Een bezoek aan Van den Hul als bedrijf en zeker aan eigenaar en geestelijk vader Aalt Jouk van den Hul, is altijd reden voor een opgeruimd gemoed. Niet in het minst door de prettige bijna landelijke ligging en de aangename, ongedwongen sfeer die bij deze puur Nederlandse fabrikant heerst. Het voor het overgrote deel éénverdiepings bedrijfspand is een flink stuk van de weg gelegen. Daardoor plaats scheppend voor een ruime voortuin en genoeg plek voor de auto’s van het personeel en de bezoekers. De uitstraling is verder strak, maar ademt toch een prettige sfeer uit. Na het aanbellen word ik hartelijk verwelkomd door oudste zoon Marc van den Hul. Een joviale man die mij ook bij eerdere bezoeken op losse en ontspannen wijze te woord heeft gestaan en constant een ondeugende twinkeling in zijn ogen heeft. “Fijn dat je er bent, Werner. Het is toch al wel weer een aantal jaar geleden dat je hier voor het laatst bent geweest en mijn vader heeft je door die tijdspanne vast weer genoeg te vertellen”.
Dit is het verhaal van een visionair die inmiddels zelfs bij leven een iconische status heeft bereikt. Een man die ondanks zijn zeer respectabele leeftijd van inmiddels 85 jaar en het ‘geluk’ van sterke genen (waarover later meer) en een opmerkelijk goede gezondheid nog altijd met beide benen stevig in het audiovak verankerd staat. De kenner weet dan dat ik het over niemand minder dan Aalt Jouk van den Hul kan hebben. Een bijzonder aimabele persoon die ook anno 2022 dagelijks in het ruime en moderne Van den Hul bedrijfspand in het Gelderse Vaassen is te vinden. Voor dit interview hebben we het, behalve over zijn wereldberoemde MC-elementen, kabels en nieuwe komende producten, ook over de dingen des levens, zijn ideeën en gedachten over veel zaken gehad, en niet onbelangrijk: ook over de toekomst.
Hernieuwde ontmoeting
Het ruime kantoor van Aalt Jouk is pal naast de voordeur gelegen, dus niet veel later sta ik oog in oog met deze krasse baas. Een persoon waar audiominnend Nederland en eigenlijk ook de rest van de muziekliefhebbers enorm veel aan te danken hebben. De ruimte oogt ondanks zijn flinke afmetingen opmerkelijk vol en bezit een heerlijke, doorleefde rommeligheid. Wie zijn ogen wat beter de kost geeft, ziet na enig speuren dat er vooral (heel) veel items staan met allemaal een eigen verhaal. Wat te denken van een baseballpet die voormalig president Bush heeft gedragen, andere stille getuigen van bezoeken aan het Witte Huis, bedankbrieven van beroemdheden, delen van belangrijke uitvindingen en nog veel meer. Maar voordat ik verder kan mijmeren staat hij mij al aan zijn vergadertafel op te wachten. Net als bij zoon Marc is ook hier het weerzien allerhartelijkst en heeft hij voor de gelegenheid zelfs een doos gebak gehaald waar ik er een uit mag kiezen. Voordat ik verder ga met dit verhaal, wil ik nog even kwijt dat het opmerkelijk, nee zelfs frappant blijft hoe ongelofelijk scherp, helder en kwiek deze man nog is. De laatste keer dat ik in Vaassen was dateert alweer van 2018 en terwijl op deze leeftijd (85) de tijd veel sneller kan gaan, blijkt hier bij Aalt Jouk nauwelijks iets van te bespeuren. Hoewel hij vast een hele kast vol van deze overhemden heeft hangen, ken ik hem bijna niet anders dan met het zachtgele overhemd met geel met blauwe stropdas die hij ook dit gesprek wederom draagt. De kenner weet dan meteen dat dit de typische Van den Hul kleuren zijn en het vergroot absoluut de herkenbaarheid van zowel de onderneming als zijn persoon. In zijn lange leven heeft hij inmiddels echt enorm veel meegemaakt en ik weet nog van voorgaande bezoeken dat hij al deze kennis in sneltreinvaart paraat kan hebben. Het is dus ‘oppassen’ wat je als gespreksonderwerp kiest, want deze man is buitengewoon intelligent. Niet zo vreemd als u weet dat hij vóór zijn onderneming onder meer leraar natuurkunde op diverse middelbare en hbo-scholen was.
