Brandstory en interview: Kennismaking met luidsprekerbouwer Perlisten

12 oktober 2024 + 10 minuten 0 Reacties
Perlisten

Perlisten is een luidsprekerbouwer die op korte tijd uit het niets opdook om meteen een gerespecteerde naam te worden. Hun speakers en subwoofers oogsten veel lof én awards. Maar wie is Perlisten juist en waarom hebben ze zo snel zo’n grote naambekendheid verworven?

De eerste keer dat Perlisten op de radar verscheen, was het voor de meeste audiojournalisten onmiddellijk duidelijk dat dit niet de zoveelste startup was die met een eigen interpretatie van een speaker poogde binnen te breken in de hifi-wereld. Zo heb je er anders wel meer, vaak heel kleinschalig en gericht op een lokale markt. Niets mee mis, want de passie erachter is altijd heel mooi. En die dynamiek en de lage drempel voor nieuwe spelers maakt de hifi-markt ook tot wat het is.

Perlisten kwam echter vanaf het eerste moment anders over. De luidsprekers waarmee ze pronkten waren op het niveau van de grootste namen, zowel qua afwerking als qua akoestisch design. Hier was een merk dat daarnet niet bestond en direct design en productie perfect beheerste. Dat was echt wel ongezien.

High-end met vele innovaties

Als het gaat om luidsprekerbouwers heb je bedrijven die vanuit emotie luidsprekers bouwen en anderen die vertrekken vanuit wetenschap en R&D. Hoewel in de realiteit het tegen het einde van het designproces bijna altijd een mix is van de twee is, is het bij Perlisten helder vanuit welke hoek ze vertrekken. Het is echt een typevoorbeeld van een fabrikant opgericht door techneuten die na jarenlang te werken voor derden hun kennis ten volle willen gebruiken. De allereerste keer dat we Perlisten voorgesteld kregen, enkele jaren geleden op de High End München-beurs, was de boodschap: “Eindelijk kunnen we zonder compromissen ons zin doen”.

Die boodschap kon het merk omzetten in concrete high-end producten met vele innovaties, zoals het DPC-array en de koolstofvezelwoofers (met een opvallend dambordpatroon dat inmiddels door anderen gekopieerd is). De luidsprekers en subwoofers vielen bij de pers enorm in de smaak, met jubelende reviews in testgebaseerde magazines zoals Stereo (DE), Stereophile (VS) en Hi-Fi News (VK). In enkele jaren tijd veroverde Perlisten bovendien een viertal EISA Awards, wat toch een sterke vorm van erkenning was. Dit jaar kwam daar weer eentje bij voor de machtige 18-inch Perlisten R18s met 1 kW aan vermogen.

Hoewel Perlisten pas in 2020 z’n eerste luidsprekers voorstelde, begon het verhaal eigenlijk al veel vroeger. Al in april 2016 werd het bedrijf boven de doopvont gehouden, opgestart door een groep consultants uit de audiowereld die elkaar bovendien al veel langer kende. Meestal wil je met een nieuwe onderneming zo snel mogelijk omzet maken en geld verdienen. Maar in dit geval volgde Perlisten een andere strategie. In die eerste vier jaren lag de nadruk volledig op onderzoek en de verdere ontwikkeling van de technieken die de Perlisten-luidsprekers uniek maken. Producten op de markt brengen, dat was pas iets voor later.

Een goede voorbereiding telt

“Er zijn in die aanloopperiode bijvoorbeeld ontelbare simulaties uitgevoerd en een twintigtal modellen van het DPC-tweeterarray gemaakt, wat heel duur was”, vertelt Chief Sales Officer Lars Johansen als we hem videobellen. “Dat alleen al duurde 18 maanden.” Er werd daarnaast hard gewerkt om te zorgen dat de uiteindelijke producten een kans hadden om het gloednieuwe en heel kritische THX Dominus-label opgespeld te krijgen. Dit nieuwe certificaat is een erkenning dat een speaker beantwoordt aan de eisen van THX, die onder de Dominus-naam nog strenger werden dan vroeger en specifiek bedoeld is voor thuisbioscopen die een maatje groter zijn. Perlisten was de eerste die het Dominus-label op z’n speakers mocht hangen.

