Review: Melco N100 & D100 – Serving Excercise

02 december 2021 + 10 minuten 0 Reacties
Melco_N100 1
FWD award

Muziek streamers/servers zijn er momenteel in alle prijsklassen. Consumenten verlekkeren zich aan de topmodellen met high-end status en krijgen Aston Martin - achtige visioenen. Back to earth moeten we het doen met onze Aygo of Polo. Wie iets verder kijkt naar het audio-aanbod komt wellicht het Japanse merk Melco tegen. Daar wachten toch enige verrassingen. De review betreft de Melco N100, maar ook een exemplaar uit de N1A/2-series en een machine uit de N1Z-series zijn aanwezig. Soort Melco-luilekkerland. Daarnaast de Melco D100 cd-drive, vier andere server/streamers van diverse merken en een achttal converters in diverse prijsklassen. Dus, let’s party…

De muziek server/streamer heeft een plaats gekregen binnen het audiolandschap en is in diverse hoedanigheden en prijsklassen beschikbaar. Op dit moment vormen zich, op basis van waarnemingen, een aantal veronderstellingen. Het geluid vanaf een server is meestal iets beter dan vanaf fysieke cd- of sacd schijven. Je moet een zeer goede cd/sacd-speler/loopwerk hebben om het geluid van servers te evenaren. Zowel een goede cd/sacd-speler als een server klinken beter dan streaming-geluid vanaf de bekende sites. Hoewel de techniek van een server/streamer invloed heeft op de geluidskwaliteit, speelt de achterliggende dac, met name bij een USB-verbinding, een zeer grote rol. In de server/streamer zelf is het vooral de conversie en de klok die een grote invloed hebben bij AES/EBU en S/PDIF aansluitingen. Van fundamenteel belang zijn alle genomen maatregelen (onder andere in de voeding) om diverse storingen te onderdrukken. Melco claimed dat ook de kwaliteit van de ssd’s en hdd’s een belangrijke rol speelt, alsmede het ontwerp van het moederboard. Houd scherp dat een storage device, zoals een hdd geen ‘opgeslagen’ jitter kent. Er staat alleen data op en geen clocksignaal. Jitter kan alleen ontstaan als de data het medium ‘uit geklokt’ wordt. Ook is er invloed van de kwaliteit van de interfaces (USB-board, AES/EBU-implementatie ed.). Kabels kunnen de jitter die veroorzaakt wordt door deze interfaces absoluut niet oplossen. Hoewel sommige zeer kostbare servers/streamers beter presteren, is het verschil met betaalbaarder apparaten niet altijd megagroot. Minder groot dan de marketing vaak suggereert. Hoewel je op veel audiosystemen best een aantal kwaliteiten hoort van een betere server/streamer is de aanschaf van hele dure, maar vooral betere apparaten redelijkerwijs zinvol als de rest van het systeem die betere kwaliteit echt kan laten horen. Het heeft ook geen zin om een kostbare server/streamer met USB-uitgang op een goedkope dac aan te sluiten. Dat alles betekent voor de doorsnee muziekliefhebber, met een mooi systeem dat binnen het budget van Henk & Ingrid valt, dat een goed gekozen server/streamer binnen de prijsrange van 1000 tot 6000 euro pakweg 90 % van de kwaliteit van de absolute toppers laat horen. In dit segment is best veel keuze en voor deze review ligt de focus op Japan, waar al decennialang hoog kwalitatieve producten vandaan komen en dat geldt niet alleen voor audio en video.

