Helden krijgen de nodige ondersteuning
Om de ‘heroes’ of vlaggenschepen nog meer glans te geven, werkt Bowers & Wilkins sinds kort samen met David Beckham. De stervoetballer is een echte fan van het merk, kregen we te horen, en laat momenteel z’n hele huis uitrusten met speakers van het Britse merk. Beckham zal je overal zien verschijnen met de hoofdtelefoons van Bowers & Wilkins, maar later in het jaar gaat hij ook z’n liefde voor de traditionelere luidsprekers van de Britten uiten.
Ook Denon krijgt een beroemdheid als ambassadeur. Daar is Katy Perry gestrikt, die aan de vooravond staat van een grote albumrelease en mondiale tour. Een minstens even grote naam, dus. De zangeres wordt het gezicht specifiek van de Denon PerL-oortjes, draadloze oordoppen die nu in een trendy wit beschikbaar zijn. Het echt interessante aan deze in-ears is echter de Adaptive Acoustic Technologie dat testtonen afspeelt en zo de eigenschappen van je binnenoor vaststelt. Wat je hoort, is dus automatisch geoptimaliseerd aan jouw persoonlijke gehoorkarakteristieken. De samenwerking met Beckham ligt vast voor drie jaar, met Perry slechts een jaar. Maar het bedrijf verwacht wel dat het daarna verlengd zal worden. Een positief teken moet dan wel zijn dat Perry alvast 400 Denon PerL-oortjes heeft “aangekocht, niet gekregen” om aan haar crew uit te delen.
Er zijn ook kleinere samenwerkingen die wel de niche belichten. Denon wou bijvoorbeeld graag iets doen met OJAS, een audiokunstenaar die onder meer in SFMOMA exposeert met installaties die rond zelf ontworpen versterkers en luidsprekers zijn gebouwd. OJAS wou zelf iets doen rond het eerbiedwaardige DL-103 moving coil-element, wat leidde tot de DL-103o in een transparante behuizing. Qua techniek is er eigenlijk niets echt veranderd, maar het zet wel een cartridge die al sinds 1963 in Japan wordt gebouwd en nog altijd heel populair is weer eens in de schijnwerpers.
De meer nichetoestellen, zoals AV-receivers, profiteren dan mee van de aandacht opgewekt door die grote namen, zo gaat de theorie. “We blijven gewoon investeren zoals vroeger in onze kernproducten”, benadrukt marketeer Benelux Nico Bierhoff. “Maar we hebben ook geleerd dat je bijvoorbeeld bij hoofdtelefoons moet blijven inzetten op innovatie, en dus regelmatig een update moet uitbrengen.” Van sommige producten (zoals die koptelefoons) komen er dus jaarlijkse updates.
Zelf spreekt Masimo niet over hoofdtelefoons, maar wel van “hearables”. Het ziet de markt breder dan hoofdtelefoons voor onderweg of thuis. Met de kennis van de audiotakken en nieuwe technologieën, zoals de AAT-oormeting in de Denon PerL-oortjes, wil het gehoorapparaten uitbrengen die iets anders doen dan de gevestigde waarden.
Reacties (0)