VDH-1-naald
Van Marco de Wilde van distributeur Music2 heb ik vooraf een duidelijke opdracht meegekregen. “Je weet dat Aalt Jouk ook met heel veel andere zaken bezig is, maar voor Music Emotion zou het fijn zijn als het zoveel mogelijk over laatstgenoemde zou kunnen gaan”. Hoewel het leeuwendeel van dit verhaal hier zeker over zal gaan, ben ik toch ook wat eigenwijs en besluit ik om deze bijzonder sympathieke man toch nog wat meer ruimte te geven. Maar goed, laten we als eerste gewoon maar beginnen bij hetgeen waar hij in audioland bekend door is geworden. Oftewel zijn eigen uitgebreide lijn aan MC-elementen en natuurlijk de unieke toegepaste naaldvorm. Terwijl we samen genieten van het bijzonder smakelijke gebakje met een mok koffie en thee, steekt hij van wal. “In een tijd (we praten over de jaren zeventig) waarin de naald van een pick-up-element nog erg rond en relatief grof was, had ik vergevorderde ideeën dat het heel anders en vooral beter kon. Eigenlijk was het idee heel simpel en ook volstrekt logisch, want feitelijk moet de naald lijken op de vorm van de snijbeitel die de groeven in de plaat snijdt. Maar helemaal gelijk dient hij ook niet te zijn want dan zou je de groeven compleet gaan vernielen. Het probleem zat vervolgens in het gegeven dat het tot die tijd onmogelijk leek om zoiets te realiseren. Eerst had ik de naaldvorm in mijn hoofd bedacht, waarna die later precies is berekend met behulp van de toenmalige computers van de Delftse TU. In Zwitserland kwam ik vervolgens in contact met Fritz Gyger en samen hebben we vervolgens de methodiek ontwikkeld en uitgewerkt hoe de naaldvorm zou kunnen worden gerealiseerd. Eerst werkte de slijpmachine nog volledig mechanisch omdat er in 1975 nog geen hardware en software was om dit proces aan te sturen. Later is dit proces tot op de dag van vandaag volledig geautomatiseerd gemaakt. De zegetocht van deze nog altijd ideale naaldvorm gaat door tot de dag van vandaag en zelfs de Zwitserse high-end fabrikant Nagra maakt in zijn nieuwste element gebruik van de actuele Van den Hul-naald.
Het wonder
“En weet je nu wat het geheim van de smid is, Werner? Deze naald is namelijk alleen maar met natuurlijke diamant te realiseren en vervolgens dien je heel veel kennis van het diamantslijpvak te bezitten om het tot een goed einde te kunnen brengen. Want de VDH-1-naald kun je alleen maar vervaardigen uit de exacte kern van een ruwe, nauwkeurig geselecteerde diamant. Wanneer je niet 100 % goed zit krijg je een ongewenste asymmetrische vorm en is alle moeite voor niets. In de machine wordt de te bewerken/slijpen diamant vervolgens op exact de juiste plaats in de machine geklemd, waarna met diamantslijpsel en onder zeer hogedruk olie (voor de koeling), de vorm computergestuurd kan worden gerealiseerd. Wanneer je industriële diamant zou gebruiken zijn de flanken van de naald nooit gelijk en heb je er dus niets meer aan. Ook bij de laatste generatie van mijn elementen wordt deze naald nog steeds toegepast. Hij wordt zelfs nog altijd in dezelfde fabriek in Zwitserland op dezelfde unieke machine vervaardigd!” Later deze dag krijg ik de unieke kans om als één van de eerste bezoekers naar zijn gloednieuwe beste element op een absoluut topsysteem te luisteren. Spannend!