 

Maki Engineering Laboratory Company

Het bedrijf werd opgericht in 1975 door Makoto Maki, een audiofiel die de bekende en stofopwaaiende draaitafel ontwierp in 1978. Het hele gevaarte woog meer dan 100 kg, heeft een constructie van bovenaardse kwaliteit, kwam met een Fidelity Research FR-66 van 12-inch en werd destijds in de UK op de markt gebracht, samen met de producten van Audio Note (Kondo). De base woog alleen al 50 kg en was van graphite cast iron. Studio Beco was toen de importeur voor Europa en had absoluut een reputatie in de markt. Het avontuur werd geen doorslaand succes, want zo’n draaitafel was echt ‘too much’ voor de traditionele en ingedutte Engelse audiopers. Van deze genoemde draaitafel zijn maar twee exemplaren bekend in Europa. Melco bouwde slechts enkele jaren draaitafels en die apparaten zijn gezochte collector’s items. Het bedrijf richtte zich vervolgens op computerapparatuur, zoals routers, switches en NAS-drives. Het is een van de grootste Japanse bedrijven op het gebied van perifere computerapparatuur. Onder de naam Buffalo Inc is het een onderdeel van Melco Holdings Inc. In 2016 werd Melco Syncrets Inc toegevoegd aan de holding. Eerder introduceerde Buffalo Inc (2014) namelijk een NAS-drive voor de opslag van muziek. In hetzelfde jaar verscheen de Melco N1. Melco Syncrets kreeg in 2016 het hele audiofiele NAS project toegeschoven en ontwikkelde dit verder naar de bekende Digital Music Library. Melco realiseerde zich vervolgens dat de cd-speler beperkingen heeft en dat het publiek geluid zou willen beleven dat dichter bij de realiteit van de opname zou kunnen komen. Die gedachte viel ook samen met de komst van hoge resolutie bestanden en downloads. Men zag alleen dat afspelen van die bestanden gekoppeld was aan computertechnologie. Daardoor ging het idee van een echt source component verloren, omdat een computer een omgeving is met veel stoorinvloeden. De moderne Digital Music Libraries van Melco zijn dan ook te beschouwen als computersystemen waar alles is gedaan om de invloed van storingen op het geluid te minimaliseren. Ze zijn dus eerder te zien als een High Resolution Digital Music source, die recht doet aan de integriteit van de in de studio gemaakte opname, aldus Melco.

Melco N100 

De N100 is een zogenaamd half-sized model. Er is een 2 TB harde schijf aan boord. Daar kunnen ongeveer 3000 cd’s op. Er zijn drie USB 2.0-poorten. Die zijn onder andere bedoeld om een externe USB-dac op aan te sluiten. Een USB-verbinding met een dac betekent dat de dac de klokmaster is. Die bepaalt dus voor een heel groot gedeelte de geluidskwaliteit. Wie de N100 dus aansluit op een MSB van 100k+ euro heeft dan nog iets om naar uit te kijken. Ook een USB cd drive, USB hdd of flash drives kunnen aangesloten worden op de beschikbare poorten. Muziekbestanden op zo’n externe schijf of flash drive kunnen afgespeeld worden door de N100. Deze functie is een oplossing voor gebruikers die tekort hebben aan de interne opslagcapaciteit van 2 TB. Externe USB- schijven en flash drives kunnen dan aangesloten worden op de frontpanel USB-poort of een USB-poort op het achterpaneel. De frontpanel-aansluiting biedt ook een copy-functie van de USB-drive naar de interne hdd. Na aansluiting wordt automatisch een keuzemenu getoond. Via de optie ‘mount & scan’ wordt het externe volume gekoppeld aan een interne map (folder) die ‘expansion’ heet. Die is te vinden in de folder-view van de HD-app en verschijnt alleen als er daadwerkelijk een extern volume wordt ge-mounted. In de expansion folder staan dan alle muziekbestanden van het externe volume, die vervolgens afgespeeld kunnen worden. Op deze manier is de eventuele beperking van 2 TB makkelijk te omzeilen. Er is tijdens de review een externe ssd ge-mounted met ongeveer 800 cd/sacd’s, die alleen wordt gebruikt om dit soort functies te testen. Dat verloopt zonder problemen. De 800 schijven worden moeiteloos geïndexeerd en verschijnen in de expansion folder.

