Review: MOON 700i V2 geïntegreerde versterker

08 juli 2021 + 10 minuten 0 Reacties
MOON_700i_v2
FWD award

In deze review van Music Emotion lees je de ervaringen met de MOON 700i V2, de opvolger van de negen jaar geleden geteste 700i. De geïntegreerde versterker heeft een prijs van 12.900 euro.

MOON 700i V2 geïntegreerde versterker

De beïnvloeding van het menselijk brein is een bijzonder intrigerend fenomeen. Want nog geen tien jaar geleden vonden we klasse D-versterkers helemaal niets, waren voor- en eindversterkers de absolute weergavekoning en werd een ingebouwde dac in een versterker al bij voorbaat afgeschoten. Anno 2019 is er veel veranderd, waarbij het ronduit schokkend is te ontdekken dat ons brein zo griezelig beïnvloedbaar blijkt te zijn, dat we zelfs in relatief korte tijd ‘vertrouwde zaken’ als omgekeerd kunnen gaan ervaren! Zo ook met de nieuwe MOON 700i V2 geïntegreerde versterker. Op zich een werkelijk prachtig apparaat en hier ter test aangeboden in zijn verbeterde tweede generatie. Maar tot mijn eigen verbazing vind ik het nu ook zelf ‘vreemd’ wanneer een geïntegreerde versterker niet over een ingebouwde dac beschikt?! Dat deze versterker desondanks nog steeds zijn begeerde positie binnen het drukbezette spelersveld inneemt, zegt alles over zijn uitzonderlijke kwaliteiten.

De producten van de Canadese audiofabrikant Simaudio zijn op een flink aantal ontwerpfacetten in positieve zin afwijkend van de grote gemene deler. Eenieder die zelf al eens met dit merk kennis heeft gemaakt, begrijpt waarschijnlijk meteen wat ik bedoel wanneer ik het over de typerende understatement kwaliteitsbeleving heb. Want welke productserie je ook neemt, de uitstraling, ergonomie en bouwkwaliteit staan binnen het gevraagde bedrag op eenzaam hoog niveau. Dat het merk daarbij (gelukkig!) de noodzaak vindt ontbreken om deze kwaliteiten goedkoop van de daken te schreeuwen, maakt het merkgevoel er alleen maar mooier en hechter op. Nadeel van deze werkwijze is alleen wel dat je MOON niet op iedere hoek van de ‘hifi straat’ tegen zult komen. Anderzijds kunnen we dat juist ook als een voordeel beschouwen. Vooral vanwege het gegeven dat om deze kwaliteit producten adequaat te demonstreren, een echte vakdealer met werkelijk aanwezige kennis een absolute vereiste is.

Oorsprong

Voordat ik verder ga met het uitlichten van de nieuwe 700i V2, is het zinvol om eerst wat meer over de oorsprong en achtergronden van deze fabrikant te weten. 1980 was het jaar waarin deze onderneming, toen nog Sima electronics geheten het levenslicht zag. Het doel was om consumenten een kwalitatief beter alternatief voor de in die tijd gangbare massa audioproducten te kunnen bieden. Door de hoge betrouwbaarheid, bovengemiddeld goede geluidskwaliteit en no-nonsense uitstraling zonder de voor die dagen gebruikelijke hoeveelheid toeters en bellen, was de Sima ster al snel rijzende. Terwijl de eerste producten vooral voor de professionele markt bestemd waren, werden ze ook snel door kritische consumenten ontdekt. Hierdoor kwam het leeuwendeel van de geproduceerde modellen in de huiskamer in plaats van de bedoelde studio omgevingen terecht. In 1990 volgde een reorganisatie waarbij Sima Electronics werd omgedoopt tot Simaudio en nog louter producten voor de consumentenmarkt werden vervaardigd met behoud van de no-nonsense functionaliteit.