Lars is van de drie topmensen van het bedrijf, samen met de Amerikaanse CEO-oprichter Daniel Roemer en CTO Erik Wiederholtz. De Deen voegde zich pas in 2020 bij Perlisten, maar het was zeker niet z’n eerste uitje in de audiowereld: “Ik ben al van 1989 actief in audio en ik was van plan om iets helemaal anders te doen. Weg van dit wereldje, ik was er na een lange periode als manager bij M&K klaar mee. Maar toen belde Daniel. Ik nam niet meteen op, maar hij drong aan via een bericht. Dat ‘je dit echt wel wil horen’. Daarna hingen we uren aan de telefoon. En ja, toen ik de plannen hoorde, was ik overtuigd.”

De missie van Lars was kristalhelder: de wereld kennis te laten maken met de producten van Perlisten. Maar zoals gezegd is het bedrijf gestart door oude rotten in de audiowereld, techneuten met veel ervaring bij audiomerken. Het drietal kende elkaar dus al langer, en had al veel eerder over de technieken gesproken die in de Perlisten-speakers terechtkwamen. “Als ingenieurs samen aan tafel zitten, worden er wel spontaan ideeën op servetten uitgetekend. Een vroege schets van het DRC-array, geïnspireerd op een oud M&K-design, werd veel vroeger gemaakt. Misschien wel al in 2010, ik weet het niet zeker.”

CI met hifi-technologie

Als we hem spreken is het voor Lars heel vroeg in de ochtend, want de Deen is in de Amerikaanse stad Denver voor de CEDIA Show. Terwijl wij rustig op het einde van de middag in Antwerpen vertoeven en aan een koffie slurpen. “We gaan hier een grote thuisbioscoop opstellen samen met partners Trinnov en Barco. Het wordt iets heel indrukwekkend, we zijn er al even mee bezig. In de zomer zijn alle speakers eerst naar Verona [de thuisbasis van Perlisten, in de VS-staat Illinois] gestuurd, waar Erik de bioscoop heeft opgebouwd en afgeregeld. En dan werd het allemaal ingepakt en naar Denver gestuurd voor de show. Het is een belangrijk moment voor ons. En volgend jaar verhuist het allemaal naar de ISE.”

Die enorme investering doet Perlisten omdat de drukbezochte CEDIA de Amerikaanse tegenhanger is van de ISE-beurs in Barcelona, met een focus op custom install en installateurs. Hier aanwezig zijn is een verplicht nummer, vooral nu het merk de custom install-markt bestormd. In de V.S. is deze immens groot, belangrijker dan de directe verkoop van audio en hifi aan consumenten.

Perlisten staat bij hifi- en surroundliefhebbers bekend voor z’n twee luidsprekerlijnen en machtige subwoofers. Maar het bedrijf heeft sinds kort een reeks inbouwspeakers uitgebracht. Het zijn premiummodellen die de geavanceerde technieken van de hifi-luidsprekers toepassen, wat ongewoner is bij inbouwproducten die vaak functionaliteit voor geluidskwaliteit zetten. Dat moet hier anders zijn, hoorden we al eerder op het jaar toen Lars een aantal van de nieuwe inbouwspeakers presenteerde aan de leden van de EISA. Op de CEDIA Show wordt het CI-assortiment verder uitgebreid, onder meer met inbouwsubwoofers.

Meteen groots uitpakken

Het kenmerkt Perlisten wel: veel ambitie. Hoewel het pas in 2020-2021 echt de markt begon te bestormen, presenteerde het meteen een heel uitgebreid aanbod. Eerst was er de S-lijn, dat de mooiste afwerking en de beste implementatie van de Perlisten-technologieën bevat. Zoals het DPC-array, een heel slim idee waarbij er boven en onder een dometweeter een kleine midrangedriver wordt gemonteerd. En dit in een gebogen oppervlakte of baffle gemonteerd, zodat alle drie in het tijdsdomein op elkaar zijn afgestemd. Er wordt bovendien voor een waveguide met een specifieke hoornvorm gekozen zodat de uitstraling op een heel slimme manier gecontroleerd wordt. Verticaal is het beperkt, zodat er weinig interactie is met de vloer of plafond. De middentonen wordt dan weer breder de kamer in gestuurd, wat een enge sweetspot vermijdt. Vandaar Directivity Pattern Control of DPC. “De impact van de kamer op de weergave wordt hierdoor veel kleiner”, legt Lars uit. Waar veel luidsprekers anders (en soms veel slechter) klinken naargelang de kamer waarin ze worden opgesteld, is dat bij Perlisten anders.

Nog maar dit augustus verkreeg Perlisten in de V.S. patenten voor de waveguide, het design van de luidsprekerkasten en de zelfontwikkelde drivers. Een bekroning op het vele R&D-werk van het jonge bedrijf. Lars is er duidelijk heel trots op, hoewel: “Als een Deen doen ik meestal niet aan luid ‘hoera’ roepen, maar in dit geval…”.