De oorsprong
Omdat een artikel over alleen maar de Van den Hul-audioproducten de unieke denkwijze en gaven van deze bijzondere man ten onrechte te veel onderbelicht zou laten, maak ik nu een flinke zijsprong en ga ik (geestelijk) met hem mee om achter de oorsprong en vorming van zijn vaak originele en bijzondere ideeën te komen. “Een mooi begin zou zijn door je te vertellen dat ik positief in het leven sta. Zelfs al stoot ik mijn neus – wat nog steeds regelmatig gebeurt – dan blijf ik positief over mijn medemens denken. Mijn grote voorbeeld hierin is absoluut mijn vader. Een man met een krachtige rechte rug die in de tweede wereldoorlog in het verzet zat. Vooral zijn onwrikbare vertrouwen dat het goed zou komen en zijn diepe geloof in God waren voor mij een enorme inspiratiebron. Helaas is mijn vader, die als beroeps communicatieofficier aan boord van de koopvaardij meevoer, in 1948 overleden. Maar door zijn grote belangstelling voor techniek (waar hij thuis ook vaak mee bezig was) bleef er na zijn overlijden een schat aan versterkers, elektrische onderdelen en schakelingen achter. Spullen die continu naar mij lonkten om er zelf wat mee te doen. Door de schema’s in het blad Radiobulletin is de liefde voor techniek bij mij toen ontstaan.”
Nieuwe Van den Hul-ontwikkelingen
Met de start in 1975 zijn sindsdien enorm veel Van den Hul-ontwikkelingen op de markt verschenen. Hoewel Aalt Jouk ook in verschillende andere sectoren door zijn onverminderde nieuwsgierigheid om te ontdekken hoe dingen werken de nodige innovaties op zijn naam heeft staan, wil ik in dit verhaal vooral de audioproducten belichten. Dat zijn er inmiddels enorm veel, want wat te denken van 9 verschillende MC-elementen, 74(!) verschillende beeld- en geluidskabels, 7 elektronicaproducten en zelfs een heuse ‘Health Ring’ en natuurlijk de tot de verbeelding sprekende ‘The Extender’. Eerstgenoemde is een bijzondere polsband die koolstof bevat (waarover later meer) en naast gezondheidsvoordelen ook kan meehelpen om het geluidsbeeld te verbeteren. Onzin? Nee, want de gehoormatige werking valt meteen te ervaren. ‘Zweverig’ natuurlijk wel, maar is dat niet met alles wat we zelf niet meteen kunnen verklaren? The Extender gaat misschien wel nog verder op dit terrein. Het kastje produceert zelf geen geluid en is ook geen supertweeter. Het valt zelfs niet te meten. Feitelijk komt het erop neer dat The Extender een signaal uitzendt dat rechtstreeks met de hersenen communiceert. Beperkte luidsprekerprestaties, kleurende akoestiek of zelfs enkele gehoordefecten worden hiermee overbrugd. Deze akoestische beperkingen in de geluidsweergave spelen dus geen essentiële rol meer. Het sonische effect, na het aansluiten van The Extenders, is dat het gereproduceerde geluid plotseling natuurlijke ruimtediepte, een zeer hoge definitie en een gemakkelijkere luisterervaring geeft. Voor wat betreft dit artikel starten we als eerste met een echte noviteit. Het gaat hierbij namelijk om het nog uit te brengen nieuwe top MC-element, de Grand Cru Elite. Uiteraard voorzien van de nog immer superieure VDH-1-naald is Aalt Jouk hier technologisch verder gegaan dan ooit tevoren. Zoals het een echte uitvinder betaamt wil hij hierbij terecht niet het achterste van zijn tong laten zien. Maar het komt erop neer dat er fundamenteel andere keuzes zijn gemaakt dan bij de voorgaande ontwikkelingen. Vol vuur betuigt hij: “Zie het als het verwijderen of in ieder geval vergaand verruimen van bepaalde kritieke onderdelen. Bouwstenen die essentieel zijn voor de werking van het element. Hierdoor is nogmaals zo’n ongelofelijk grote stap in weergavekwaliteit gezet dat ik het zelf bijna niet kan geloven. Of het mijn magnum opus is vind ik nog te vroeg, maar het is absoluut het mooiste en beste MC-element dat ik tot nu toe heb vervaardigd”.
