Sonos Beam of One zouden zomaar Alexa-ondersteuning kunnen verliezen

10 juli 2018 2 Minuten 0 Reacties
sonos-beam-huiskamer

De Sonos Beam en One ondersteunen Amazon Alexa, maar die ondersteuning kan zomaar worden teruggetrokken door Amazon. Gebruikers zouden daarvan wel op de hoogte gebracht worden, maar dit zou dan op zeer korte termijn gebeuren.

Sonos Beam en One met Alexa aan boord

Dat de Sonos Beam en One ondersteuning aanbieden voor Alexa is goed nieuws, maar nu blijkt dat Amazon die ondersteuning zomaar zou kunnen terugtrekken. De eigenaars van de producten zouden wel op de hoogte gebracht worden in dat geval, maar dit zou op zeer korte termijn zijn dan. Dat blijkt uit documenten die zijn te vinden op de website van US Securities and Exchange Commission, aangezien Sonos voornemens is naar de beurs te gaan. Mocht Amazon dit doen, dan verliezen de speakers dus hun stemassistent.

In het document staat het volgende te lezen.

Our current agreement with Amazon allows Amazon to disable the Alexa integration in our Sonos One and Sonos Beam products with limited notice. As such, it is possible that Amazon, which sells products that compete with ours, may on limited notice disable the integration, which would cause our Sonos One or Sonos Beam products to lose their voice-enabled functionality. Amazon could also begin charging us for this integration which would harm our operating results.

Amazon zou er dus ook voor kunnen kiezen geld te vragen voor het gebruik van Alexa, waardoor Sonos extra omzet misloopt of die kosten doorberekent aan de consument. Gelukkig is Sonos altijd open over het gebruik van stemassistent. Zo is de ondersteuning voor Google Assistant al beloofd sinds de introductie van de Sonos One in 2017. Wanneer die assistent beschikbaar zou worden gemaakt, dan verzacht dat mogelijk de klap voor een eventueel gebrek aan Alexa. Echter, er is geen garantie dat Sonos een deal kan sluiten met Google.

We are working to establish partnerships with other companies that have developed voice-control enablement technology, but we cannot assure you that we will be successful in doing so. If Amazon does not maintain the Alexa integration, if Amazon seeks to charge us for this integration, if we have not developed alternative partnerships for similar voice-enabled products or if we have not developed such products on our own, our sales may decline, our reputation may be harmed and our business and operating results may suffer.

Of dit allemaal gaat gebeuren is natuurlijk een ander verhaal. Wellicht is dit onderdeel van de standaardtekst die Amazon naar zijn partners stuurt, zodat er kan worden omgegaan met third-party partners als er iets mis lijkt te gaan. Amazon moet zichzelf natuurlijk ook kunnen beschermen tegen malafide praktijken.  Tot op heden heeft het bedrijf echter de Amazon Alexa-ondersteuning nergens teruggetrokken, dus dit lijkt niet iets waar je je zorgen over hoeft te maken. Amazon heeft nog niet gereageerd op deze berichtgeving.

Reacties (0)