De Signature- of S-reeks startte aanvankelijk met een achttal hifi-modellen. Best veel voor een jong bedrijf. “Het was wel een risico, want we moesten van elk model honderd exemplaren laten bouwen – nog voor we klanten hadden! Maar zo konden we wel laten zien dat we serieus bezig waren. Dat we een echt goede productiepartner hebben is evenzeer een deel van ons succes. Daarna was heel snel de distributie in belangrijke markten geregeld, zoals de V.S., China, Australië en het Verenigde Koninkrijk.” In de Benelux werkt Perlisten samen met PAI Audio Video, die ook Primare vertegenwoordigt. Het zijn twee merken die we op buitenlandse shows wel vaker met elkaar zagen optrekken. “Ze zijn een goede match”, beaamt Lars.

Later volgde de Reference- of R-lijn, opnieuw met meerdere vloerstaanders, boekenplankspeakers en centerspeaker. De R-modellen zijn goedkoper dan de S-speakers, maar gebruiken wel dezelfde Perlisten-technologieën. Alleen zijn sommige zaken wel vervangen door goedkopere (maar nog altijd goed presterende) alternatieven. De berylliumtweeter bijvoorbeeld, wordt bij de R-speakers vervangen door eentje uit zijde. “De R-speakers bieden 80-85 procent van de geluidskwaliteit van de S-modellen”, meent Lars.

Perceptual Listening Experience

En hoe zit het eigenlijk met die naam Perlisten? Als we Lars vragen wat Perlisten tot Perlisten maakt, verwijst hij eerst naar de betekenis van de merknaam. “Het is een afkorting van ‘Perceptual Listening Experience’, en dat is precies wat we willen bieden. Speakers met detail, ruimtelijkheid en rust, waar je heel ontspannen en betrokken naar luistert.”

Twee jaar geleden hadden we de kans om de R5t-vloerstaanders onze testruimte te testen, de S7t hoorden we dan weer enkele keren op shows en bij dealers als Alpha High End. Op basis van die ervaringen kunnen we de stelling van Lars over de Reference-lijn absoluut beamen. Het zijn heel eerlijk en transparante weergevers die altijd indruk maken met een driedimensionale weergave die niet opeens inklapt als je uit de stereodriehoek stapt. Ze bezitten ook exacte controle in het laag, met name in combinatie met de juiste versterking. Die eigenschap bezitten ook de subwoofers van het merk.

Wat brengt de toekomst? Perlisten is nu, onder meer vanwege de activiteit rond CEDIA, even heel sterk gericht op custom install. Maar liefhebbers van klassieke hifi-luidsprekers worden niet uit het oog verloren. Voor hen zijn de Signature- en Reference-lijnen er nog, want uiteindelijk blijven dit nog gloednieuwe speakermodellen. Die trouwens inmiddels in meer kleuruitvoeringen beschikbaar zijn dan bij de lancering, toen enkele hoogglanszwart op het menu stond.

Aan echt veeleisende muziekfans toonde Perlisten op de voorbije High End-show in München een speciale editie van het topmodel, de S7t. Nieuwe en nog dunnere koolstofvezelconussen, een nieuwe cross-over en aanpassingen met koolstofvezel aan de kast zijn enkele zaken die deze premiumtoren biedt. Tijdens het gesprek viel het ook op dat Lars de R- en S-luidsprekers beschreef als de ‘goede’ en ‘betere’ luidsprekerlijnen… Wie de marketingwereld kent, zal meteen realiseren dat zo’n opsomming dankzij Apple (die gelooft in producten afgeleverd in drie niveaus) meestal eindigt in ‘best’. Komt er dan op luidsprekervlak nog iets meer luxueuzer en technisch volmaakter? Dat wordt afwachten…

Perlisten
www.perlistenaudio.com

PAI Audio Video
www.pai-audiovideo.nl

Alpha High End
Brasschaat, België
alphahighend.be

New Music
Brussel, België
newmusic.brussels

Praalder
2593 AG Den Haag, Nederland
praalder.nl

Studio Rispens
8801 AJ Franeker, Nederland
rolandrispens.com

The Hifi Studio Number One
2311 JS Leiden, Nederland
number-one.nl

iEar’ Amsterdam
1077 HL Amsterdam, Nederland
iear.nl

iEar’ Tilburg
5038 HA Tilburg, Nederland
iear.nl

Reacties (0)