Content toevoegen

De externe USB-opslagmedia kunnen ook gebruikt worden om bestanden te importeren naar de interne 2 TB harde schijf en ook voor backup/restore. De functie van de aangesloten drive kan gekozen worden in het menu dat bereikbaar is via de knoppen en het display op het frontpaneel van de N100. Er kan onder andere gekozen worden tussen importeren en backup/restore van de interne hdd. De USB cd drive, leverbaar door Melco als D100, is bedoeld om een cd af te spelen, maar kan ook gebruikt worden voor de import van muziekbestanden vanaf een cd, bd-rom en dvd-rom. De Gracenote database voorziet dan in de graphics. De D100 heeft dezelfde afmetingen als de N100. Voor wie een grote collectie cd’s wil overzetten naar de N100 is de D100 dus een ideale optie. Het is ook mogelijk om automatisch downloads te betrekken vanaf HiResAudio.com. Omdat de interne directory-structuur van de ingebouwde hdd bereikbaar is vanaf elke externe computer, kunnen op die manier ook bestanden uitgewisseld worden en kan er ook content toegevoegd worden aan, of verwijderd van de interne hdd. Vanaf elke computer is de hdd van de Melco vervolgens te benaderen. Daardoor kunnen eventueel ook bestanden afgespeeld worden op zo’n computer met de Windows Media Player, Foobar of andere software. Feitelijk gebruik je de N100 dan puur als NAS. De N100 is een DLNA/UPnP media server, gebaseerd op de Twonky Server 8.5. Met behulp van de Melco Music HD app (beschikbaar in de App Store) kan de N100 vanaf een iPad worden bediend. Op de USB-poorten kan ook een USB-headphone aangesloten worden of USB-actieve luidsprekers. Een van de twee aanwezige Gigabit Ethernet-poorten is bedoeld voor de connectie met het thuisnetwerk. Op de andere Ethernet port kan rechtstreeks een andere player met een Ethernet- ‘uitgang’ aangesloten worden. Dat betekent dat het signaal niet via het netwerk en daarin aanwezige switches gaat. Onbekend is of er dan een speciale zogenaamde crosscable nodig is of dat de betreffende poort op de N100 intern al ‘ge-crossed’ is. Waarschijnlijk het laatste, want de betreffende Ethernet-poort is alleen bedoeld voor een rechtstreekse aansluiting van een player. De Music HD app geeft ook toegang tot internet radio streaming services (vTuner), TIDAL en Qobuz (voor beiden is een abonnement nodig). Er is toegang mogelijk tot OneDrive, Dropbox en iCloud Drive. Daar kunnen bestanden opgeslagen worden. Mogelijkerwijs kan een bestand direct vanuit deze ‘cloud-opslagdiensten’ afgespeeld worden. Ook biedt de app een overzicht van aangesloten computerapparatuur op het thuisnetwerk waarvan aanwezige muziekbestanden afgespeeld kunnen worden. De N100 indexeert aangesloten NAS-servers op het thuisnetwerk en kan daar van afspelen. De app heeft nog meer functionaliteiten die beschreven staan in een duidelijke download die beschikbaar is op de Melco-website. De N100 speelt nagenoeg alle bestanden af tot en met 32 bit 384 kHz, DSD (DoP) en Melco Markerless DSD (geen DoP). DSD wordt normaal gesproken in packets verzonden met zogenaamde markers. Sommige dac’s accepteren DSD zonder markers. Dat scheelt ongeveer 30 % in gebruikte bandbreedte en leidt tot een betere geluidskwaliteit. De N100 kiest daarin automatisch. In de N100 zijn maatregelen genomen om de geluidskwaliteit te verbeteren. De hdd is resonantievrij bevestigd, het 2 mm dikke stalen basis-chassis is resonantiebeperkend, er is een powermanagement-systeem, er is geen ventilator en de klok veroorzaakt geen storingen. Zowel de N100 als de D100 hebben een externe schakelende voedingsadapter. Melco zal ongetwijfeld naar de kwaliteit van deze Chinese voedingen, met talloze opgedrukte keurmerken, hebben gekeken maar het lijkt logisch dat er wellicht iets te winnen valt met een externe voeding van Farad of Sbooster. Een aangesloten Sbooster deed de geluidskwaliteit toenemen. De benodigde power voor een externe voeding is 12V DC 4A voor zowel de N100 als de D100. Middelste pin is de plus. Met de Sbooster bereikt de N100 de geluidskwaliteit van de N1A/2-series. Het verschil uit zich vooral in een (nog) betere focussering en iets meer ruimte.

