Onlangs hebben we uitgebreid geschreven over wat scenario’s voor het smarthome precies zijn en hoe je ze kunt maken. Om wat dieper in de mogelijkheden te duiken bespreek ik de komende weken een aantal voorbeelden van scenario’s die ik in mijn situatie gebruik, en wellicht geven ze je inspiratie voor eigen scenario’s. In dit voorbeeld kijken we naar twee scenario’s waarmee je lampen kunt inschakelen op basis van verschillende triggers, waaronder lichtsterkte en tijd.
Onze situatie
Elk smarthome is anders en iedereen gebruikt verschillende producten en diensten. Het is dus niet zo dat deze uitleg in alle gevallen één op één over te nemen. Het gaat dan ook om het tonen van mogelijkheden, die je vervolgens in je eigen systeem kunt implementeren. Wel werken de meeste systemen volgens hetzelfde principe: als dit, dan dat. Ik maak gebruik van de Homey smarthomehub waarmee we alle slimme apparaten in huis koppelen, al dan niet via externe diensten of apps zoals IFTTT. Kijk vooral naar de mogelijkheden om zelf aan de slag te gaan met scenario’s, via online diensten, specifieke apps of complete hubs.
Wat heb je nodig?
In deze scenario’s, waarmee we lampen willen aanzetten, heb je in ieder geval slimme lampen of slimme schakelaars nodig waarmee je kunt communiceren. Daarnaast heb je voor het meten van de lichtsterkte een sensor nodig, maar als je dat niet hebt kun je de actie ook op basis van tijd of zonsondergang laten triggeren. Welke lampen je wilt aanzetten is om het even; je kunt alle lampen schakelen die je wilt.
Wat willen we bereiken?
Het doel van dit scenario is vrij simpel: we willen dat de lampen in de woonkamer aangaan wanneer het buiten schemert of zo’n 45 minuten voordat de zon ondergaat. De eerste optie doen we op basis van een lichtsensor (Philips Hue Sensor die ook de lichtsterkte meet), de tweede optie op tijd of informatie over de zonsondergang. Je kunt vanzelfsprekend ook alleen op basis van de input van deze sensor werken, of je kunt alleen op basis van de zonsondergang of tijd werken. We laten beide opties zien.
Het scenario op basis van lichtsterkte
De eerste scenario’s (Flows) maken we met het aantal lux (de lichtsterkte) als trigger, maar hiervoor maken we eerst een ja/nee variabele. Deze variabele is een simpel item (in dit geval ‘schemer’) dat op ja of nee gezet kan worden als iets gebeurt. In dit geval: is de lichtsterkte meer dan 400 lux dan zetten we de variabele schemer op ‘nee’. Is het minder dan 400 lux dan zetten we de variabele op ‘ja’. De reden dat we hiervoor een variabele gebruiken is tweeledig: aangezien je veel Flows (scenario’s) baseert op de variabele hoef je niet elk scenario aan te passen als je de sensor vervangt én het maakt het creëren van meerdere scenario’s een stuk overzichtelijker.
Maar, we willen de zekerheid inbouwen dat het ook echt schemert en er niet even iemand voor de sensor staat of er een donkere wolk voorbij komt (en de lampen dus snel aan en weer uit gaan) en daarom zetten we er een zandloper tussen. Pas als de zandloper leeg is en in de tussentijd is het aantal lux niet hoger dan 400 geweest, dan wordt ‘schemer’ op ‘ja’ gezet en kunnen we hiermee de verlichting activeren.
Andersom werkt dit natuurlijk ook. We willen niet dat de lampen steeds aan en uit gaan dus we bouwen een zandloper in waardoor de schemer variabele pas gezet wordt zodra de zandloper leeg is. En mocht het aantal lux in de tussentijd (120 seconden) onder de 400 komen dan wordt de zandloper gestopt en gebeurt er niets. Het klinkt misschien wat ingewikkeld, maar als je er even over nadenkt is het logica aangezien we anders mogelijk met knipperende lampen komen te zitten.
Nu we bepaald hebben wanneer de variabele ‘schemer’ op ‘ja’ of nee’ gezet wordt kunnen we deze informatie in elk willekeurig scenario gebruiken. In dit geval gaat het om de verlichting in de woonkamer die we aan willen zetten wanneer de variabele ‘schemer’ op ‘ja’ gezet wordt. De lampen willen we natuurlijk alleen aanzetten wanneer er iemand thuis is, maar niet wanneer iemand slaapt. Daarom zetten we in de ‘en’ kaarten ook de eerder aangemaakte variabelen voor aanwezigheid, vakantie en slaapstand. En om het nog wat nauwkeuriger te maken hebben we twee verschillende scenario’s: een voor vroeger dan 20.25 en een voor later dan 20.25. De reden hiervoor is persoonlijk, want wij eten vrijwel altijd voor 20.25 en dan mag de lamp boven de eettafel ook aan. Is het later dan 20.25, dan hebben we al gegeten en hoeft die lamp niet aan. Ook mag de verlichting na 20.25 wat meer gedimd zijn dan voor 20.25. Tot slot controleren we in de ‘en’ kaarten ook nog even of de lampen mogelijk al aanstaan. Heeft iemand de lampen in de woonkamer al eerder aangezet? Dan hoeft het scenario niet uitgevoerd te worden.
Het scenario op basis van zonsondergang of tijd
Wil je het jezelf iets makkelijker maken en maakt het niet uit dat je daardoor iets minder flexibel bent met de scenario’s, dan kun je gaan voor een trigger (als) op basis van tijd of (als het mogelijk is) op basis van de zonsondergang. In Homey hebben we deze optie standaard tot onze beschikking en bovendien kunnen we hier dan nog aangeven hoeveel minuten voordat de zon ondergaat een scenario mag starten. Op het moment dat de zon ondergaat is het al aardig donker dus wil je bij benadering vanaf 400 lux lichtsterkte het scenario laten starten dan is het even spelen met het aantal minuten vóór zonsondergang. Wij hebben 45 minuten genomen. De rest van het scenario komt overeen met de scenario’s die hierboven besproken zijn.
Natuurlijk zijn er veel meer wegen die naar Rome leiden en is de manier waarop ik scenario’s maak niet per se de beste of juiste manier. Het is de manier die in mijn situatie en voor mijn wensen werkt. Kijk vooral naar je eigen wensen en voorwaarden, en bedenk voordat je van start gaat hoe het scenario moet gaan werken.
Meer informatie
Wil je meer weten over het kopen of gebruiken van smarthome-producten? Neem dan onze tips en adviezen door.
Reacties (6)