Kabels
Het volgende item is de drijvende kurk van het Van den Hul-imperium. Natuurlijk heb ik het dan over het enorme kabelassortiment en al helemaal als we de relatief kleine omvang van dit Nederlandse bedrijf met zijn 11 personeelsleden bekijken. Wat buiten het grote oeuvre eveneens meteen opvalt zijn de gebruikte kleuren. Deze zijn zo divers en opvallend, dat ik geen ander kabelmerk ken die dit op deze manier implementeert. Aalt Jouk heeft er de volgende verklaring voor. “Laat ik beginnen door te zeggen dat al onze kabels in Europa worden vervaardigd en er geen enkel onderdeel van uit Azië afkomstig is. Ik ben hier al vanaf dag één heel stellig in geweest en heb dit tot op de dag van vandaag weten te handhaven. Want hoewel ik niets tegen Azië als regio heb en we daar vele afnemers van onze producten hebben, heb ik wel de volle overtuiging dat we door daar te blijven kopen, onze eigen Europese concurrentiepositie steeds meer hebben uitgehold en verzwakt. De kabels bedenk ik trouwens altijd helemaal alleen en er komen behalve de partijen voor het productieproces, geen andere mensen aan te pas. Wat de kleuren betreft zijn deze mede ontstaan doordat ik behalve van kleuren houd, ook tijdens de periode dat ik nog lesgaf enkele jaren kleurenleer heb gegeven. De kracht van kleur vind ik dan ook nog altijd geweldig mooi.”
Plagiaat
“Maar er is nog een heel belangrijke reden waarom onze kabels zoveel kleur bekennen en dat heeft helaas te maken met namaak. Want net als de andere bekende kabelmerken hebben ook wij hinder van (Aziatische) plagiaat. Om dit zoveel mogelijk te voorkomen maak ik daarom gebruik van de veel lastiger te reproduceren Pantone kleuren. Andere kenmerken zijn de keuzes (vaak vanwege elektrische redenen) voor een breed scala aan materialen.” Op het moment dat hij dit zegt pakt Aalt Jouk twee stukken van de bekende specifiek rode Magnum luidsprekerkabel van een tafel en legt ze voor mij neer. “Kijk maar eens wat de verschillen zijn”. Mijn eerste indruk is dat ze opmerkelijk op elkaar lijken, maar kijk ik beter dan zie ik kleurverschil en zijn het merk en typenaam gedrukt en niet ingegraveerd zoals bij de echte Magnum. Wanneer ik de stroken vastpak zijn de verschillen nog groter. De nepkabel voelt stug en glad, waar de echte Van den Hul heel soepel valt, juist stroef aanvoelt en duidelijk uit meer dan één soort materiaal bestaat. Ook onderhuids is zo’n beetje alles anders, maar zo op het eerste gezicht begrijp ik best dat je het als leek niet meteen kunt zien. “Weet je hoe we hierachter kwamen? Doordat we al jaren geleden op een dag telefoontjes kregen dat onze kabels zo matig klonken. Toen we deze voorbeelden opvroegen kwam al snel aan het licht dat het nepkabels waren, waarna de bal is gaan rollen. Helaas bleek juridisch aanpakken onbegonnen werk. Met name omdat de Aziatische overheden deze plagiaatbedrijven de hand boven het hoofd houdt. Er zit dus niets anders op dan constant scherp te blijven en ze continu één stap voor te blijven zijn.”
Koolstof, het bijzondere materiaal
Wanneer het materiaal koolstof ter sprake komt, raakt dit duidelijk een positief gevoelige snaar. Want Aalt Jouk gaat er meteen nog een stukje rechter voor zitten. “Hoewel de meeste Van den Hul-kabels ook vandaag de dag nog steeds van traditioneel koper en zilver worden vervaardigd, is het aandeel van onze koolstof-ontwerpen snelgroeiend. Het is ook een grondstof waar ik enorm in geloof en waarmee we al sinds 1987 actief mee bezig zijn. Hoewel koolstof als materiaal al veel langer bestaat is het voor kabels pas interessant geworden toen de heren Andre Geim en Konstantin Novoselov in 2004 grafeen uitvonden. Grafeen is tweedimensionaal grafiet van één atoomlaag dik. Het heeft een bijna honingraat-
structuur van zesatomige koolstofringen, waarbij een koolstofatoom aan drie andere atomen gebonden is via sterke covalente bindingen, maar het vierde elektron van ieder koolstofatoom ‘vrij’ is. Hierdoor is het een extreem efficiënte geleider van elektriciteit. Vervolgens zijn we met deze nieuwe basiskennis verder gegaan bij de productie van onze huidige CNT-geleiders (Carbon Nano Tube). Daar zijn vervolgens de CNT Mk II als interlink en de CNT-luidsprekerkabels uit voortgekomen. Qua geluid weet ik zelf inmiddels bijna niet meer beter. Maar wanneer je voor het eerst onze laatste generatie koolstofkabels hoort, lijkt er in eerste instantie wat in het geluid te ontbreken. Het klinkt echt anders. Inmiddels weet ik door de vele jaren ervaring dat alle koperen, verzilverde en zilveren kabels ongeacht merk, fabrikant of type, allemaal een eigen zeer herkenbare klankmatige signatuur bezitten. Feitelijk is het een mate aan versmering en vervorming die zeker in bepaalde gevallen als prettig en aangenaam kan worden ervaren. Maar echt accuraat is het natuurlijk niet. Onze koolstofkabels hebben deze eigen klank of signatuur niet en zodra je er eenmaal de vinger op kunt liggen en aan gewend raakt, kun je nooit meer terug.”