Configuratie

De N100 en D100 werden aangesloten in een van de luisterruimtes. De enige ‘vaste’ digitale waarde is de Thunder Data Silent Angel Bonn N8 network switch, die oneerbiedig bungelend achter het rack apparaten met het netwerk koppelt. Vanzelfsprekend met CAT5e. Netwerkkabels maken geen verschil en CAT5e is het minst verdacht waar het gaat om het doen ontstaan van common-mode problemen. Er zijn zelfs zulke slecht ontworpen netwerkkabels op de markt, dat het nodig is om een grounding systeem aan te wenden om de common-mode storing van zo’n kabel af te voeren. Om met de woorden van een bekende mastering engineer te spreken is het beter om te vertrouwen op theorie en metingen dan op de eigen luisterervaringen. De USB-uitgang van de N100 kan simpelweg aangesloten worden op een dac naar keuze, waardoor de invloed van verschillende dac’s op de geluidskwaliteit kan worden beluisterd. De N100 werd aangesloten op diverse dac’s en een tijdelijk aanwezig audio-setje. Het was mogelijk om de N100 te vergelijken met diverse andere servers, onder andere van Melco zelf, in wisselende prijs-ranges. Theoretisch gezien heeft een server die via USB communiceert met een dac niet extreem veel invloed op de uiteindelijke geluidskwaliteit. De USB-receiver, klok, buffering, conversie en analoge uitgangs-elektronica van de dac hebben uiteraard veel invloed. Eigenschappen zoals dynamiek, ruimte, klank, detaillering en balans liggen vast in het muzieksignaal. Daar kan mogelijkerwijs alleen de digitale processing in de dac invloed hebben en uiteraard de kwaliteit van de analoge uitgangsstage. Voor een server met een USB-uitgang, zoals de N100 of andere servers, blijven enkele belangrijke invloeden over die de geluidskwaliteit kunnen raken. De kwaliteit van de USB-aansluitingen (voor inkomende data en uitgaand verkeer naar de DAC) speelt een rol waar het gaat om de (on)gevoeligheid voor storingen. Net als netwerkkabels kunnen USB-kabels geen verschil maken. Maar, geluidsmatige verschillen, die soms waargenomen worden tussen verschillende USB-kabels, kunnen veroorzaakt worden door de ground-return draad van de kabel. In elk merk of type kabel hebben die draden een verschillende diameter en die is ook van invloed op dit mechanisme. Common-mode noise kan namelijk vanuit de USB-interface van de computer (server/streamer) de ground-wire van de kabel bereiken en de signaal-draden. Of dat gebeurt is afhankelijk van de chipset, de layout van het moederbord en nog andere factoren. Die storingen kunnen zelfs in de USB-dac terecht komen. Bij Melco hebben ze dit mechanisme natuurlijk zeer goed begrepen. In de N100 zit uiteraard een computer-board. Het is alleen zodanig ontworpen dat het, via de USB-driver, geen common mode storing veroorzaakt. Tussen de computer en de USB-driver kan zelfs een groundloop ontstaan. Maar, de schoonheid van het weergegeven geluid is een aanwijzing voor het succes van Melco, met betrekking tot het zo storingsvrij mogelijk krijgen van deze computertechniek. Wie verschillen waarneemt tussen netwerkkabels en USB-kabels zegt eigenlijk vooral dat de in gebruik zijnde apparatuur slecht is ontworpen en beter vervangen kan worden. Ook het uitlezen van de data vanaf de harde schijf kan volgens Melco een rol spelen in de geluidskwaliteit. Als dat heel onnauwkeurig gebeurt en veel jitter veroorzaakt, dan zou dat het achterliggende corrigerende proces extra kunnen belasten met theoretisch gezien enige invloed op de geluidskwaliteit. Of dat echt gebeurd heeft dan weer te maken met de buffering. Melco gebruikt zelf ontwikkelde ssd’s en hdd’s voor audio-doeleinden, die zo min mogelijk storing veroorzaken en om die reden niet uitwisselbaar zijn met andere merken opslagmedia. Maar, zowel servers die via AES/EBU of I2S communiceren met een dac en waar de processing en klok van de server dus een hele grote rol spelen, als servers die via USB met een dac praten en waar de processing en klok van de dac dus bepalend zijn, hebben allerlei jitter-reducerende maatregelen aan boord. Wat er voor een server dus feitelijk overblijft, is een scala aan maatregelen die allerlei storende invloeden (RFI, EMI) minimaliseert. Dat zijn allemaal storingen die uiteindelijk via slinkse wegen willen interfereren met het analoge audiosignaal verderop in de keten. Omdat een server feitelijk een computer is weet Melco, met de roots diep in de automatisering en in de audio, heel goed hoe je computerapparatuur moet bouwen die minder storingen veroorzaakt. Daar ligt voor dit bedrijf ook de focus tijdens het ontwerpen van audioapparatuur.

