Review: Magnat Transpuls 1000 – Luidspreker met retrolooks en solid sound

28 april 2022 6 Minuten 0 Reacties
Magnat Transpuls 1000_Ambiente 1

De van oorsprong Duitse audiofabrikant Magnat scoorde twee jaar geleden met de massieve Magnat Transpuls 1500 een al dan niet onverwachte hit. Dat was mede te danken aan de retrolooks van deze speaker. Nu is er de kleinere opvolger luisterend naar de naam Transpuls 1000. We gingen testen hoe deze speaker (599 euro per stuk) presteert.

Uitgerekend in de week dat ik las dat de aanzetter tot de ontwikkeling van het Philips compact cassettebandje (meer dan honderd miljard stuks van verkocht!) Lou Ottens was overleden, arriveerden bij mij thuis de Transpuls 1000 luidsprekers van audiofabrikant Magnat. De overeenkomst tussen deze twee? Ze brengen mij met m’n gedachten terug naar de jaren tachtig, de muziekperiode waarin ik nog uitgebreid aan de slag was met het afspelen van cassettebandjes. Bandjes die afgespeeld werden op cassettedecks van de merken Akai, Technics en later Aiwa. In de kamer stonden zware luidsprekers gestoken in grote houten behuizingen van Technics. Bij het uitpakken van de dozen waarin de Magnat luidsprekers verpakt zitten, bekruipt een groot gevoel van nostalgie. Tjonge jonge, best wel grote boxen komen er uit de doos. En licht van gewicht zijn ze ook niet: twintig kilo per stuk schoon aan de haak.

De zwartgekleurde speakers worden met gezwinde spoed op de juiste plek in de luisterkamer gezet, dat gewicht heb je liever niet al te lang in je handen.

Vervolgens luidsprekerkabels aansluiten op de gelukkig ruim bemeten luidsprekerklemmen en snel mijn luisterstoel gaan opzoeken. Eenmaal daar gezeten bekijk ik de klankkasten nog eens goed. Het zijn inderdaad ‘flinke jongens’, maar de twee zijn toch niet al te overheersend aanwezig in de kamer, ondanks de pikzwarte kleur door de afneembare stoffen frontjes. De Transpuls 1000 is vanwege zijn afmetingen zeker een vreemde eend in de bijt als bezoekende luidsprekerkast bij ons thuis te noemen. Dat komt door zijn afmetingen: een niet erg hoge (78 centimeter) vloerstaander, maar wel breed: 38 centimeter. De speaker leunt in een hoek van vijf graden licht achterover. Het stoffen doek is daarbij ook nog eens zo geplaatst dat het aan de onderkant een paar centimeter uitsteekt en aan de bovenkant precies samenvalt met de kast, hetgeen nog eens extra zorgt voor de indruk dat de speaker achterover leunt. Slim en mooi gedaan. Dat zorgt er mede voor dat ik denk naar een soort monitorspeakers zit te kijken die je vaak aantreft op de podia van concertzalen. Wellicht is dat precies de bedoeling van de makers…

Druk op de voorkant

Als je het doek verwijdert van de voorkant zie je in één oogopslag wie er allemaal bijdragen aan het geluidsbeeld. Het is behoorlijk druk daar op het front. We hebben bij deze Transpuls 1000 te maken met een klassiek driewegsysteem. Deze bestaat uit een fors uitgevoerde woofer van 26 centimeter, een middentoon regelaar van 13,5 centimeter en een tweeter van 25 millimeter. De drivers beschikken over lichtgewicht papieren conussen. Al met al levert het geheel een frequentiebereik van 22 Hz tot 32 kHz op. Met een gevoeligheid van 92,5 dB/W/m zouden de speakers gemakkelijk aan te sturen moeten zijn. Magnat spreekt over een aanbevolen versterkervermogen van 30 – 300 Watt. Door het plaatsen van twee baspoorten aan de voorzijde moet het volgens Magnat mogelijk zijn de speakers dicht tegen de muur te plaatsen, zonder dat dit ten koste zou gaan van een goede laagweergave.

Retro- of futuresound?

Had ik al gezegd dat de Transpuls 1000 het kleinere broertje is van de Transpuls 1500, een flink uit de kluiten gewassen rockbox die verrassend goed aansloeg bij introductie? Ik geloof van wel. Ik ben vooral benieuwd nu hoe de Transpuls 1000 presteert. Om in stijl van deze retrolook box te blijven, besluit ik om vooral eighties muziek af te spelen, of muziek uit deze tijd die duidelijk veel inspiratie uit die tijd heeft opgedaan. The Weeknd met Blinding Lights mag het spits afbijten. De eerste indruk is alvast niet verkeerd. Een prettig ‘totaalplaatje’ van het geluid, een lekkere wall of sound zoals we dat dan noemen. Lekker veel laag ook, misschien iets te veel van het goede, maar dat kan ook aan het gekozen nummer liggen. Over naar ‘het origineel’ dan maar? Take on me van A-ha, dan toch echt muziek uit de mid-jaren tachtig. Klinkt goed, weer dat lekker stevige rockgeluid waarbij de synthesizer in dit nummer de hoofdrol mag vertolken. De stemmen lijken iets minder prominent naar voren te komen en lijken wat op de achtergrond te schuiven bij aanspraak maken op hogere volumes. Die hogere volumes kunnen de speakers goed aan trouwens. Laat ik wat ‘moderners’ proberen, Harry Styles met het heerlijke uptempo nummer Golden. De luidsprekers rocken nu heerlijk. De lage tonen zijn iets overheersend en ‘plompen’ een beetje bij al te hoge volumes. Maar het is wel een lekkere sound in z’n geheel, zo’n geluid dat je bij een goed concert verwacht. Terug naar de jaren tachtig: KC and The Sunshine Band met Come to my island. Het nummer lijkt op hetzelfde zonnige eiland als dat van Harry Styles opgenomen. Terwijl buiten de sneeuw nog uit de lucht valt, vormen binnen in mijn huiskamer de Magnats het zonnetje in huis. De blazers klinken zoals ze moeten klinken, vooral niet te schel. Enjoy the silence, het hitje van Depeche Mode (oeps, uit de jaren negentig…), vertolken de Magnats ook prima. Ten slotte terug naar nu: het prachtige Touch van Ghostly Kisses, waarin de Canadese zangeres Margaux Sauvé fenomenale fluisterpop laat horen. De speakers weten het pulserende laag goed weer te geven. Het kan strakker, maar hé, voor deze prijs die je voor deze speakers moet neerleggen, hoor je mij niet klagen. Wat blijft hangen is het gehele geluidsbeeld, en dat is gewoon verrassend goed te noemen. Al met al zijn de speakers met hun klassiek uiterlijk behoorlijk up-to-date als het om de weergave van huidige popmuziek gaat.

De Magnat Transpuls 1000 is een heerlijke speaker voor de beginnende muziekliefhebber of voor muziekfanaten die voor een redelijke prijs een goed presterende luidspreker in huis willen halen. Let wel op dat deze speakers naast hun geluid met hun afmetingen je woonkamer behoorlijk vullen, want kleine jongens zijn het bepaald niet. Maar dat gezegd hebbende: het zijn heerlijke partyboxen waarmee je een goed feestje in huis kunt houden.

Magnat Transpuls 1000 € 599,- per stuk