EDC 2024 – Katy Perry wordt gezicht van Denon

29 juni 2024 7 Minuten 0 Reacties
EDC 2024-19

Vroeger organiseerden Denon en Marantz elk jaar trouw een Europees dealerevent, maar onder meer door corona viel dat weg. Inmiddels zijn de twee merken samen met (onder meer) Bowers & Wilkins, wat het hoog tijd maakte om weer eens samen te komen om over nieuwe producten en technologieën te praten. En ook over hoe Beckham en Katy Perry de interesse in betere audio moet aanwakkeren.

Voor de doorsnee consument is iets als een EDC of European Dealer Event niet echt zo relevant. Maar toch, het is wel een zeldzame gelegenheid om als pers (en dealers, natuurlijk) in contact te komen met de mensen die achter de schermen de producten van Bowers & Wilkins, Denon en Marantz ontwikkelen. Het leverde ook wat interessante inzichten op in wat drie heel belangrijke merken in de audiowereld van plan zijn.

Als er op één ding wordt ingezet door de aanwezige merken, dan is het wel hoofdtelefoons. Niet dat andere producttypes onbelangrijk zijn, want ook op vlak van hi-fi en AV-receivers komt er nog veel nieuws aan. Maar de hoofdtelefoons zijn een goede manier om een nieuw publiek aan te spreken, legt Director of Product Marketing & Communications Andy Kerr van Bowers & Wilkins uit. Het idee, geleend van grote merken als Nike en Adidas, is dat je met grote heldenproducten moet opvallen. Die grote schoenfabrikanten hebben heel veel modellen, wat het onmogelijk maakt om alles in de kijker te zetten. Daarom wordt er gekozen voor ‘helden’ (zoals de Air Max-schoenen van Nike) die in de schijnwerpers worden gezet om het merk in z’n geheel bekender te maken. Het is een strategie van de hand van Michael Allen, de chefmarketeer die op het EDC de aanpak kwam uitleggen.

Helden krijgen de nodige ondersteuning

Om de ‘heroes’ of vlaggenschepen nog meer glans te geven, werkt Bowers & Wilkins sinds kort samen met David Beckham. De stervoetballer is een echte fan van het merk, kregen we te horen, en laat momenteel z’n hele huis uitrusten met speakers van het Britse merk. Beckham zal je overal zien verschijnen met de hoofdtelefoons van Bowers & Wilkins, maar later in het jaar gaat hij ook z’n liefde voor de traditionelere luidsprekers van de Britten uiten.

Ook Denon krijgt een beroemdheid als ambassadeur. Daar is Katy Perry gestrikt, die aan de vooravond staat van een grote albumrelease en mondiale tour. Een minstens even grote naam, dus. De zangeres wordt het gezicht specifiek van de Denon PerL-oortjes, draadloze oordoppen die nu in een trendy wit beschikbaar zijn. Het echt interessante aan deze in-ears is echter de Adaptive Acoustic Technologie dat testtonen afspeelt en zo de eigenschappen van je binnenoor vaststelt. Wat je hoort, is dus automatisch geoptimaliseerd aan jouw persoonlijke gehoorkarakteristieken. De samenwerking met Beckham ligt vast voor drie jaar, met Perry slechts een jaar. Maar het bedrijf verwacht wel dat het daarna verlengd zal worden. Een positief teken moet dan wel zijn dat Perry alvast 400 Denon PerL-oortjes heeft “aangekocht, niet gekregen” om aan haar crew uit te delen.

Er zijn ook kleinere samenwerkingen die wel de niche belichten. Denon wou bijvoorbeeld graag iets doen met OJAS, een audiokunstenaar die onder meer in SFMOMA exposeert met installaties die rond zelf ontworpen versterkers en luidsprekers zijn gebouwd. OJAS wou zelf iets doen rond het eerbiedwaardige DL-103 moving coil-element, wat leidde tot de DL-103o in een transparante behuizing. Qua techniek is er eigenlijk niets echt veranderd, maar het zet wel een cartridge die al sinds 1963 in Japan wordt gebouwd en nog altijd heel populair is weer eens in de schijnwerpers.

