Forrester Research hield begin 2011 een onderzoek waarbij mensen gevraagd werd naar het besturingssysteem dat zij graag op een tablet terug zouden zien. Maar liefst 46 procent koos voor Windows. Dit was zelfs nog voordat Windows 8 aangekondigd werd. Afgelopen kwartaal heeft Forrester een nieuw onderzoek gehouden en dezelfde vraag gesteld aan consumenten. Nu gaf maar 25 procent aan voor Windows te kiezen. Volgens Forrester is het probleem van Microsoft dat het al 18 maanden geleden is dat de eerste iPad gelanceerd werd. Daarnaast zijn er ondertussen al meerdere andere speler toegetreden tot de markt, zoals webOS en QNX. Om te compenseren voor verlies aan consumentenvertrouwen en de trage start zou Microsoft zich volgens Forrester moeten focussen op productiviteit en gaming, beiden sterke punten van Windows tot op heden, een goede vorm van marketing en lage prijzen voor Windows 8 tablets.
Toch is de conclusie van Forrester misschien niet helemaal ‘fair’. Kijkend naar de Amazon Kindle Fire tablet zien we dat een product niet perse de concurrent aan moet gaan met een andere tablet (de iPad). Een product kan op zichzelf staan en een eigen doelgroep of marktsegment creëren. Windows 8 tablets hebben veel te bieden, waarvan we de helft nog niet weten, en met een goede marketingstrategie kan Microsoft deze producten een eigen segment en doelgroep geven.
Microsoft heeft al een grote basis met gebruikers die helemaal afhankelijk zijn van Windows. Het grootste gedeelte hiervan zijn zakelijke gebruikers en bedrijven. Wanneer Windows 8 daadwerkelijk een naadloze integratie met bestaande Windows systemen weet te bieden zal deze doelgroep niet snel twijfelen om voor een ander besturingssysteem te gaan.
Reacties (3)