Luisteren

Die hele zorg om een storings-ongevoelige server te bouwen is terug te horen in het geluid. Deze Melco N100 klinkt brandschoon. Geen scherpe randjes, uit de bocht vliegende vocalen, snijdende violen, piano’s met accenten in de hoge octaven, verdunningen van klank en andere narigheid die als gevolg van stoorsignalen zou kunnen ontstaan. Het achterliggende audiosysteem, dat dynamisch, extreem ruimtelijk, loepzuiver, gedetailleerd en gefocusseerd klinkt, wordt op geen enkele manier in verlegenheid gebracht door de N100. Absoluut een genot om naar te luisteren. Je moet echt een bizar goed audiosysteem hebben om mogelijke beperkingen van de N100 te kunnen waarnemen ten opzichte van veel kostbaarder servers. Overschakelend naar de N1A/2 server, is er uiteraard een geluidsmatig verschil waar te nemen. De hier aanwezige N1A/2 heeft twee keer 3 TB storage aan boord. Kan dus gevuld worden met 6 TB aan muziek, maar in RAID1-configuratie is er 3 TB beschikbaar, die dan op de andere schijf een back-up kent. Het verschil uit zich vooral in een nog iets betere ruimtelijke weergave en een iets betere focussering. De ten opzichte van de N100 ingebouwde en totaal afgeschermde voeding speelt hierin een belangrijke rol. Met de Sbooster komt de N100 dicht in de buurt van de N1A/2. Het belangrijkste voordelen van de N1A/2 zijn dan ook de grotere hoeveelheid interne storage, de mogelijkheid van RAID1 en de snellere data-uitwisseling via USB-3. De N100 is dan weer plezierig compact. De vergelijking gaat verder met de N1Z-series. Het hier aanwezige model (N1ZH60) heeft twee keer 3 TB storage. De hdd’s zijn 2.5 inch, in tegenstelling tot de 3.5 inch drives in de N1A/2. De N1Z is nog veel meer opgebouwd in dienst van een zo optimaal mogelijk geluid. De behuizing bestaat uit platen aluminium van 6 mm dik, er is een dubbele voeding aan boord, speciale condensatoren, de hdd’s staan op een koperen chassis en de verder ontwikkelde processing logic zorgt voor een zeer snel en accuraat uitlezen van de data. Ten opzichte van de standaardbreedte van de N1A/2 is deze N1Z smaller en iets dieper. Het gewicht is aanzienlijk, speelt een rol in de geluidskwaliteit en komt tegemoet aan de emotie van de audiofiel die leert dat gewicht gelijk is aan kwaliteit. To be fair, de N1Z is absoluut geweldig gebouwd.  Afhankelijk van de dac en het systeem kunnen er accenten de aandacht krijgen, waarvan de verhouding op een andere dac en systeem weer iets kan verschillen. Maar, het is duidelijk geworden dat de basiseigenschappen op alle beluisterde systemen en dac’s onmiskenbaar te onderscheiden zijn. Door de invloed van dac weet je natuurlijk nooit helemaal exact hoe zo’n server nou echt klinkt. Hier draait onder andere de Tidal Camira dac. Een ladder-architectuur zonder oversampling. Het geluid van deze dac is harmonisch rijk met een fabelachtig laag, laag-midden, midden en een sublieme doorgifte van klank. Dat geeft een ander geluidsbeeld met die servers dan dat er bijvoorbeeld een zeer neutrale, dynamische en ruimtelijke Mytek Manhattan of Brooklyn speelt, waarmee trouwens ook is geluisterd. Het is in ieder geval belangrijk voor de vergelijking om de servers aan te sluiten op dezelfde dac. De N1Z verschilt dan met de N1A/2 doordat het geluid weer iets ruimtelijker en gefocusseerder is, iets meer gelaagdheid toont en iets ‘spritziger’ klinkt. De N1A/2 is dan net een streepje ‘romiger’. Maar, het belangrijkste verschil tussen de N1A/2 en N1Z is dat de laatste betrokkener klinkt. De N1Z zuigt de luisteraar net even meer vast in de muziek. Dat is een opmerkelijk verschil en is vastgesteld door meerdere luisteraars. Opvallend ook dat iemand, die totaal niet thuis is in de hele terminologie om geluid te duiden, dat volkomen spontaan opmerkte. Let op dat het hier om heel kleine verschillen gaat, maar dat de invloed op het geluid verklaard kan worden door de maatregelen die genomen zijn om storingen te minimaliseren. Het is ook opvallend dat hoe beter de dac is, hoe kleiner de verschillen tussen de servers. Kennelijk compenseert de geavanceerde processing in de allerbeste dac’s in zekere mate de verschillen tussen servers die ontstaan vanuit het storingen-domein. Een laatste belangrijke eigenschap van de drie Melco-servers is de enorme rust in het geluidsbeeld.