Over the moon   

Na jaren van onderzoek en het bereiken van een alsmaar hogere kwaliteit, was 1997 het jaar waarin fabrikant Simaudio al zijn kennis en kunde bundelde om vol trots zijn nieuwe referentieserie onder de naam ‘MOON’ te introduceren. Door de vele in eigen huis ontwikkelde technologieën en met als basis de zeer succesvolle Celeste voorgangers, bleek deze nieuwe serie een nieuw soort samensmelting van innovatieve en technologische creativiteit te belichamen. Deze koers bleek al snel zo succesvol, dat vanaf dat moment alle modellen onder deze zinnenprikkelende naam op de markt zouden worden gebracht. Na enkele meerkanaals omzwervingen zoals de in 2008 uitgebrachte CP-8 surround preamplifier/processor en de huidige niet in Nederland gevoerde MC-8 eindversterker, is het merk uiteindelijk toch vooral een gespecialiseerde 2-kanaalsweergave producent gebleken. Een specialisatie die uiteindelijk heeft geleid tot een bijzonder uitgebreid stereo assortiment, wat prijstechnisch start bij het hogere middensegment en doorloopt tot werkelijke top high-end apparatuur. Behalve het herkenbare eigen gezicht, weet MOON of beter gezegd fabrikant Simaudio, zich ook van de concurrentie te onderscheiden doordat praktisch alles inclusief de metaalbewerking, in eigen huis wordt vervaardigd. Uiteindelijk is door alle genomen maatregelen en de extreem hoge kwaliteitscontrole, de unieke garantie van maar liefst tien jaar ontstaan. Een groot vertrouwen in eigen kunnen waarbij de bovengemiddeld grote aandacht voor milieutechnische aspecten tijdens het productieproces, geen moment uit het oog zijn verloren.

700i V2

Tot voor een jaar geleden was het MOON assortiment nog onderverdeeld in twee series. De Nēo modellen die het hogere middengebied tot de sub topklasse bestreken en de prestigieuze Evolution serie die de top van het merk definieerde. Vanwege waarschijnlijk politieke redenen is dit tekstuele onderscheid inmiddels opgeheven. Wat echter niet wil zeggen dat de duurdere modellen niet nog steeds heel duidelijk van de gunstiger geprijsde modellen zijn te onderscheiden. Hoewel ze allemaal buiten de bijzonder fraaie ‘two-tone’ uitvoering ook in zilver of zwart verkrijgbaar zijn, is het onderscheid met de topserie in één oogopslag door een aantal typerende kenmerken zichtbaar. Zo bezitten beide zijkanten massieve, gebogen koelprofielen en is het zware boven paneel uit één massief deel CNC gefreesd. Behalve meer cachet en uitstraling, dient deze materiaalslag uiteindelijk toch vooral om aanwezige resonanties nog verder terug te dringen. Kers op de taart is bij deze modellen het fraai ingelegd zilveren MOON logo. De Evolu… oeps, pardon 700i V2, is de opvolger van de door mij negen jaar geleden geteste 700i en is ook in deze geëvalueerde en verbeterde versie, nog steeds het absolute geïntegreerde versterker topmodel van het merk. Hoewel het uiteraard een kwestie van smaak is, val ik zelf wederom als een blok voor zowel de uitstraling, gekozen verhoudingen als de extreem goede kwaliteitsindruk. Hoe goed de constructie van dit 28 kilo zware beest is, valt denk ik het beste te omschrijven door de vermelding dat ik dit apparaat serieus van een trap zou durven gooien! Natuurlijk niet met het idee om het bewust kapot te maken, als meer om aan te tonen dat zelfs dan het apparaat nog ‘gewoon’ zonder problemen zal functioneren! Natuurlijk zullen de kwetsbare uitstekende delen zoals de volumeregelaar en luidsprekerconnectoren (zwaar) beschadigd kunnen raken. Maar ik denk dat ik hiermee wel de duidelijke boodschap afgeef, dat het apparaat exceptioneel solide volgens de hoogste standaards is gebouwd. De 700i V2 is trouwens ook een forse versterker waarvoor door zijn breedte van 47,60 cm, hoogte van 14 cm en 46 cm diepte, wel de nodige plaats op liefst een legitiem audiomeubel van bijvoorbeeld het Duitse Finite Elemente of Italiaanse Bassocontinuo dient te worden ingeruimd. Dat laatste is natuurlijk geen absolute vereiste en een normaal stevig meubel kan natuurlijk ook. Maar het is gewoon jammer wanneer je de hoge kwaliteiten van dit soort topklasse apparatuur niet volledig kunt benutten.

