iOS-apps voortaan maar liefst 4GB groot
Apple heeft het oude limiet voor iOS-applicaties, die maar 2GB groot mochten zijn, opgehoogd naar maar liefst 4GB, zo maakt het bedrijf donderdag bekend. De verhoging moet ervoor zorgen dat applicatiemakers “over het algemeen meer media kunnen toevoegen bij hun inzending en een rijke en meer completere gebruikerservaring kunnen realiseren wanneer de app wordt geïnstalleerd door een gebruiker”, zo staat te lezen in het bericht dat Apple heeft opgesteld voor toekomstige en huidige ontwikkelaars voor iOS.
Het 2GB-limiet bestaat al sinds de lancering van de App Store in 2008. Voornamelijk voor game-ontwikkelaars kan dat limiet enorm vervelend zijn. De huidige trend is om console- en pc-spellen over te brengen naar mobiele platformen en wanneer je dan maar zo weinig ruimte tot je beschikking hebt, moet je of heel creatief zijn of besluiten je project te stoppen. Neem bijvoorbeeld het spel Skylanders: Trap Team: deze app downloadt extra levels in de achtergrond, terwijl de gebruikers op dat moment al aan het spelen zijn.
Hoewel deze verhoging natuurlijk goed nieuws is, is niet iedereen er blij mee. Vooral de eigenaars van een iOS-apparaat die maar 8GB interne opslagruimte hebben. Ook iPads met maar 16GB zullen snel vol raken. Een andere trend is om games er steeds mooier uit te laten zien en grootser te laten aanvoelen – maar daar is ruimte voor nodig. Heb je die ruimte niet, dan vis je achter het net. Android-gebruikers kunnen al sinds 2012 genieten van games en apps die 4GB groot zijn. Voorheen lag het maximale limiet op 50MB.
Reacties (0)