Systemen als Philips Hue vinden we ontzettend fijn voor in huis. Maar dat betekent niet dat het volledig foutloos werkt. Sterker nog, als we onze problemen vergelijken met ervaringen waar andere gebruikers tegenaan lopen, dan vinden we daar best wat overeenkomsten in. Daarom behandelen we in dit artikel drie veelvoorkomende problemen en proberen we die meteen voor je op te lossen. We kijken naar de bridge en de lampen. Mochten de oplossingen niet werken, dan kun je nog altijd een reset uitvoeren. Daar tref je een knop achterop de Hue bridge voor aan.
Heb je problemen met Philips Hue? In dit artikel bespreken we drie oplossingen voor zaken die vaak voorkomen.
Je kunt de Philips Hue-lamp of bridge niet vinden
Als dit de eerste keer is dat je een Philips Hue-lamp installeert, dan kan dat op verschillende manieren foutgaan. Wanneer je de lamp eenmaal in de houder geparkeerd hebt en via de app probeert toe te voegen, dan kan het zijn dat je de lamp niet kunt vinden. Een lamp toevoegen doe je via de Instellingen van de Hue-app, waar je onder het kopje Lampen een toevoegknop ziet staan. Wanneer je de stappen in beeld opvolgt en het installeren lukt niet, dan werken de tips hieronder wellicht.
Het klinkt knullig en onbenullig, maar weet je zeker dat de lamp aanstaat? Check of de houder werkt door er een ouderwetse lamp in te draaien en op de knop te drukken. Werkt dat? Dan stond de lamp wellicht nog uit toen je hem wilde installeren. Controleer ook meteen even of je wel een lamp toevoegt van het juiste merk. Alleen lampen van Philips Hue (of de lampen die de app ondersteunt) kunnen toegevoegd worden. En anders kun je de lamp misschien via het serienummer toevoegen.
In het verlengde hiervan kunnen we nog een stapje verdergaan. Want als je gebruikmaakt van een Philips Hue bridge, dan ontgrendel je ook een extra laag moeilijkheden. Voordat je een bridge kunt gebruiken ga je via de Instellingen naar je Hue-systeem, waar je de accessoire kunt toevoegen. Zorg ervoor dat de bridge aanstaat (en stroom ontvangt), hij goed gekoppeld is aan een router (of meshnetwerk) en dat dit hetzelfde netwerk is als waar je smartphone verbinding mee maakt.
Dat geldt voor de smartphone waar de app van Philips Hue op staat. Wanneer beide apparaten niet verbonden zijn met hetzelfde netwerk, dan kunnen ze elkaar niet ‘zien’. En daardoor kunnen ze niet communiceren. Heb je verbinding gemaakt, dan maakt het niet uit met welk netwerk je verbinding maakt, want dat heeft de bridge immers een actieve netwerkverbinding. Mocht het allemaal niet baten, haal de bridge dan even dertig seconden van het stroom en probeer het dan opnieuw.
Moeilijke bedienbare of onbereikbare lampen
Ben je alweer een stap verder en is alles geïnstalleerd en wel? Dan kan het gebeuren dat de lampen zich niet goed laten bedienen of onbereikbaar zijn. Zo heb je alsnog niets aan zo’n duur systeem. Merk je dat lampen niet reageren op je commando’s, dan is het tijd om actie te ondernemen. Dat geldt ook voor de momenten waarop je het idee hebt dat de lampen een eigen leven leiden en op ogenschijnlijk willekeurige momenten aan- of uitgaan. Dan kun je het volgende doen.
Er kan bijvoorbeeld een update klaarstaan die het probleem verhelpt. Ga daarvoor naar de Instellingen en vervolgens het kopje voor de software-update om te checken of het zover is. Meestal updatet het systeem automatisch, maar checken kan geen kwaad. Je kunt ook proberen lampen opnieuw toe te voegen (hopelijk kan de bridge die vinden) of te koppelen aan een kamer of zone. Het Philips Hue-systeem moet wel weten waar de lamp gepositioneerd is.
Verder is het een goed idee om de lampen wat dichter bij een bridge of bluetoothpunt te brengen. Het bluetoothpunt is de smartphone waarmee je de bluetoothversie van Philips Hue bedient. Heb je een bridge, dan kan het handig zijn een extra lamp tussen de bridge en de lamp die problemen geeft te plaatsen; Hue-lampen vergroten namelijk hun eigen, onderlinge netwerk. Tot slot kan het geen kwaad je wifi-router eens te resetten; daarmee verdwijnen veel problemen als sneeuw voor de zon.
De Philips Hue-lampen flikkeren
Het kan ook zijn dat de lampen wel eens flikkeren. Echter, weinig dingen zijn zo irritant als flikkerende lampen. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Wij hebben gemerkt dat de problemen meestal ontstaan wanneer je de lampen gekoppeld hebt aan een dimmer. Slimme lampen werken vaak niet lekker met fysieke dimmerknoppen, omdat ze digitale dimmerfuncties hebben. Daarnaast biedt Philips Hue ook zijn eigen dimmerknop aan; daar heb je veelal geen gedoe mee.
Om te achterhalen of de lamp flikkert vanwege een gekoppelde dimmer, of om te checken of de aansluiting misschien kapot is, doe je er goed aan de lamp even aan een andere aansluiting te koppelen. Flikkert de lamp dan nog steeds, dan kan de lamp zelf het probleem zijn. Ook kun je een andere lamp aan de dimmer koppelen om dat uit te sluiten. Verder is het een idee de dimmerknop weg te halen als die problemen blijft veroorzaken; dan ben je er helemaal van af.
Reacties (8)