkt het merk ook weer af van de massa. Bewust wordt gekozen voor tweekanaals weergave en niet voor een meer gebruikelijke surroundopzet. Verwacht geen uitgekleed apparaat, de TX-8470 biedt alles wat je maar kan wensen en misschien wel meer.

Het aantal features en aansluitingen waarover deze TX-8470 beschikt is riant en zal voor veel gebruikers meer dan voldoende zijn om als middelpunt te fungeren voor zowel beeld- als geluidsweergave. Ondanks de hoeveelheid mogelijkheden is Onkyo erin geslaagd een opgeruimd en strak front mee te geven. Het aantal knoppen is beperkt, maar in de praktijk blijkt dat er zelfs meer bedieningsmogelijkheden zijn dan je in eerste instantie zou denken. Eerst maar eens kijken naar de techniek en de aansluitingen. Bij het uitpakken valt op dat een groot deel van het gewicht, in totaal 9 kilogram, aan één kant van de TX-8470 zit. Hier is waarschijnlijk een flinke voeding verantwoordelijk voor. De klasse G-versterker levert maar liefst 110 watt per kanaal aan 8 ohm, ruim voldoende om een flinke ruimte te vullen met muziek. Om aan alle moderne digitale eisen te voldoen is deze Onkyo uitgerust met een AKM DAC met een maximale resolutie van 768 kHz / 32-bit. Naast digitaal biedt Onkyo ook vinylliefhebbers iets moois. De ingebouwde phonotrap is volledig geïsoleerd van de andere circuits en beschikt over een dedicated voeding. Waar de meeste ‘budget’ versterkers en receivers alleen het signaal van een MM-element kunnen verwerken gaat Onkyo een stapje verder en mag het ook een MC-element zijn. Een schakelaar aan de achterzijde zorgt voor de juiste instelling. Lekker ouderwets radio beluisteren is geen probleem, naast een FM-tuner beschikt de receiver over DAB+. Ondanks de vele aansluitmogelijkheden oogt de achterzijde opgeruimd en is deze logisch ingedeeld. Er is een digitale coaxiale aansluiting gelabeld ‘CD’, maar ook een analoge ingang. Wanneer je één van de twee gebruikt is de andere uitgeschakeld. Hetzelfde geldt voor de optische ingang gelabeld ‘TV/Tape’, welke ook analoog beschikbaar is. Er is voorzien in een tweede optische ingang en nog een analoge set. Een pre-out en een line out voor een tweede zone. En uiteraard een subwooferuitgang. Maar liefst vier HDMI-ingangen en een HDMI ARC-uitgang. Een USB en een Ethernet-ingang maken de boel af. Indien gewenst kun je twee sets luidsprekers aansluiten op deze TX-8470. Standaard ondersteunt deze Onkyo-receiver Spotify, AirPlay, Amazon Alexa, Amazon Music en TIDAL. Natuurlijk is er ook een mogelijkheid om Bluetooth te gebruiken. De TX-8470 is zelfs Roon-gecertificeerd. Standaard wordt een afstandsbediening meegeleverd, maar er is eveneens een app beschikbaar waarmee een aantal instellingen gedaan kunnen worden en bijvoorbeeld het volume geregeld kan worden. Voorwaar een indrukwekkend aantal mogelijkheden!