Maximale herkenbaarheid  

Wat ieder MOON product en dus ook bij deze 700i V2 zijn unieke herkenbaarheid verschaft, zijn de massief uitgevoerde gebogen elementen die de zijkanten van het voorpaneel vormen. Met name bij de bijzonder fraaie tweekleurige uitvoering, staat er echt wat fraais voor de trotse kersverse eigenaar te wachten. Voeg daar tenslotte nog de enorm grote rode DOT matrix display aan toe, die tot de best leesbare van de branche behoort, de druktoetsen met een zeer precies drukpunt, de zeer soepel lopende draairegelaar en niet te vergeten de prachtig vormgegeven monumentale afstandsbediening (met verlichting!) en u heeft een goed beeld van het oogstrelende eigenzinnige voorkomen. Over deze standaard meegeleverde massief metalen afstandsbediening kan verder nog worden vermeld dat het instrument dermate fors en gewichtig is, dat iedere inbreker bij alleen al het aanschouwen meteen het hazenpad zal kiezen. Net zo logisch ingedeeld als de voorzijde met zijn duidelijke menustructuren en nuttige mogelijkheden (waaronder de instelbare onderlinge gevoeligheid per ingang en een zogenaamde M-eVOL2 volumeregeling die verliesvrije het volume in maar liefst 530 individuele stapjes van 0,5 of zelfs 0,1 dB onderverdeelt!), is ook de duidelijkheid en het overzicht van de achterzijde. Want zoals later uit de opbouw aan de binnenzijde zal blijken, zie ik ook hier meteen dat deze geïntegreerde versterker werkelijk geheel gescheiden per kanaal is opgebouwd. Dus alle aansluitingen (vier RCA en één XLR ingangen, tape monitor, voorversterker uitgang en luidspreker-

aansluitingen) zijn voor links en rechts ieder op hun eigen helft op de achterzijde gespatieerd. Wat echter ontbreekt is de ‘gewraakte’ dac functionaliteit. ‘Dus voor meer dan tienduizend euro, krijg ik er nog niet eens een ingebouwde dac bij?’ Jazeker, dat is waar. Toch kunnen we dit ook heel anders bekijken, want er valt natuurlijk ook het nodige te zeggen waarom je een dac juist niet in een versterker moet integreren. Want behalve de extra maatregelen die moeten worden genomen om de elektronica elkaar niet ongewenst te laten beïnvloeden, is ook de techniek van een dac in hoge mate aan verandering en veroudering onderhevig. Hierdoor hoef je over een aantal jaren alleen maar de losse dac te vervangen en kan de versterker nog vele jaren langer mee. Nog iets om te overdenken is dat MOON binnen hetzelfde budget de ruimte geeft om betere componenten en duurdere technologieën in zijn versterker toe te passen, waardoor er netto een werkelijk beter product binnen hetzelfde bedrag op de markt kan worden gezet.

Verschillen tussen V1 en V2  

Simaudio is een fabrikant die niet zomaar een versie 2 predicaat op een apparaat plakt als er niet substantiële verbeteringen in het ontwerp zijn doorgevoerd. Daardoor is het een beetje jammer dat er zo weinig gedetailleerde informatie wordt verstrekt over wat er nu werkelijk aan verbeteringen is doorgevoerd. In de tekst van de fabrikant lees ik eigenlijk alleen maar dat er nog meer techniek uit de referentiemodellen in de 700i V2 versie is doorgevoerd. Een gegeven wat zou moeten leiden tot nog meer accuratesse en transparantie in de weergave. Maar ik ben natuurlijk ook niet van gisteren en heb zowel inwendig als uitwendig beide versies goed bekeken. Aan de voorzijde valt niets te zien, zelfs geen V2 vermelding. Maar aan de achterzijde zijn nu betere en meer robuuste (WBT) luidsprekeraansluitingen gemonteerd. Zoals verwacht zijn onderhuids de grootste verschillen waarneembaar. Meteen in het oog springend is dat de forse dubbele ringkerntransformatoren voor ieder kanaal afzonderlijk, nu volledig ingekapseld en afgeschermd zijn. Net als voorheen levert de versterker hierdoor dezelfde eerste 5 Watt in pure klasse A om daarna over te gaan naar 175 Watt A/B vermogen aan 8 Ohm per kanaal en 350 Watt aan 4 Ohm. Ondanks het ontbreken van verdere opgave ben ik er gezien mijn eerdere ervaringen met MOON producten van overtuigd, dat deze versterker ook aan nog lagere waarden beslist geheel stabiel zijn mannetje zal staan. Door de ook in voorganger 700i al toegepaste Lynx technologie, is overigens ook globale tegenkoppeling niet meer nodig. Hierdoor kan de muziek meer accuraat en tonaal correct worden weergegeven en ontbreekt het vooral aan de voor tegenkoppeling zo typerende fasefouten. Wat bij nauwkeurig verder kijken ook snel duidelijk wordt, is dat de lay-out en onderdelen op de diverse printplaten op verschillende plaatsen zijn gewijzigd. Welk onderdeel voor de inderdaad verbeterde weergave verantwoordelijk is weet ik natuurlijk niet. Maar dat hier een duidelijk nog beter klinkende versterker voor mij staat dan zijn ook al bijzonder fraaie voorganger, staat al vanaf de eerste klanken buiten kijf!

