Nexus 7 kapot: hardware- of softwarefout?
Sinds het vrijgeven van Android 5.0 Lollipop voor de Nexus 7-tablet uit 2013, melden verschillende eigenaars zich met problemen. Het ergste probleem is dat de tablet bricked: een term die verwijst naar het Engelse woord ‘steen’; het apparaat is in feite onbruikbaar in deze staat. Mocht je een klacht hebben ingediend bij Google, dan heb je mogelijk het antwoord gekregen om je klacht neer te leggen bij Asus, de fabrikant van de tablet. Waarschijnlijk heb je nog garantie op het apparaat, aangezien in Europa twee jaar de standaard is.
In Noord-Amerika werkt dat echter anders: daar heb je meestal maar één jaar garantie op apparaten, waardoor Nexus 7-eigenaars nu tussen de 150 en 200 dollar aan reparatiekosten moeten betalen (in een enkel zelfs 344 dollar!). Het probleem kan mogelijk te maken hebben met de update naar Lollipop, die een fout veroorzaakt in de flashopslag van de Nexus 7. Hoewel het probleem al een tijdje bekend is en er inmiddels updates zijn uitgebracht voor Android 5.0, is het probleem niet verholpen en is er ook geen fix bekend.
Asus Nederland heeft tegenover de Nederlandse website Android Planet laten weten dat er in Nederland weinig gevallen bekend zijn van een Nexus 7 die bricked is en dat het probleem mogelijk in de software zit. Desondanks laten veel bezoekers van Tablets Magazine weten dergelijke problemen en meer tegen te komen op de Nexus 7. “Kapotte Nexus 7’s kunnen worden opgestuurd waarna wij ze individueel bekijken. Als het probleem aan de hardware ligt, worden de tablets kosteloos vergoed”, aldus een woordvoerder van Asus.
Reacties (4)