Aansluiten en instellen

Met de aansluitmogelijkheden die deze TX-8470 biedt is het mogelijk om alle apparaten die normaal aan mijn Devialet Expert 220 PRO en Marantz SR5007 gekoppeld zijn aan te sluiten. Deze laatste maakt tijdelijk plaats om de Onkyo TX-8470 onderdak te bieden in mijn Quadraspire-rack. Omdat er toch al een netwerkkabel ligt die gekoppeld is aan de Silent Angel Bonn netwerk switch, besluit ik de receiver op deze manier op mijn netwerk aan te sluiten en wifi te laten voor wat het is. Twee Inakustik HDMI-kabels zorgen voor de verbinding tussen mijn Panasonic Blu-ray-speler en plasmascherm. Een optische kabel van Oehlbach legt de link tussen een Ziggo-decoder en de TX-8470. Voor mijn Bluesound VAULT 2 kan ik kiezen uit twee opties: digitaal of analoog. In eerste instantie ga ik voor analoog met een set Inakustik Rhodos-interlinks. Later in de gebruiks-periode stap ik over naar digitaal met een coaxiale Canare Digiflex-kabel. Recent maakte ik de overstap naar een Rega P3-draaitafel met Neo power supply en Exact MM-element. Ook deze kan rechtstreeks op de Onkyo TX-8470 aangesloten worden. Er is voorzien in een, tussen MM en MC, schakelbare ingebouwde phonotrap. Bij het aansluiten van mijn Audiovector R3 Arreté-luidsprekers maak ik gebruik van een set Supra Classic-kabels. Met het standaard meegeleverde netsnoer maak ik verbinding met een Atlas Modular-stekkerblok welke schone stroom rechtstreeks vanuit de meterkast aangevoerd krijgt. In de Onkyo Controller-app, die ik op mijn smartphone geïnstalleerd heb, of met de meegeleverde afstandsbediening, kunnen een aantal instellingen gedaan worden. Dit gaat simpel en snel, zo pas ik onder andere het volume waarmee de TX-8470 opstart vanuit stand-by aan naar 0.

Praktijkervaringen

Dat ik mijn luisterervaringen begin met een paar elpees heeft twee redenen. Enerzijds omdat ik recent een Rega P3 met Exact MM-element heb aangeschaft en er nog veel te weinig gebruik van heb kunnen maken. Anderzijds omdat ik nieuwsgierig ben naar de kwaliteit van de ingebouwde phonotrap. Een uitdagend album qua weergave is ‘Hounds of Love’ van Kate Bush. Ik word aangenaam verrast, de stem van Kate klinkt helder en zonder scherpte. De hoogweergave is bijzonder gedetailleerd en open. Het is heel aangenaam luisteren, ook wanneer ik het volume wat opschroef. Het klinkt heel genuanceerd en vloeiend. Het karakter van deze Onkyo TX-8470 neigt meer naar neutraal dan bijvoorbeeld mijn Marantz SR5007 die warmer klinkt. Neutraal wil in het geval van de TX-8470 zeker niet zeggen dat de weergave te onthullend is of betrokkenheid met de muziek mist. De weergave is absoluut onderhoudend. In het laag presteert de Onkyo-receiver prima, de woofers van mijn Audiovector R3 Arreté’s worden prima onder controle gehouden. Dit is goed te horen in het nummer Cloudbusting. De grote trom klinkt stevig en staat netjes achter in het geluidsbeeld. De aanzwellende drums naar het einde van de song zijn krachtig en het geheel is lekker dynamisch. De donkere mannenstemmen die een beetje verstopt zitten in de muziek zijn prima te volgen. Een lastig instrument als de viool vormt ook geen hindernis voor deze TX-8470. De klank is realistisch en scherpte ontbreekt. Bij het beluisteren van diverse andere albums, zoals ‘Sphinx’, het meest recente van DI-RECT was het elke keer genieten van de weergave. De ingebouwde phonotrap presteert goed en is een pre ten opzichte van de concurrenten in deze prijsklasse.