Toekomst
Hoewel Aalt Jouk ondanks zijn 85 levensjaren fysiek nog opmerkelijk kwiek en geestelijk buitengewoon helder overkomt, is het goed om ook naar de toekomst te kijken. Een mens heeft nu eenmaal niet het eeuwige leven en hoe gaat het met Van den Hul als onderneming als hij op een gegeven moment een stap of meerdere stappen terug moet doen. “Ik zal je zeggen dat ik hier heel eigenlijk helemaal niet mee bezig wilde zijn. Het bedrijf liep heel goed, er waren continu leuke nieuwe ontwikkelingen en door de reuring rond het bedrijf had ik nog altijd energie voor tien. De omslag kwam door een zwaar auto-ongeluk in 2020. Op zo’n moment wanneer je de dood bijna letterlijk in de ogen kunt kijken, werd ik voor het eerst nadrukkelijk op de feiten gedrukt. Dan kan ik nog zulke sterke genen hebben, het kan ook zomaar afgelopen zijn. Vanaf dat moment ben ik meer betrokken geraakt en gaandeweg steeds meer na gaan denken over hoe het verder moet als het mij op een gegeven moment te veel gaat worden of ik er zelfs niet meer ben. Van mijn drie kinderen uit mijn tweede huwelijk zijn er op dit moment al twee bij het bedrijf werkzaam. Oudste zoon Marc (33) werkt hier met afstand het langste en is inmiddels alweer een behoorlijk aantal jaren naast mij een vast aanspreekpunt voor iedereen die ons bedrijf belt of mailt. Binnen het takenpakket vervult hij de taken marketing en sociale communicatie. Middelste zoon David (29) is sinds september 2020 in dienst en mag net als zoon Marc eerst gaandeweg ‘proeven’ aan de verschillende soorten taken die bij een bedrijf als dit komen kijken. Voor dit moment bemoeit hij zich met de productie, verkoop en inkoop en daar heeft hij nu al veel plezier in, wat heerlijk is om te zien. Jongste zoon William (26) is al verschillende kortere periodes bij Van den Hul werkzaam geweest en heeft vervolgens voor zijn eigen ontwikkeling en welbevinden belangrijke ervaring in het bedrijfsleven opgedaan. Eind vorig jaar heeft hij echter de knoop doorgehakt en besloten om per 8 februari 2023 het familiebedrijf te komen versterken. Fantastisch nieuws natuurlijk waarmee de cirkel rond is en een mooie toekomst in het verschiet ligt.”
It giet oan
“Hoewel mijn andere zoons mij net zo lief en belangrijk voor mij zijn, zal het in de nabije toekomst waarschijnlijk William gaan worden die het stokje van mij over zal nemen op het gebied van de Van den Hul MC-elementen. Hij heeft al geruime tijd met mij meegelopen op dit gebied en aangetoond dat hij over de essentiële vaardigheden beschikt om zowel elementen te repareren als in de toekomst ook zelf te ontwerpen. Op dit moment is hij nog in de leer zoals dat zo mooi heet, maar ik heb er alle hoop en vertrouwen in dat hij op een dag in de nabije toekomst ons weer komt vergezellen. Want wat is er mooier dan dat Van den Hul als onderneming onder eigen familievlag door kan blijven gaan.”