Voorbereidingen

Voor het directe vergelijk met deze top geïntegreerde versterker staan ten tijde van de test een Hegel H590 en Accuphase E-650 klaar. De Hegel bezit een buitengewoon goede ingebouwde dac en is € 2.900,- goedkoper dan de 700i V2, terwijl de Accuphase ook zonder dac verkrijgbaar is en dan 1.900 euro minder maar met beide modules (Phono en dac) Ä 300,- meer kost. Bronnen zijn netwerkspelers van Naim (ND 555 met dubbele voeding), de +Player, +Power en +Clock van Merging Technologies en de North Star Design 192 mk 2 met Extremo DAC combi voor het afspelen van cd’s. De referentie Master Contemporary C luidsprekers worden dit keer vergezeld door de bijzonder goede Kroma Audio Julieta’s. Bekabeling is tenslotte een nauwkeurig bepaalde cocktail van AudioQuest, Siltech, Crystal Cable, Nirvana, Kemp Elektroniks en Essential Audio Tools.

Luisteren

Hoewel MOON met de eerste versie van de 700i klankmatig al een uitstekend presterende versterker op de markt heeft gebracht, was deze wat mij betreft toch ook niet helemaal gevrijwaard van milde kritiek. Vooral in vergelijking met de meer levendig (maar ook minder verfijnd) klinkende goedkopere Nēo modellen, was bij van nature rustig klinkende luidsprekers de weergave soms net wat aan de bedeesde kant van het spectrum. Deze tweede generatie zou hier verandering in moeten brengen en doordat de goede roep het apparaat al vooruit was gesneld, waren mijn verwachtingen dan ook hoog gespannen. Natuurlijk kan ik deze luisterimpressie starten met een breed uitgesponnen opsomming van allerlei audiofiele parameters, maar dat doe ik dit keer heel bewust nu eens niet. Een beslissing die vooral te maken heeft dat bij het beluisteren van dit apparaat veel meer een bepaald muzikaal gevoel ontstaat, waardoor droge eigenschappen er te weinig recht aan doen. Ik bijt dit keer het spits af met de in 1955 in het Amerikaanse Chicago geboren jazz zangeres, pianiste en componiste Patricia Barber. Een excentrieke dame die al sinds haar eerste albums ‘Split’ en ‘A Distortion of love’ meteen mijn aandacht heeft weten te trekken. In eerste instantie was dat vanwege de onverwachte combinatie van zelfgeschreven abstracte jazz composities, een zangkunst met een groot vocaal bereik en bewust aangebrachte dissonanten. Maar dit muzikale plaatje kwam ook vooral tot uiting door de opmerkelijk goede opnamekwaliteit. Na deze titels zou nog een hele reeks albums volgen, totdat het na het in 2013 uitgebrachte ‘Smash’ ineens akelig stil werd. Zou het doek zijn gevallen voor dit inmiddels 64 lentes tellende natuurtalent? Nee, gelukkig niet want zeer recent bracht deze inmiddels van wilde extravagante ‘girl’ tot statige dame getransformeerde zangeres, geheel onverwacht toch nog haar nieuwste creatie ‘Higher’ uit. Doordat het album via de crowdfunding website ArtistShare is uitgebracht, kost met name het verkrijgen van de cd meer moeite dan normaal. Maar wanneer het plaatje eenmaal thuis is aangekomen is het ‘leed’ snel geleden. Niet in het minst doordat ‘Higher’ in zowel muzikaal als opname technisch opzicht een waar hoogtepunt blijkt te zijn. Oké voor de meer oppervlakkige en ‘snelle’ luisteraar zal het even doorbijten worden. Want de muziek is dit keer kleinschalig en intiem geregistreerd, langzamer (maar niet saaier!) van tempo en met meer bewogen teksten en spaarzame arrangementen. Wat het geheel echter nog een extra duw in de rug geeft is de zeer hoge resolutie en geraffineerde opnametechniek van het album. Daardoor komen de nummers zo realistisch en natuurlijk over alsof ze persoonlijk voor je zit (achter de vleugel) te spelen. Met de Hegel versterker aan het roer klinkt ‘Higher’ wijd opengetrokken, vol van energie en spot-on op de timing, schakel ik over naar de Klasse-A Accuphase dan wordt de weergave heerlijk vloeiend, smeuïg en wordt het emotionele aspect benadrukt en ga ik naar de MOON dan…

