Google Home verslaat Amazon Echo in het eerste kwartaal van 2018

24 mei 2018 1 Minuut 0 Reacties
GoogleHomeAssistent

Google heeft de leiding overgenomen van Amazon als het gaat om de markt van de slimme speakers. Dit blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Canalys van het eerste kwartaal van 2018. De markt groeit ook hard in landen als China en Zuid-Korea.

Slimme speakers zijn steeds populairder op de consumentenelektronicamarkt. Zo liet het eerste kwartaal een groei van 210% zien als het gaat om verscheepte exemplaren ten opzichte van het eerste kwartaal van 2017. In het eerste kwartaal van 2018 zouden negen miljoen slimme speakers verscheept zijn. Waar Amazon tot nu toe de leiding in de markt heeft gehad, daar was het Google dat in het eerste kwartaal van 2018 de leiding heeft overgenomen, aldus onderzoeksbureau Canalys.

Google heeft de leiding met 3,2 miljoen verscheepte exemplaren van de Google Home- en Home Mini-speakers. De Amazon Echo staat op de tweede plek met 2,5 miljoen verscheepte exemplaren. Kijken we wereldwijd, dan is de Verenigde Staten nog altijd het land waar de meeste slimme speakers verkocht worden, alhoewel het aandeel nu voor het eerst onder de 50% is gekomen. Dit komt met name door de toenemende populariteit van de slimme speakers in China en Zuid-Korea. In China werden er 1,8 miljoen exemplaren verscheept, terwijl het in Zuid-Korea gaat om 730.000 exemplaren. Hiermee is het land het Verenigd Koninkrijk inmiddels voorbij.

Na Google en Amazon komen Alibaba en Xiaomi

Na Google en Amazon is Alibaba het bedrijf op de derde plek met de Tmall Genie-speaker. Ook Xiaomi doet het goed met de Xiao AI op plek vier. Volgens het onderzoeksbureau komt het succes van Google met name doordat ze zich ook op nieuwe markten richten, zoals de markt in India.

Reacties (0)