Lek onthult groot aantal teruggebrachte Microsoft-apparaten

14 augustus 2017 2 Minuten 0 Reacties
microsoft-surface-laptop-windows-10-s-2

Vorige week meldde Consumer Reports nog dat er problemen waren met tablets en laptops van Microsoft, maar ontkende de technologiereus dat nieuws. Nu heeft Paul Thurrot een interne memo van Microsoft weten te bemachtigen en lijkt het erop dat als gevolg van dat bericht, het aantal teruggebrachte Microsoft-apparaten is toegenomen.

Problemen voor Microsoft

Consumer Reports meldde vorige week op basis van een onderzoek onder 90.000 eigenaren van tablets en laptops, dat 25 procent van de gebruikers van Surface-producten na twee jaar gebruik hardwarematige problemen tegenkwam. Sindsdien is het aantal teruggebrachte exemplaren gestegen.

Een gelekte statistiek in handen van Thurrot laat zien dat het aantal omgeruilde Surface Books zo rond de lancering op 17 procent lag en gedurende de zes maanden erna rond de 10 procent bleef hangen. Ook bij andere Surface-producten van Microsoft is zoiets te zien. Bij allemaal zien we ook dat naarmate de tijd vordert, ze allemaal minder teruggebracht worden.

In de memo die Thurrot wist te bemachtigen, lezen we ook dat Microsoft druk bezig is met de voorbereidingen voor een campagne om de consument erop te wijzen dat er heus niet zoveel problemen zijn als Consumer Reports stelt.

“Het is voor ons belangrijk om te blijven leren van onze klanten en hoe ze onze producten gedurende de periode waarin ze die gebruiken ervaren,” stelt Microsofts Panoy Panay. “Feedback zoals deze [van Consumer Reports] steekt, maar motiveert ons nog meer naar onze klanten te luisteren.”

In de memo lezen we verder dat het bedrijf van plan is “gesprekken” te voeren met Consumer Reports om uit te vinden hoe ze “hun bevindingen om kunnen draaien.” De bedoeling is natuurlijk uiteindelijk de Surface-producten weer aanraders te laten maken.

Wiens schuld is het?

Interessant is het steekspel dat begonnen is achter de schermen over wie nou eigenlijk de schuldige is aan de gebrekkige producten. Medewerkers van Microsoft stellen tegenover Thurrot dat het aan Intel ligt, dat een buggy product geleverd zou hebben met zijn Skylake-processoren. Tegelijk schijnen andere grote bedrijven daar geen last mee te hebben en is het dus maar de vraag of het probleem echt bij Intel lag.

Het resultaat van deze problemen die Consumer Reports constateert, is in elk geval dat Microsoft druk werkt aan verbeteringen. Volgens Microsoft had het bedrijf de problemen die gerapporteerd waren door Consumer Reports allang opgelost, “maar vindt dat zijn reflectie niet in de resulaten van Consumer Reports.”

Reacties (0)