Educatieve tablets
Leapfrog is een Amerikaans merk. Het bedrijf heeft een aantal educatieve tablets op de markt gebracht voor kinderen. Voor 72 miljoen dollar verkoopt het bedrijf zichzelf aan VTech, een bedrijf uit Hong Kong dat ook in Nederland tablets voor kinderen uitbrengt. Leapfrog zag de verkoopcijfers al enkele jaren achtereen gestaag dalen.
iPad
Hoewel de iPad van Apple op een totaal ander marktsegment mikt en veel duurdere tablets uitbrengt dan Leapfrog, is de iPad toch de directe ‘schuldige’ voor de slechte verkoopcijfers van de Leapfrog-tablets. Voortaan zal Leapfrog alleen nog apps maken voor de iPad. Als onderdeel van VTech.
Minitablet
Leapfrog is opgericht in 1995. Het eerste product was een elektronisch boek, dat was bedoeld om kinderen te helpen leren lezen. Nadat de iPad op de markt kwam, maakte het bedrijf een minitablet met de LeapPad die voor nog geen 90 euro de toonbank over ging in 2011. Er stond geen browser op en maar een paar spelletjes, maar het was compact en het kon tegen een stootje. Na aanvankelijke populariteit, ging de LeapPad onderuit toen Apple met de iPad mini kwam die ook een stuk goedkoper was dan de grote iPads. Toen was het min of meer gebeurd met Leapfrog. Hier viel niet tegenop te concurreren.
Innotab
In 2014 daalde de verkoop met 40 procent. VTech doet het daarentegen goed, met kindertablets zoals de Storio Max en de Innotab. Te verwachten valt dat de erfenis van Leapfrog op zowel hard- als softwaregebied in toekomstige tabletproducten van deze elektronische speelgoedfabrikant te zien zal zijn. VTech brengt wel producten in Nederland uit, Leapfrog heeft de oversteek naar ons land nooit gemaakt.
Reacties (0)