De ultieme beleving
Met deze mooie woorden als afsluiter van dit diepgaande en wat mij betreft bijzonder aangename en leerzame gesprek, volg ik Aalt Jouk door de gangen van het pand en gaan we de trap op naar de eerste verdieping. Na het ontsluiten van een deur bevinden we ons het volgende moment in de grote en akoestisch opmerkelijk uitgebalanceerde luisterruimte van het pand. Nu ben ik hier al wel een aantal keren eerder geweest, maar wederom ben ik onder de indruk van al het moois wat hier staat opgesteld. Van den Hul-distributeur Marco de Wilde die met zijn importeurschap Music2 nog meer andere mooie audiomerken voert, had mij vooraf al ingeseind dat tijdens mijn bezoek toevallig ook het topmodel van Blumenhofer Acoustics aanwezig zou zijn. Nu heb ik in mijn leven al wel meer hoornluidsprekers gezien en gehoord, maar van het stratosferische niveau als deze Gran Gioia met hun 16 inch woofers en een verkoopbedrag van € 270.000,- (!) per paar nog niet eerder. Doordat iedere kast van deze audiokunstwerken in een houtsoort naar keuze kan worden uitgevoerd, blijkt bij deze indrukwekkende exemplaren de behuizing van massief esdoorn en de hoorn voor het middengebied (met Berillium compressiedriver) uit massief walnoot vervaardigd. Samen met het CNC-vervaardigde en verstelbare dik metalen frame, dat zowel deze hoorn als de extra toegevoegde supertweeter bevat. De twee 38 cm woofers bevatten massieve uit walnoot vervaardigde fasepluggen. Een toevoeging die het totaalgeheel samen met de aan de binnenzijde zwartgekleurde ‘mond’ van de bashoorn, een opmerkelijk intimiderend voorkomen geeft. Op de Basis Debut Gold Standard platenspeler na, bestaat de rest van de keten vooral uit Van den Hul-componenten. Zo wordt de gloednieuwe Maya-arm door de getalenteerde Groningse goudsmit Douwe Medema vervaardigd, is het MC-element de al eerder besproken Grand Cru Elite en de phono-voorversterker uiteraard de fameuze The Grail. Op versterkergebied wordt het stokje doorgegeven middels de heerlijk natuurlijk klinkende The Emerald voorversterker terwijl vier krachtige The Excalibur mono eindversterkers de Blumenhofers van stroom en vooral een stabiele weergave voorzien. Als laatste zijn op de stroomkabels na, alle signaalkabels voorzien van Carbon Nano Tube geleiders. Zeker op zo’n extreem onthullend systeem zal dit vast hoge ogen gaan gooien.
Luisteren
Terwijl we in deze mooie grote ruimte vertoeven blijkt Aalt Jouk echt als een kind in een snoepwinkel. Dit is allemaal waar hij het altijd al voor heeft gedaan, namelijk zijn enorme liefde voor muziek. Vol trots vertelt hij dan ook over de enorme collecties van zowel gekregen als opgekochte exemplaren en ook dat de CD die vroeger de LP verdrong nu zelf het onderspit delft, komt ook uitgebreid aan bod. Precies in het midden staat een lekkere luisterstoel die is omgeven door een aantal felgekleurde zitzakken. Verder is de ruimte gevuld met een drietal volledig gevulde audioracks en helemaal links in de ruimte, een tweetal gerestaureerde professionele vintage Telefunken-taperecorders. “Die heb ik van de NOS gekocht omdat ze bij het oud vuil stonden. Ik ben zo blij dat ik ze nog heb kunnen redden.” Maar voor dat we daar afsluitend mee aan de gang gaan is het eerst tijd voor vinyl… Zelf ben ik eerlijk gezegd meer een ‘digiboy’, hoewel ik natuurlijk ook wel weet dat je met analoog enorm ver kunt komen en in het midden en vooral in het hoog onder ideale omstandigheden digitaal voorbij kunt streven. Vooral qua pakkendheid en acceleratie is vinyl heer en meester en dat valt zeker op dit systeem vanaf de eerste seconde in volle glorie te horen. Ook een groot compliment voor de top Blumenhofers, die met afstand de beste hoornluidsprekers zijn die ik tot op heden heb gehoord! In gehoormatige indrukken vertaald hoor je dan een volledige egaliteit van het diepste hoog