De meer nichetoestellen, zoals AV-receivers, profiteren dan mee van de aandacht opgewekt door die grote namen, zo gaat de theorie. “We blijven gewoon investeren zoals vroeger in onze kernproducten”, benadrukt marketeer Benelux Nico Bierhoff. “Maar we hebben ook geleerd dat je bijvoorbeeld bij hoofdtelefoons moet blijven inzetten op innovatie, en dus regelmatig een update moet uitbrengen.” Van sommige producten (zoals die koptelefoons) komen er dus jaarlijkse updates.

Zelf spreekt Masimo niet over hoofdtelefoons, maar wel van “hearables”. Het ziet de markt breder dan hoofdtelefoons voor onderweg of thuis. Met de kennis van de audiotakken en nieuwe technologieën, zoals de AAT-oormeting in de Denon PerL-oortjes, wil het gehoorapparaten uitbrengen die iets anders doen dan de gevestigde waarden.

HEOS als fundament

Het HEOS-platform ontstond oorspronkelijk als antwoord op het succes van Sonos. In de afgelopen tien jaar werd het een constante in nagenoeg alle Denon- en Marantz-producten, waar de HEOS-app toegang geeft tot streamingopties, fysieke ingangen en multiroomfuncties. Over de jaren heen is het platform danig aangepast, met recent een flinke update naar een opgefriste HEOS 3.0-interface. De investering daarin gaf al aan dat HEOS belangrijk wordt geacht en dat verandert niet over de komende jaren. Het platform moet meer dan voorheen een fundament worden en de deur openen naar meer integratie in smarthomes. Er komen ook Bowers & Wilkins-producten aan met HEOS aan boord, bevestigde Kerr, wellicht actieve speakers die de bestaande Formation-producten opvolgen of aanvullen.

Een kritiek op HEOS is dat het relatief weinig streamingdiensten ondersteunt. “Er zijn gesprekken bezig met een andere dienst, nieuws daarover volgt later dit jaar”, zei ook de Bowers & Wilkins-directeur. En dan is er nog Roon. Denon- en Marantz-toestellen waren voorheen ‘Roon Tested’ – wat wil zeggen dat je in Roon via Airplay kon streamen. Later dit jaar zullen een aantal toestellen van die merken echt Roon Ready worden. Het gaat dan om nieuwe producten, maar ook een reeks bestaande. Een lijst van welke apparaten hebben we nog niet. Maar we verstaan dat er begonnen wordt met recente toestellen en dat er daarna achteruit wordt gewerkt.

Maar liefhebbers van fysieke media niet getreurd, schijfjesspelers gaan niet verdwijnen. Denon in het bijzonder is een van de weinige merken dat meerdere cd-spelers en zelfs SACD-spelers aanbiedt. “En dat gaat niet veranderen in de toekomst”, zei Kerr.

Meer aandacht voor custom install

Verrassend is dan weer dat net met Marantz – en niet met het bekendere Denon –een focus op custom install wordt gelegd. Geen vrees, er komen ook “echte high-end” hi-fi toestellen aan, maar eerst duiken de M1 en de M4 op. De Marantz M1 is een compacte versterker die zowel een plaats kan krijgen in de woonkamer als compacte muziekoplossing als in een rack kan passen om inbouwspeakers aan te sturen. De M4 is echter écht een product voor installateurs: in een 19-inch chassis zitten vier HEOS-streamers met versterking, zodat er tot vier paar speakers kunnen worden aangestuurd.

Daarnaast kregen we op EDC een aantal toekomstige producten onder embargo te zien. Wat uit die presentaties achter gesloten deuren blijkt, is dat het inderdaad klopt dat de investeringen in traditionele hifi en surround op punt blijven. En dat er indrukwekkende dingen op punt staan te gebeuren op vlak van echte high-end, ook dat is niet gelogen.

Reacties (0)