Review: e.One Stream by Bel Canto – Voor jarenlang muziekplezier

05 oktober 2021 9 Minuten 0 Reacties
Bel Canto
FWD award

Het Amerikaanse merk Bel Canto bouwt al sinds 1991 hoogwaardige audioapparatuur. Ontwerper John Stronczer besloot na een carrière als topontwerper bij telecommunicatie specialist Honeywell zijn passie te volgen nameljk muziekweergave. Na in de begin jaren single-ended buizenversterkers te hebben gebouwd is Bel Canto inmiddels volledig overgestapt op Klasse D versterkertechnologie. De e.One, wat staat voor Evolution One, apparatuur is gehuisvest in een kast die ongeveer half zo breed is als een normaal audiocomponent. De huidige serie bestaat uit een cd transport, dac voorversterker, phonotrap, geïntegreerde versterker, stereo- en mono eindversterkers en de Stream netwerk bridge. Deze laatste is het onderwerp van de recensie. De e.One Stream by Bel Canto kost € 1.895,-

Soms haal je als recensent een audio component uit de verpakking en wekt deze direct een milde vorm van hebzucht op. De e.One Stream is er zo één, strak en qua vorm fraai in balans. Niet extreem maar, mede door de smalle en relatief diepe kast, lekker afwijkend. Een dik, uit één stuk gefreesd, aluminium front met daarin een groot display met afgeronde hoeken. De merknaam Bel Canto subtiel uitgefreesd, ik heb de zilverkleurige versie ontvangen maar een zwart front is eveneens mogelijk. Een stevige kast, zware voeten en aan de achterzijde kwalitatief hoogwaardige aansluitterminals. In tegenstelling tot veel andere netwerk bridges beschikt deze Stream over een ingebouwde dac wat hem geschikt maakt voor nagenoeg elke setup. Welke mogelijkheden heb je om de Stream aan te sluiten? Natuurlijk een set analoge cinch connectoren, daarnaast voor aansluiten op een externe dac of versterker met ingebouwde dac drie verschillende digitale uitgangen. Een AES XLR, een optische toslink en een coaxiale SPDIF.  Verder een drukknop waarmee je kunt switchen tussen de analoge en digitale uitgangen, wanneer je deze knop een aantal seconden ingedrukt houdt gaat de Stream automatisch op zoek naar eventueel beschikbare updates. Een ethernetaansluiting is natuurlijk onontbeerlijk om muziek van uw NAS in uw netwerk te benaderen en gebruik te maken van streamingdiensten. De Stream ondersteund MQA (Master Quality Audio) wat aangeboden wordt door streamingdienst Tidal. Ook kan de Stream fungeren als Room Endpoint.  De USB A input kan gebruikt worden voor het koppelen van een externe harde schijf of USB stick met muziekbestanden. Het geaarde netsnoer is afneembaar en kan desgewenst later opgewaardeerd worden voor een beter exemplaar mocht u daar behoefte aan hebben. Verder is er nog een echte aan- uitschakelaar mocht je de Stream volledig willen uitschakelen.

Aansluiten

De e.One Stream vindt met groot gemak een plekje in mijn Quadraspire audiorack. Met de door importeur Dimex meegeleverde Bonn N-8 data-switch verbind ik de Stream met mijn netwerk. Hiervoor maak ik gebruik van de standaard meegeleverde UTP kabel. Eenzelfde kabel wordt ingezet om mijn Bluesound Vault Gen2 met de switch te verbinden. Op die manier zijn in ieder geval een aantal variabelen uitgeschakeld. Het digitale audiosignaal gaat door een Canare Digiflex kabel richting mijn Devialet 220 Expert Pro. De analoge uitgang koppel ik met een Inakustik Rhodos Silver interlink aan een Marantz SR5007 receiver die in dit geval als voorversterker kan fungeren met de Devialet als eindversterker. Normaal gesproken gebruik ik deze optie alleen voor surroundweergave en streamen via een Chromecast. Het netsnoer prik ik in een gefilterde uitgang van mijn Atlas EOS Modular verdeeldoos die via een Atlas Superior powercord schone stroom krijgt toegediend uit de separate groep in de meterkast. Luidsprekerkabels zijn eveneens van Atlas, type Ascent Grun. Al jaren maak ik in mijn referentieset gebruik van Audiovector SR3 Avantgarde Arreté luidsprekers, zo ook voor deze recensie.