Functionaliteit

Wat heel opvallend is binnen de Melco-familie van servers is de beschikbare hoeveelheid zinvolle functionaliteit. Uitgezonderd multiroom, kan zo’n server zo’n beetje alles dat zinvol is om te hebben. Die functionaliteiten zijn bereikbaar via de vier knoppen op het frontpaneel en de zeer gebruiksvriendelijke menu-structuur. Zonder app en netwerkaansluiting (behalve in geval van streaming) kan de muziekselectie ook via die vier toetsen op het front worden gedaan. Dat is niet noodzakelijkerwijs de meest handige optie, maar een zinvol alternatief voor als het thuisnetwerk de geest geeft. Er is bij deze servers duidelijk geen overkill aan tientallen instelbare parameters en functionaliteiten, zoals in de wereld van AV-receivers. Wat als een verademing geldt is dat al die digitale opties gewoon subliem werken. De vier Melco-units hebben tijdens een langdurige review-periode meteen en zonder problemen gefunctioneerd. Dat is hier wel eens anders. Er komt hier soms apparatuur waarbij het dagen kost om bijvoorbeeld een paar van die moderne ‘draadloze’ oplossingen aan de praat te krijgen. Dan merk je dat audio-fabrikanten nog weinig verstand hebben van software-development en user interfaces. Bij Melco is dat echt anders, maar het betreft hier dan ook een computerbedrijf met een sterke gedrevenheid vanuit audio en geluidskwaliteit. Ook spreekt hier de Japanse hang naar perfectie. Dan kun je je afvragen waarom Melco niet komt met AES/EBU-uitgangen, zoals coax, xlr en glas. Wel, de N100 komt voor een bepaalde en bereikbare prijs. Die extra uitgangen zijn kostenverhogend, maar omdat de N100 dan de klokmaster wordt en de processing ook zeer belangrijk gaat worden, gaat de N100 dan grotendeels de geluidskwaliteit in een systeem bepalen en niet de aangesloten DAC. Je moet dan ontwerptechnisch heel veel meer doen om een bepaald niveau te halen en dat vergt behoorlijke investeringen. Met alleen een USB-uitgang, geef je een groot deel van de haalbare kwaliteit in handen van de consument, die door de keuze van een dac kan opschalen. Het ontwikkelingsbudget bij Melco kan dan grotendeels gebruikt worden om het bestaande concept van de N100 en andere servers te optimaliseren. Dat resulteert in relatief betaalbare apparaten met voorbeeldige prestaties. Dan is het ook nog mogelijk om de Melco Music HD app ter discussie te stellen. Die is functioneel misschien iets beperkter dan de chique interfaces van Aurender en ROON, maar ziet er zeer overzichtelijk uit, werkt perfect en wat er echt nodig is aan functionaliteit is aanwezig. Dat is uiteraard vaak een persoonlijke zaak.