tot het diepste laag. Je zou verwachten dat je aandacht bij een hoorn meteen naar het middengebied wordt getrokken, maar bij deze setting is dat in eerste instantie juist het formidabele laagbereik. Het loopt niet alleen afgronddiep door, maar is ook kwalitatief en qua realisme ongekend goed. Eigenlijk worden alle parameters hierbij nagenoeg ultiem ingevuld. Snelheid, klankkleur, accuratesse, plasticiteit, dynamische contrasten, timing, souplesse en naadloze overgang met de rest van het spectrum. Het is er gewoon allemaal. Ook het midden en hoog lijken echt op topklasse digitaal (ja, het is vloeken in de kerk) als ik het beschouw op gebieden als rust, puurheid, vervormingsarmoede en ongekleurdheid. Maar hee, ik luister dus wel naar een volledig analoge keten met in de hoofdrol het nieuwe Van den Hul Grand Cru-element. “Ja”, gaat Aalt Jouk verder. “Ik begrijp helemaal wat je bedoelt. Deze nieuwe creatie tast de platen zo accuraat en goed af, dat je zelfs op dit luidsprekersysteem met zijn rendement van 105 dB (!), amper wat aan stoorgeluiden waarneemt.” Vers van de pers en net op tijd voor dit artikel is dat deze complete setting ook op de onlangs gehouden iEar’ show in Tilburg stond opgesteld. Dat de prachtige weergave daar net zoveel indruk op de aanwezige mensen maakte, zorgde voor een welverdiende “Best sound of the show”-award.
Koning tape
Als laatste gaat Aalt Jouk aan de slag met één van de Telefunken-taperecorders waarop een mastertape zijn rondjes gaat draaien. Zodra de muziek hiermee verder gaat blijkt dit, zoals eigenlijk al verwacht, toch weer heel anders te klinken dan LP. Het is minder puntig, minder extreem opengetrokken en in dit geval nog vloeiender, stiller qua (minieme) stoorgeluiden die vinyl op hoger volume toch altijd min of meer in bepaalde mate blijft houden en vooral prachtig organisch rijk. Aalt Jouk zit, net als bij de afgespeelde LP’s, ook nu weer met zijn ogen dicht te genieten en dat mag hij met recht. Want heel veel dichter kom je niet bij de werkelijkheid, waarbij ik bijna zou vergeten dat ik in dit systeem geen moment een typerende eigen signatuur heb waargenomen. Want zodra de muziek verandert, verandert de weergave mee en nergens is enige hardheid, scherpte, kleuring of versmering hoorbaar. Een mooiere proeve van bekwaamheid is bijna niet te bedenken en wanneer u dit leest is de iEar’ show in het Koning Willem II Stadion in Tilburg allang geweest. Waarom ik dat in dit verhaal benoem? Omdat een groot deel van bovengenoemd systeem daar te horen is geweest. Op dit moment schrijf ik mijn verhaal net voor deze twee showdagen. Daardoor kan ik helaas niet beoordelen hoe goed het uiteindelijk heeft benaderd wat ik in de Van den Hul luisterruimte in Vaassen heb gehoord. Maar dat het goed zal zijn daar ben ik vast van overtuigd.
Conclusie
Dit eerbetoon aan de bij leven legendarische, wereldberoemde Aalt Jouk van den Hul is een lijvig verhaal geworden en hoe kan het ook anders bij een man die zo enorm veel voor onze hobby en passie heeft betekend en daar nog altijd onverminderd mee door weet te gaan. Wat het verhaal helemaal af maakt, is dat het bedrijf nu al in toenemende mate wordt voortgezet door twee en hopelijk binnenkort drie van zijn kinderen. Aalt Jouk blijft voorlopig nog het bedrijf leiden en natuurlijk zijn elementen maken. Maar de dagelijkse gang van zaken zal gaandeweg steeds meer worden overgenomen door zijn zoons. Zo krijgt dit heerlijk pure Nederlandse succesverhaal ook voor de toekomst een gelukkig einde en kunnen we allemaal tot in de lengte der dagen blijven genieten van deze bijzondere en handmatig, met liefde vervaardigde producten.
Fabrikant: Van den Hul
Tel: +31 (0) 578 569 950
e-mail: info@vandenhul.com
www.vandenhul.com
Distributeur: Music2 Audio Import
GSM: +31 (0) 6 51 60 80 34
e-mail: info@music2.nl, www.music2.nl
Reacties (0)