Bombastisch

Volgende stap is het beluisteren van geripte cd’s via de analoge uitgang van mijn Bluesound VAULT 2. I Won’t Hold You Back van de band Toto mag het spits afbijten. Het eerste wat opvalt is hoe mooi helder de verschillende stemmen klinken en dat ze los van elkaar staan. De drums in de break worden vol en stevig weergegeven en de bekkens blijven goed te volgen. De opgebouwde soundstage is verrassend diep, in de breedte blijft het een klein beetje aan de speakers hangen. De gitaar klinkt pittig maar zonder scherpte, blazers worden krachtig en realistisch weergegeven. In de drukkere passages loopt de boel niet vol en blijven de verschillende elementen van de muziek te volgen. Chan Chan van de Buena Vista Social Club heeft een laid-back karakter en moet een vleugje warmte hebben. Geen probleem voor deze Onkyo TX-8470. De timing van de muziek wordt goed opgepakt en het neutrale karakter van de receiver schiet niet door in een te koele weergave. Het stereobeeld is los en open waardoor stemmen en instrumenten hun eigen plekje hebben in de stage. Knap is dat de tweede stem, die een stuk zachter is en verder naar achter staat toch goed te volgen is en los blijft van de zanger op de voorgrond. De sfeer van de opname wordt meer dan verdienstelijk overgebracht naar de luisteraar. Michael Jacksons Stranger in Moscow is qua sfeer en opname niet te vergelijken met de eerdergenoemde track. Groot(s), stevig en vol elektronische geluidjes. Bombastisch is misschien de juiste omschrijving. Het riante vermogen van de versterker maakt dat, bij wat luider spelen, de TX-8470 niet buiten adem raakt. De laagweergave blijft gecontroleerd en dynamisch loopt de boel niet vast. De elektronische geluidjes hebben snap en bite en duiken op verschillende plekken in het geluidsbeeld op. De stem van Michael kan fluwelig zijn maar heeft soms ook een rauw randje, zo ook in dit nummer. De Onkyo-receiver heeft hier geen probleem mee en laat dit duidelijk horen. Het stereobeeld is weer diep maar in de breedte wat afgebakend tussen de luidsprekers. Een hi-res download van Elton Johns Rocket Man vanaf de interne harddisk van mijn VAULT 2 klinkt helder en open. Zoals bijvoorbeeld de bekkens en hihat. De zeer herkenbare stem wordt goed weergegeven met karakter en los in het geluidsbeeld. Qua detailweergave weet de TX-8470 te overtuigen. Zo is er bijvoorbeeld plots een mandoline te horen die uit het niets tevoorschijn komt. Na het omwisselen van de bekabeling is de volgende stap het beluisteren van muziek met mijn Bluesound VAULT 2 als digitale bron en de in de Onkyo-receiver ingebouwde DAC. Een aantal eerder ‘analoog’ beluisterde tracks passeren opnieuw de revue om eventuele verschillen proberen te duiden. Zo merk ik dat bij World of Hurt van Ilse DeLange de laagweergave wat meer doortekend is waardoor bijvoorbeeld het Hammond-orgel een fractie meer gewicht heeft. Dit maakt het net iets realistischer. Zo zijn de zware achtergrondstemmen net wat gemakkelijker van elkaar te onderscheiden. Dorian, gezongen door Agnes Obel is een moeilijke track die eisen stelt aan een versterker. Digitaal is de tweede stem beter te volgen en valt op dat het stereobeeld in de breedte nu buiten de speakers reikt. De laagweergave gaat ook nu een stapje voorwaarts, loopt wat dieper door en heeft meer nuance. Een live-opname mag natuurlijk niet ontbreken en Gravity van John Mayer lijkt me een uitstekende keus. Het opgebouwde beeld is diep, wat maakt dat het publiek tot ver achter in de zaal hoorbaar is. De TX-8470 weet de verschillende stemmen en fluiten van het publiek goed te ontrafelen en er geen brei van te maken. Details als subtiele tikjes op een bekken zijn zonder moeite te volgen. Het hese en rauwe karakter van Johns stem is herkenbaar. Het lome karakter van deze song weet deze TX-8470 goed te vangen, het klinkt relaxed zonder aan betrokkenheid in te boeten. De interne DAC van deze receiver zorgt voor een fractie betere klankbalans dan dat de Bluesound dat doet.