Brandend vuur

Ontstaat er een substantieel andere beleving. Qua tonale balans ligt de MOON absoluut dichter bij de tonaal rijker gevulde Accuphase dan de meer lichtvoetige Hegel. Maar ook weer niet zo dicht dat het op elkaar gaat lijken. Waar de 700i V2 met name in uitblinkt is het creëren van rust en een enorme stabiliteit. Een totaalgeheel waarbij naast een heel mooi verzadigde tonale balans ook een goed gedoseerde warmte van binnenuit wordt aangebracht. Direct gevolg is dat je de weergave van deze versterker al heel snel in je hart sluit en daarbij de techniek volledig vergeet. Zoals het in deze prijsklasse betaamd is er ook hier echte muzikale diepgang en geen weergave geënt op louter inhoudsloos spektakel. Wat ook opvalt is de grotere betrokkenheid ten opzichte van zijn voorganger en dat heeft weer te maken met het portretteren van een groter muzikaal venster, waarin meer ruimte wordt geboden voor toegenomen transparantie en meer omlijning de aanwezige muzikale elementen meer hun eigen plaats geeft. Wanneer ik een heel andere zijde van het muzikale spectrum wil belichten kom ik terecht bij het alweer uit 2013 stammende album ‘Wild Window’ van de Amsterdamse componist, producer, dj, geluidsartiest en label eigenaar Mees Dierdorp. Hoewel het ritmische frame van de muziek de oersolide basis voor alle dertien composities vormt en ook zijn opa dichter en beeldend kunstenaar Lucebert met typerende zinsneden onderdeel van de muziek uitmaakt, is ‘Wild Window’ zeker ook een swingend en dansbaar geheel geworden. Het is gewoon enorm knap hoe Mees van alle gesampelde akoestische instrumenten, stemmen, keyboard klanken en ritmes, zo’n prachtig samenhangend geheel heeft kunnen maken. Ook bij deze veel meer pulserende en dynamische muziek, voelt de 700i V2 zich door zijn toegenomen doorzicht en transparantie als een vis in het water. Vooral de opmerkelijk dragende en voor deze prijsklasse unieke door de ‘ruimte rollende’ presentatie, trekt parallellen met versterkers uit veel hogere prijsklassen. Om toch nog audiofiel af te sluiten zorgen de RCA ingangen voor een net wat meer opengetrokken en diepere weergave, terwijl gebalanceerd aansluiten traditiegetrouw een nog wat breder beeld met nog wat meer kracht en gloed neerzet. Echt groot zijn de verschillen niet, maar ze zijn op een goed systeem wel goed waarneembaar.

Conclusie

Zelfs binnen het segment van top geïntegreerde versterkers vraagt het moed om als fabrikant een dac of streaming faciliteit nog steeds geheel achterwege te laten. Het Canadese Simaudio heeft met deze MOON 700i V2 de confrontatie opnieuw aangedurfd en dat zal menigeen toch aan het denken zetten. Want hoewel u als koper nog aanzienlijk dieper in de buidel moet tasten om ook nog een losse externe dac van hetzelfde niveau aan te schaffen (mocht u deze al niet hebben), is het uiteindelijk de nog hogere geluidskwaliteit die de winst brengt. Verdere pluspunten zijn het behoud van de sterke eigenschappen van voorganger V700i zoals tonale gloed, grandeur, souplesse, stabiliteit en onderhuidse kracht – de grotere transparantie en snelheid, een betere instrumentomlijning, muzikale gretigheid en daardoor een nog grotere universele inzetbaarheid voor een breder scala aan luidsprekers. Als mooie bonussen dienen de tien jaar garantie in combinatie met de fantastische bouwkwaliteit en volledig stille werking nog te worden gememoreerd. Voor mensen die een expliciet ‘snelle’ en supertransparant klinkende versterker zoeken met een tonale balans die zich aan de lichte kant van het spectrum bevindt, zal ook deze nieuwste loot nog steeds niet helemaal in de smaak kunnen vallen. Maar voor alle anderen die vooral de techniek zo snel mogelijk willen vergeten en liefst tientallen jaren muziekplezier zonder gezeur willen ervaren, is dit top kwaliteitsproduct nog steeds een ware witte raaf.

Reacties (0)