In de praktijk

Alvorens de Stream te kunnen gebruiken moet ik een kleine hindernis nemen. De Seek applicatie om de Stream te kunnen bedienen is alleen beschikbaar voor Apple en niet voor Android apparaten. Gelukkig weet één van de leden uit de Facebook groep “Streaming Audio” te melden dat de universele Mconnect app eenzelfde functionaliteit biedt. Gedurende de recensie periode werkte deze feilloos in combinatie met de e.One Stream. Via de drukschakelaar aan de achterzijde selecteer ik de digitale uitgang en kan het muziek luisteren een aanvang nemen. De vormgeving van de e.One serie vind ik persoonlijk erg fraai, strak en mooi in proportie, een bijna Europese/Scandinavische uitstraling. Eenmaal spelend voegt de duidelijke en informatieve display, uitgevoerd met groene verlichting, daar nog iets extra’s aan toe. De cijfers en letters hebben precies het juiste formaat om op afstand leesbaar te zijn. Na het invoeren van de gegevens van mijn Tidal streamingaccount kan er muziek geluisterd worden. The Rolling Stones mogen het spits afbijten. De hires MQA versie van You Can’t Always Get What You Want klinkt open en transparant, het achtergrondkoor bestaat uit losse stemmen. Mick staat op de voorgrond en schreeuwt er lustig op los. Het is duidelijk te horen dat het om een oude opname gaat met een dito stereobeeld. Zowel in de app als in de display van de Stream kun je de kwaliteit van het muzieksignaal aflezen. In dit geval een 24bit 96khz MQA 1696kbps versie. Normaal gesproken ben ik niet zo van de klassieke muziek maar tijdens een avondje televisie kijken kwam ik al zappend langs het programma Maestro. Hierin moeten bekende Nederlanders een orkest dirigeren. Eén van de deelnemers mocht Air van Bach door het orkest laten spelen. Toch wel erg mooi dacht ik bij mezelf. Tidal heeft diverse uitvoeringen beschikbaar, als leek is het lastig kiezen. Of het de “beste” is die ik gekozen heb weet ik niet, maar wat ik wel hoor is dat de e.One Stream  de muziek prachtig weergeeft. De violen staan prachtig los in de ruimte en hebben een aangename klank. Ze hebben de bite die nodig is om het instrument de juiste echtheid te geven maar missen, gelukkig, elke vorm van scherpte. Het orkest staat groot in de ruimte, heeft kracht en klinkt meeslepend. Voor ik echt een vergelijk ging maken tussen mijn eigen Bluesound Vault en de e.One Stream heb ik eerst geluisterd naar de meegeleverde Bonn8 switch in combinatie met mijn Bluesound om er achter te komen of deze de beloofde verbetering geeft ten opzichte van een standaard dataswitch. Het antwoord is kort: Ja! Dusdanig zelfs dat de switch na de recensie periode niet retour gaat maar een vast onderdeel gaat uitmaken van mijn referentieset na het betalen van de gestuurde rekening. Met beide streamers via identieke, meegeleverde, netwerkkabels aangesloten op de switch start ik op beide apparaten via Tidal Brothers In Arms van Dire Straits. Heen en weer schakelen tussen beide laat horen dat de e.One meer rust in de weergave brengt. De attack van de stokken op de rand van de snaredrum is daarentegen een fractie minder uitgesproken. Op het punt (micro)detaillering ligt de winst weer bij de Stream, die heel gemakkelijk en schoon klinkt waardoor details gemakkelijk naar voren komen. Otis Redding’s klassieker Sittin’ On The Dock Of The Bay is deze Stream op het lijf geschreven. Alle eerder genoemde klankeigenschappen komen in deze track samen. De stem van Otis is als fluweel en vloeit met veel zeggingskracht uit de speakers. Deze hires versie via Tidal kan ik blijven luisteren. Warm, aangenaam met een fraaie losheid en vloeiende weergave. Bij de “Master” categorie van streamingdienst Tidal stuit ik op een nieuw album van Rod Stewart waarin hij begeleid wordt door het Royal Philarmonic Orchestra. Al zijn klassiekers komen aan bod, waaronder ook I Don’t Wanna Talk About It. Weer is er de prachtige subtiele detaillering in het hoog, de gitaaraanslagen hebben meer rust dan met de Bluesound Vault en zijn wat minder fel. De signatuur van deze Amerikaanse netwerk bridge is inmiddels wel duidelijk, niet ruw en onbehouwen maar eerder Engels sophisticated. Streamingdienst Tidal heeft in de “Masters” reeks een aantal albums van Peter Gabriel beschikbaar waaronder één van mijn favoriete Scratch My Back. Het origineel van My Body Is A Cage is van de band Arcade Fire maar Peter Gabriel geeft er zijn eigen invulling aan. De Stream zet een groot en diep stereobeeld neer met enorm veel detail. De instrumenten hebben rust en een mooie natuurlijke klankkleur. Het achtergrondkoor staat los en je hoort de fraaie ijle stemmen individueel. Wanneer na een korte stilte de stem van Peter plots naar voren komt springt is deze overgang wat minder dynamisch dan ik gewend ben.  Wanneer ik een aantal van de eerdergenoemde tracks via de analoge uitgang van deze e.One Stream nogmaals beluister blijft de klanksignatuur grotendeels intact. Aan de warme kant, prettig in het gehoor liggend en vloeiend. Over de detailweergave en de dynamische kwaliteiten durf ik in deze setup geen harde uitspraken te doen. De Marantz receiver is daarvoor een te beperkende factor, de overige apparatuur inclusief de e.One Stream is gewoon een klasse beter.

Conclusie

De e.One Stream van het Amerikaanse Bel Canto maakte al heel snel korte metten met mijn vooroordeel dat apparatuur uit de U.S.A. de eigenschappen delicaat en verfijnd niet met hoofdletters schrijft. Qua vormgeving een subtiele en gedistingeerde verschijning, en met een afwerking die mee kan met de besten. Nog belangrijker dan uiterlijk is natuurlijk de klankkwaliteit. Die is eveneens van hoge kwaliteit, met een karakter dat eerder Engels dan Amerikaans aandoet. De weergave is vloeiend met veel “oor” voor de flow van de muziek. Een tikje aan de warme kant, zowel via de analoge als digitale uitgang, wat urenlang luisteren/genieten van muziek mogelijk maakt. De detailweergave is uitstekend en slechts op het dynamische vlak zou ik persoonlijk iets meer slam willen hebben. Alles bij elkaar opgeteld zal deze e.One Stream een grote groep gebruikers aanspreken en jarenlang muziekplezier bezorgen. Van harte aanbevolen!

Prijs: e.One Stream by Bel Canto € 1.895,-

Dimex Reference Audio Equipment, tel. +31 (0)70-4042647, www.dimex.nl

Reacties (0)