Met Dart wil Google Android-apps sneller maken

05 mei 2015 1 Minuut 0 Reacties
andy-android

Een groepje Google-ontwikkelaars is een experiment gestart genaamd Sky, gebaseerd op het open framework Dart voor snellere apps. Deze apps zouden daarnaast ook op andere platformen moeten kunnen draaien.

Dart: een experiment voor snellere Android-apps

Een groep Google-ontwikkelaars werkt momenteel aan Sky, een op Dart-gebaseerde en experimentele high-performance user interface framework voor mobiele applicaties. Het gros van de Android-apps is momenteel gebouwd op Java, maar Sky maakt dus gebruik van Dart. Dat is een open source programmeertaal ontwikkeld en gepromoot door Google. Het doel van Sky is om ontwikkelaars in staat te stellen snellere apps te maken die kunnen draaien op alle platformen en beter met het web geïntegreerd kunnen worden.

Snelle en toegankelijke apps zouden de norm van vandaag de dag moeten zijn, maar in de praktijk merken we soms nog wel eens dat apps in het algemeen wat te wensen over laten. Soms lukt het Android-ontwikkelaars niet om standaard 60fps vast te houden; met Sky moeten die ontwikkelaars te allen tijde de framerate op 120 frames per seconden kunnen houden. Het team dat nu werkt met Dart heeft het al voor elkaar gekregen een app te maken die elke 1,2 milliseconde het beeld ververst; dat is veel lager dan de benodigde acht milliseconde.

Met die acht milliseconde behaal je namelijk 120 frames per seconde. Sky kan helpen in dat proces, door de app en zijn user interface voorrang te geven op andere processen binnen Android. Aangezien Sky bovenop Dart is gebouwd, betekent dit voor ontwikkelaars dat zij hun applicaties ook gemakkelijker en sneller kunnen updaten, omdat het merendeel van de code is opgeslagen op een webserver. Voor nu is Sky nog een experiment; onduidelijk is of we dit daadwerkelijk op een later moment in de praktijk gaan tegenkomen.

Reacties (0)