Coldsnap is een podmachine. Dat betekent dat je een speciale pod, een grote capsule, in een apparaat stopt, op de knop drukt en wacht tot – in dit geval – het softijs tevoorschijn komt. In de afgelopen jaren zijn er heel wat van dit soort apparaten verschenen. Denk dan aan podmachines voor koffie, sappen, lipstick, wiet, cocktails, koekjes en tortilla’s. Dergelijke projecten vinden vaak succes op crowdfundingwebsites als Kickstarter.
Dit is de Coldsnap
De Coldsnap accepteert grote pods met onbekende ingrediënten, die vervolgens een softijsje tevoorschijn toveren. Softijs is de focus van het bedrijf, maar de podmachine kan ook andere producten maken: froyo en dingen als bevroren koffie, smoothies, gezonde shakes en slushies. Allemaal zijn ze ijskoud, natuurlijk. Daarnaast is de machine in staat ijscocktails te maken.
Hoewel het apparaat in de markt gezet wordt als podmachine waarmee gezinnen softijs kunnen maken, komt er ook een versie aan voor bedrijven. Zo kunnen bedrijven bijvoorbeeld softijs, of net iets anders, aanbieden in kantines. Het is duidelijk dat dit bedrijf een core business heeft, maar aan de marketing kan nog wat gesleuteld worden. De aandacht gaat vooral uit naar softijs dus, maar ondertussen wordt er ook geadverteerd met meer mogelijkheden.
Dergelijke apparaten hebben wel met nadelen te maken. Zo is het een grote machine, die maar net op je aanrecht moet passen. Daarnaast heb je natuurlijk de directe concurrentie van supermarkten, die ijs in de vriezer aanbieden. En wat dacht je van de lokale ijsboer die vers softijs aanbiedt? Dergelijke, externe, factoren kunnen invloed hebben op het (mogelijke gebruik aan) succes van de Coldsnap.
De softijsmachine voor thuis moet in de tweede helft van 2021 te koop zijn. Onduidelijk is nog of dat ook voor Nederland geldt en wat we voor de machine en de pods kwijt zijn.
In het verleden hebben meerdere bedrijven geprobeerd een podmachine te lanceren. We kunnen bijvoorbeeld een apparaat van LG (en hier nog zo’n apparaat) voor de geest halen, die eveneens ooit tijdens een CES-beurs gepresenteerd werd. De apparaten hebben nooit op een brede omarming van de consumentenmarkt kunnen rekenen, dus de vraag is of het Coldsnap anno 2021 wel gaat lukken.
Reacties (0)