Microsoft zet dit jaar vol in op Windows tablets

28 maart 2014 1 Minuut 1 Reacties
Microsoft-Surface-Pro-2

In de tabletmarkt is Microsoft nog steeds een van de kleinere spelers. In maart bleek uit de cijfers van Gartner dat Windows 8 met een marktaandeel van 2,1 procent en 4 miljoen verkochte tablets nog nauwelijks een rol van betekenis speelt. In 2014 wil Microsoft daar verandering in brengen. Het bedrijf uit Redmond zet vol in op tablets.

Volgens Digitimes, dat zich baseert op bronnen bij Taiwanese fabrikanten, wil Microsoft in 2014 minimaal 25 miljoen Windows tablets verschepen. Dit is vijfmaal zoveel als in 2013. Het bedrijf is om dit aantal te bereiken in gesprek met verschillende fabrikanten zou subsidies aanbieden om fabrikanten te overtuigen Windows tablets op de markt te brengen.

De bronnen van Digitimes geven aan dat Lenovo en Sony weinig interesse in de ontwikkeling van Windows tablets hebben. Sony heeft onlangs bekendgemaakt de VAIO-afdeling, welke verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van windows-apparatuur, te verkopen en gaat zich meer op Android richten. Lenovo heeft in de afgelopen maanden wel diverse Windows 8 tablets en convertibles aangekondigd.

Onder meer Toshiba, Asus, Acer, Dell en HP zouden wel interesse hebben in de ontwikkeling van meerdere Windows tablets. Asus zou dit jaar volgens de bronnen van Digitimes 12 miljoen tablets willen verschepen, waarvan 4 miljoen stuks die draaien op Windows 8-software. Acer zet in op 10 miljoen verkochte tablets, waarvan 2 miljoen Android tablets. Microsoft zelf heeft afgelopen jaar 4,8 miljoen Surface tablets verscheept en zou in 2014 6 miljoen modellen willen verschepen.

Een overzicht van de onlangs gelanceerde Windows 8 tablets vind je in onze tablet database.

Reacties (1)