Soundstage om van te snoepen
De nieuwe 700 S3-vlaggenschepen hebben we voornamelijk beluisterd met de Hegel H590 als motor, hoewel we deze Bower & Wilkins ook een tijdje loslieten op een T+A-setje bestaande uit Series 200-componenten. Roon blijft de voornaamste bron bij ons testwerk, maar vinyl kwam eveneens af en toe aan bod via een EISA Award-winnende X2 B van Pro-ject die we gebalanceerd aansluiten. Zoals we al aanhaalden is plaatsing relatief makkelijk met deze vloerstaanders, eenvoudiger dan vroeger wellicht. Zelf opteerden we na wat uitproberen om de 702 S3’s lichtjes in te draaien. Zeker de moeite waard om zelf wat mee te experimenteren.
Tijdens de zomer kwam het bericht dat Sons of Kemet zou stoppen als groep, wat fans van dwarse jazz met veel moderne invloeden enorm teleurstelde. Shabaka Hutchings – de saxspeler van Sons of Kemet – bracht echter in het najaar prompt met zijn ander project, The Comet is Coming, een nieuw album uit. Deze ‘Hyper-Dimensional Expansion Beam’ zoekt veel meer de hoek van elektronica op, met saxlijnen die ijl boven trance-achtige synths en percussie zweven, met af en toe een uitstapje richting drum ‘n’ bass. Niet helemaal ons ding, maar we noteren wel dat de Bowers & Wilkins-speakers immens uitblinken in het overbrengen van die grootse, space-achtige sound.
Dan liever de folkrock van William The Conqueror, een Brits trio uit Cornwall – naar links aan Londen en blijven rijden – die opvalt met de fraaie stem van Ruarri Joseph, hier prachtig en vol neergezet door de 702 S3’s. ‘In My Dreams’ is meteen een up-tempo eerste track op ‘Proud Disturber of the Peace’ (FLAC 44,1/24) waarbij die vocals er echt uitspringen, maar ook met de rauwere ‘Tend to the Thorns’ vallen we voor hoe de gitaren hier vorm krijgen. Ook toen we op een moment de vinylversie van ‘How Do You Burn’ van The Afghan Whigs speelden op de Bowers & Wilkins-luidsprekers, keken we wel op hoe de 702 S3’s die muur van soulrock toch met iets meer lucht weergeeft, waardoor je ook meer op individuele instrumenten kunt inzoomen.
‘The New Four Seasons’ die Max Richter eerder dit jaar uitbracht wordt door sommigen wellicht als helemaal overbodig gezien. Maar laten we eerlijk zijn: dat vonden veel klassieke klassiekfans al van het eerste Recomposed-album uit 2012, waarbij de hedendaagse componist de bekende vier seizoenen van Vivaldi herinterpreteerde door een neoklassieke bril. De 2022-editie wijkt niet enorm van het spraakmakende origineel, al koos Richter in dit geval voor authentiekere instrumenten die volgens hem een rauwer maar echter resultaat oplevert. Wat je er ook van vindt, het is wél een album dat op deze Bowers & Wilkins helemaal tot z’n recht komt. We luisteren naar de vinylversie via de X2 B, en vallen toch voor hoe de strijkers hier uit het geheel worden gelicht zonder dat het totaalbeeld inzakt. Integendeel, het stukje presence die Bowers & Wilkins graag opdient zorgt voor een detailrijk beeld maar ook de snelheid en de nog hogere frequenties zijn er. Veel van de ruimtelijke informatie van deze tracks, die in een concerthal lijken te zijn opgenomen, krijg je dus mee. Het maakt het een intense, live-aanvoelende luistersessie, met een meeslepende afsluiter in de vorm van ‘Summer 3’. Meer van dat bij ‘Eclipse’, met de virtuoze strijkstok van Hilary Hahn in de hoofdrol. De Amerikaanse speelt bij deze eclectische verzameling een aantal werken van Dvorak, Ginastera en de Sarasate – waarbij die middelste zorgt voor een scheut experimentele invloeden. Het is vooral bij de vijf laatste tracks, interpretaties van Bizets ‘Carmen’, dat we echt genieten van de volle textuur van het vioolspel van Hahn. Gaande van de zeer hoge noten bij het overbekende Moderato tot het zachte gepluk tussendoor, we hebben de indruk dat we alles uit deze opname te horen krijgen.
Afsluiten doen we met het wondermooie ‘Sahar’-album van Tamino, een geslaagd vervolg op ‘Amir’ uit 2018. Afkomstig uit Mortsel naast Antwerpen en met Egyptische roots, produceert Tamino wondermooie liedjes die doen denken aan Thom Yorke-composities maar ook aan Dhafer Youssef. Het is een perfecte mengelmoes die zijn indrukwekkende stem een hoofdrol geven. ‘You Don’t Own Me’, ‘The Longing’ en ‘A Drop of Blood’, het zijn sfeervolle composities die op de Bowers & Wilkins 702 S3 wel heel pakkend en grandioos worden neergezet. Als je graag naar muziek luistert om af en toe verbluft te worden, dan zit je bij deze speakers aan het juiste adres.
Reacties (1)