Symantec vindt malware die telefoongesprek met bank blokkeert

16 juli 2016 1 Minuut 0 Reacties
android-malware

Het Amerikaanse bedrijf Symantec heeft malware gevonden die ervoor zorgt dat een telefoongesprek met de bank geblokkeerd wordt.

Symantec heeft een nieuwe vorm van Android-malware ontdekt. Op zijn officiële blog maakt het Amerikaanse bedrijf bekend dat er malware is ontdekt waardoor gebruikers niet met hun bank kunnen bellen als ze merken dat er iets niet in de haak is.

Wat houdt de nieuwe malware in?

De malware die Symantec heeft ontdekt gaat door het leven onder de naam Android.Fakebank.B. De kwaadaardige software blijkt al langer te bestaan, maar in maart 2016 werden nieuwe varianten ontdekt. De malware zorgt ervoor dat gebruikers die merken dat hun betaalgegevens zijn gestolen, geen contact kunnen leggen met hun bank. Zodra deze klanten een belletje plegen naar hun bank, wordt het telefoongesprek direct verbroken. Op die manier kunnen criminelen ongestoord een bankrekening leegplukken.

Nog geen zorgen in Nederland

In Nederland lijken we ons tot op heden nog geen zorgen te hoeven maken om dit soort malware. Tot op heden werd de kwaadaardige software door Symantec namelijk slechts ontdekt bij klanten van Zuid-Koreaanse en Russische banken. Uiteraard kunnen klanten wel andere manieren gebruiken om hun bank in te lichten. Bijvoorbeeld het versturen van een e-mail of het gebruiken van een andere telefoon. Een geïnfecteerd toestel kan overigens wel gewoon bellen naar nummers die niet geblokkeerd zijn.

Reacties (0)