Ondergetekende wil alleen op het scherm zien wat er aan muziek beschikbaar is, selecteren en op de play-knop drukken. Sommige Melco servers zijn ook beschikbaar met de MinimServer. De Twonky Server kan trouwens ook in combinatie met enkele andere afspeelapps werken.

Epiloog

Voor de prijs en de mogelijkheden levert de Melco N100 een welhaast maximale bijdrage aan de geluidskwaliteit van een hifi-systeem. Dan is het best begrijpelijk dat apparaten vanaf 5.000 tot 25.000 euro de lat nog iets hoger leggen, maar dat verschil is kleiner dan dat u wellicht zult vermoeden. De Melco N100 is een compact, uiterst flexibel en perfect werkend apparaat. De geluidskwaliteit is zeer goed, zeker in combinatie met een goede dac. Er zijn veel mogelijkheden om de ingebouwde hdd van content te voorzien, inclusief de optionele D100 cd-drive. Daarmee zijn ook, via de N100, gewoon cd’s af te spelen. De interne opslagcapaciteit van 2 TB is niet uit te breiden, maar een verzameling van pakweg 3000 cd’s zal ook niet bij elke muziekliefhebber staan. Wie meer wil, sluit gewoon een USB-drive aan op de N100 of een NAS en kan de daarop aanwezige muziek via de Melco HD-app afspelen. De N100 komt voor een vlijmscherpe prijs. De D100 voegt daar eventueel een bedrag aan toe, maar zelfs dan is er nog sprake van een heel aantrekkelijke prijs/kwaliteitsverhouding. Hoewel de N1A/2 en N1Z geluidsmatig net even beter presteren, is de N100 een absolute winnaar op het gebied van de verhouding tussen prijs en prestatie. 90 % van de geluidskwaliteit in een compact en perfect werkend apparaat met een uitgebreid scala aan mogelijkheden. De N1A/2 en de N1Z komen in wat hogere budgetklassen, maar zijn daarin absoluut nog sterk concurrerend. Het is feitelijk een groot voordeel om een server/streamer te hebben zonder ingebouwde dac. De komende jaren zullen dac’s nog beter worden, waardoor de mogelijkheid van opschalen blijft. Wie nu bestelt krijgt de apparaten in de nieuwe EX-versies. Daar is MIML- software aan boord die uitgebreider zoekfuncties biedt, vTuner (internetradio) mogelijk maakt en netwerkapparaten kan beheren via een computer, smartphone of tablet. De N100 heeft support voor Tidal en Qobus. Dus, nu razendsnel naar de winkel.

Prijzen

  • Melco N100 € 2.249,-
  • Melco D100 € 1.099,-

Reacties (0)