Kloppend hart

Met mijn Bluesound VAULT 2 is qua beluisterde bronnen de koek nog niet op. Aangemeld op mijn Roon-account en met een standaard netwerkkabel van mijn dataswitch naar de Onkyo TX-8470 kan ik probleemloos muziek beluisteren. De Bluesound VAULT 2 fungeert als NAS en ook streamingdienst TIDAL is op die manier te benaderen. Voor deze dienst heb je niet per se Roon nodig, je kan de receiver ook rechtstreeks verbinding met je account laten maken. Roon werkte gedurende de recensieperiode zonder problemen en was klankmatig dik in orde. Think I’m in Love with You van Dua Lipa en Chris Stapleton in een 24/96-versie klinkt ruimtelijk en met een vette bas, terwijl de strijkers op de achtergrond mooi subtiel worden weergegeven. Eén van mijn favoriete tracks van Bruce Springsteen is My Hometown. Ik had het geluk het lied afgelopen juni in Nijmegen live mee te maken tijdens zijn concert en was tot tranen geroerd. Luisterend naar de albumversie met de TX-8470 hoor ik kleine details als de beatring en gitaar, maar het is vooral de emotie die prima overgebracht wordt. Veel andere muziek werd beluisterd, zoals de meest recente song Houdini van Eminem. Allemaal met eenzelfde gemak en flair weergegeven met de Onkyo TX-8470 als kloppend hart.

Naast geluid heeft de TX-8470 ook HDMI-aansluitingen om als schakelcentrum voor beeldweergave te fungeren. Bijna elke avond werd hier gebruik van gemaakt bij het bekijken van televisie-uitzendingen en bijvoorbeeld Netflix of andere streamingdiensten. Handig daarbij was de auto-sensingfunctie die ervoor zorgde dat de receiver automatisch overschakelde naar het geluid van mijn Ziggo set top box. De geluidsweergave gaat er met sprongen op vooruit ten opzichte van de ingebouwde speakers van een televisie. Echter zonder de poespas die vaak bij een surroundreceiver komt kijken.

Deze Onkyo TX-8470 is het ideale middelpunt van een audiovisuele installatie voor iedereen die niet gelijk een complete surround set-up in huis wil halen. De receiver biedt veel aansluitmogelijkheden. Maar meer dan een set luidsprekers en een televisietoestel heb je in principe niet nodig om, naast beeld, ook van hoogwaardige muziekweergave te genieten. Een streamingabonnement op één van de muziekdiensten die deze TX-8470 ondersteunt is voldoende, of maak gebruik van de ingebouwde FM- of DAB+-tuner. Wil je meer, dan kun je probleemloos een draaitafel of digitale bron aansluiten. Het vermogen is voldoende om een flinke ruimte met muziek te vullen. De uitstraling is chic en onderscheidend van de meeste andere merken zonder aandacht op te eisen. Klankmatig is deze Onkyo lekker neutraal en transparant zonder kil of analytisch te klinken. Je wordt gemakkelijk betrokken bij de muziek wat relaxed luisteren mogelijk maakt. Ik denk dat Onkyo met deze TX-8470 Netwerk Stereo Receiver een gat in de markt opvult, een apparaat waar veel liefhebbers voor te vinden zijn. Slim gedaan Onkyo!

9.0
Onkyo-TX-8470-Hero-MMP

Onkyo TX-8470

• Aansluitmogelijkheden
  • Prijs/kwaliteit
  • Fraaie vormgeving
  • Naamsbekendheid bij het grote publiek

Beoordeling Onkyo TX-8470

Deze Onkyo TX-8470 is het ideale middelpunt van een audiovisuele installatie voor iedereen die niet gelijk een complete surround set-up in huis wil halen. De receiver biedt veel aansluitmogelijkheden. Maar meer dan een set luidsprekers en een televisietoestel heb je in principe niet nodig om, naast beeld, ook van hoogwaardige muziekweergave te genieten. Een streamingabonnement op één van de muziekdiensten die deze TX-8470 ondersteunt is voldoende, of maak gebruik van de ingebouwde FM- of DAB+-tuner. Wil je meer, dan kun je probleemloos een draaitafel of digitale bron aansluiten. Het vermogen is voldoende om een flinke ruimte met muziek te vullen. De uitstraling is chic en onderscheidend van de meeste andere merken zonder aandacht op te eisen. Klankmatig is deze Onkyo lekker neutraal en transparant zonder kil of analytisch te klinken. Je wordt gemakkelijk betrokken bij de muziek wat relaxed luisteren mogelijk maakt. Ik denk dat Onkyo met deze TX-8470 Netwerk Stereo Receiver een gat in de markt opvult, een apparaat waar veel liefhebbers voor te vinden zijn. Slim gedaan Onkyo