Review: Electrocompaniet ECI-80D – Pure muzikaliteit

17 februari 2022 5 Minuten 0 Reacties
Electrocompaniet ECI-80D_78

De Electrocompaniet ECI-80D is het instapmodel uit de Classic Line en is een geïntegreerde versterker met een MM phono amp, een DAC en een bluetooth HD receiver aan boord.

Volgens het World Happiness Report van de Verenigde Naties zijn de Noren de gelukkigste mensen ter wereld. Prachtige natuur, goede levensomstandigheden en uitstekende muziek. Die muziek komt van Electrocompaniet, al meer dan veertig jaar een toonaangevende fabrikant van hoogwaardige audioapparatuur.

We weten al langer dat ze in Scandinavië verstand hebben van goede hifi. Daarom gingen we graag in op het aanbod van Colab, distributeur voor de Benelux, om de Electrocompaniet ECI-80D geïntegreerde versterker te reviewen.

Electrocompaniet

“Het Noorse Electrocompaniet is een klein merk dat je niet in alle hifiwinkels vindt”, legt Pierre Costers van Colab uit. “Maar, het is een merk dat op het vlak van kwaliteit veel grote merken overstijgt. Meer nog, Electrocompaniet produceert ook elektronische componenten zoals moederborden voor het Noorse leger en de ruimtevaartindustrie. De transistoren die Electrocompaniet gebruikt zijn niet alleen technologische pareltjes, ze maken vooral muziek”, aldus Pierre Costers.

Alternatief voor buizen

“Dat is de reden waarom we het merk aan ons gamma toegevoegd hebben”, gaat hij verder. “Veel mensen houden van de muzikaliteit van buizenversterkers maar zien op tegen de ongemakken ervan zoals het vervangen van buizen en de afregeling van de versterker. Met Electrocompaniet haal je een betrouwbaar, kwaliteitsvol alternatief voor een buizenversterker in huis.”

ECI-80D

De Electrocompaniet ECI-80D is zo’n alternatief. Het instapmodel uit de Classic Line is een geïntegreerde versterker met een MM phono amp, een DAC en een bluetooth HD receiver aan boord zodat je evengoed muziek via iOS-, Android, Mac, pc als platendraaier kunt beluisteren. De ECI-80D beschikt niet over een ingebouwde netwerkspeler. Daar hebben de Noren een goede reden voor. “Electrocompaniet houdt lang vast aan haar modellen omdat versterkers nauwelijks evolueren”, legt Pierre Costers uit. “Met netwerkspelers ligt dat anders. En omdat Electrocompaniet een bedrijf is dat kort op de bal speelt, houden ze versterkers en streaming audio strikt gescheiden.”

Stoere Noor

De ECI-80D is een strak vormgegeven, sober ogende versterker. Het enige frivole is het plexi front met de vier goudkleurige bedieningstoetsjes en de centraal geplaatste aan/uittoets. Het blauw oplichtende display is groot en duidelijk. Geen touchscreen, maar het levert de nodige info. Met als extra de sample rate van de afgespeelde digitale content. De behuizing is meer dan degelijk en goed afgewerkt. De stoere Noor legt met zijn 470 x 262 x 90 mm een dikke 8 kg in de schaal.

Veelzijdige Noor

De ECI-80D levert dankzij de in eigen huis ontwikkelde klasse A/B versterker 2 x 80 Watt bij 8 Ohm. Daarnaast heeft hij nog een dubbele hoofdtelefoonversterker aan boord zodat je met twee bekabelde hoofdtelefoons tegelijk kunt luisteren. Net zo goed kun je vanuit de ECI-80D muziek streamen naar je draadloze hoofdtelefoon. Inzake in-en uitgangen zit het eveneens snor met deze Electrocompaniet. Met twee analoge, twee coax, drie optische ingangen, analoge phono ingang en een pre-out kom je al een flink eind op weg. Voor de bediening van de ECI-80D ben je afhankelijk van de eerder minimalistische bijgeleverde afstandsbediening. Besturing via smartphone of tablet is niet voorzien. Al bij al kunnen we toch stellen dat de ECI-80D een veelzijdig ‘instrument’ is, zoals de Noren hun apparaten benoemen.

Echte muziek

“We spreken graag over strakke bassen en dergelijke, maar meestal is dat geen weergave van de werkelijkheid. Als je naar een concert gaat en je hoort een slag op een pauk met een doorsnee van één meter, dan moet die pauk bij jou thuis even groot klinken”, meent Pierre Costers. En dat is met de Electrocompaniet ECI-80D precies het geval. Hier wordt niks uitvergroot of overdreven. Evenmin wordt er wat weggelaten of bijgevoegd. We genieten van een erg natuurgetrouwe weergave en begrijpen wat Pierre bedoelt met een alternatief voor buizenversterkers. Een goed ingespeelde ECI-80D op bedrijfstemperatuur snort behaaglijk en verspreidt zijn muziek als een warme gloed. Geen scherpe randjes, evenmin een wollig laag maar een levendige harmonie van stemmen en instrumenten. De ECI-80D maakt gewoonweg muziek, goede muziek. Niet meer, of niet minder.

Pure muziekbeleving

“Electrocompaniet is een merk voor mensen die hun buik vol hebben van hifi”, lacht Pierre Costers. “Mensen die simpelweg terug willen naar een pure muziekbeleving, en plezier scheppen in het luisteren naar muziek. Mensen die zich niet vergapen aan specificaties en functionaliteiten maar die geëmotioneerd worden door muziek. Muziek zoals je die ervaart tijdens een concert.”

Dealers

Electrocompaniet wordt in de Benelux verkocht door slechts een handvol dealers. “Niet zo maar verkopers maar muziekliefhebbers met vakkennis die alles doen om hun klanten tevreden te stellen”, aldus Pierre Costers. Momenteel zijn er vier dealers actief in België en drie in Nederland. “Maar daar  zal het niet bij blijven”, lacht hij. Als je op zoek bent naar een dealer in je buurt, neem dan een kijkje op de website van Electrocompaniet.

Besluit

Electrocompaniet draagt niet het etiket van high-end. Dat past niet in hun prijzenpolitiek. Evenmin behoort het tot de ambities van de nuchtere Noren. Wat primeert is het muziekplezier dat een Electrocompaniet verschaft. De ECI-80D is als instapmodel dus geenszins een high-end versterker maar zijn prestaties zijn dat wel. Als je in de markt bent voor een betrouwbare, degelijke geïntegreerde versterker en bereid bent om 3.199 euro op tafel te leggen, mag je geenszins aan deze Electrocompaniet ECI-80D voorbijgaan. Zo lang je maar op zoek bent naar pure muzikaliteit.

Edouard Hendrix

Electrocompaniet ECI-80D € 3.199,-