De Surface Pro 3 is populair, in ieder geval in vergelijking met de Surface Pro 2. Dat heeft Microsoft laten weten tijdens een conference call waar de kwartaalcijfers besproken werden. “Hoewel het nog vroeg is lijkt het erop dat de verkopen van de Surface Pro 3 groter zijn dan de die van de Surface Pro 2”, aldus Microsoft CFO Amy Hood.
Hoeveel Surface tablets zijn er verkocht?
In het afgelopen fiscale kwartaal heeft Microsoft zo’n 409 miljoen dollar omzet gedraaid met de Surface Pro tablet, vooral de vorige generatie Surface en Surface Pro zijn verantwoordelijk voor die omzet, want de nieuwe Surface Pro 3 is nog maar net op de markt. Aangezien Microsoft geen daadwerkelijk verkoopgetallen deelt moeten we een beetje gokken over hoeveel Surface tablets we het hier hebben.
Laten we maar een range aanhouden in dit geval: Stel dat de gemiddelde verkoopprijs van een Surface tablet 500 dollar is (lage kant range) dan zou Microsoft afgelopen kwartaal ruim 800.000 tablets verkocht hebben. Als we van een gemiddelde verkooprijs van 1000 dollar (hoge kant range) dan hebben we het over ‘maar’ 410.000 tablets. De waarheid ligt ongetwijfeld ergens in het midden. Ik denk persoonlijk (maar zonder enkele data onderbouwd) dat we van zo’n 650.000 tablets uit kunnen gaan. In vergelijking met de ruim 13 miljoen tablets die Apple in het afgelopen kwartaal verkocht is dat dus niet gek indrukwekkend, alhoewel Microsoft nog wel als nieuwere speler gezien mag worden. Iets meer duiding: In het tweede jaar dat Apple zijn iPad op de markt had verkochten het bedrijf zo’n 9 miljoen tablets in het vergelijkbare kwartaal.
Surface Pro 3
Zoals je in onze productdatabase kan zien in de Surface Pro 3 de laatste generatie van Microsofts tablet, een tablet die dit keer vooral als laptopvervanger in de markt gezet wordt. De Surface Pro 3 heeft krachtige processor-opties en heeft een groot 12-inch display. Ook heeft Microsoft extra veel aandacht besteed aan de pen/stylus-integratie. Het fijne van de specs en vernieuwing vind je natuurlijk op de Microsoft Surface Pro 3 productpagina.
Surface Mini
Tijdens de conference call is ook, nogmaals, bevestigd dat er tijdens het kwartaal nog veranderingen zijn doorgevoerd in de planning en lancering van producten. Dit is natuurlijk gewoon een omweg om toe te geven dat de lancering van de Surface Mini tablet op het laatste moment geschrapt is. Of dat was om niet te concurreren met hardware-partners of omdat Windows 8 op een kleine tablet in de ogen van de nieuwe beslissingsbevoegden (Lees: Satya Nadella) toch niet zo’n heel stak idee is blijft de vraag.
Reacties (0)