Invoering tablet en smartphone in de klas gaat niet snel genoeg

29 november 2013 1 Minuut 2 Reacties
tablet-onderwijs

We hebben het al bijna twee jaar over de komst van de tablet naar de klas maar de invoering hiervan laat nog te wensen over. Volgens de voorzitter van de VO-raad, Paul Rosenmöller, moet hier vaart achter gezet worden.

/p>

In een interview met De Volkskrant laat Rosenmöller weten dat het tijd wordt om de tablet en smartphone als lesmiddel in te gaan zetten. Niet alleen voor het lezen van digitale boeken maar ook voor een nieuwe manier van lesgeven. Rosenmöller geeft aan dat het gaat om de toegevoegde waarde van digitale hulpmiddelen welke het onderwijs eigentijds en interessanter maken voor jongeren.

Moderne techniek maakt het ook mogelijk om leerlingen thuis de lesstof te laten doornemen en in de les, met een coachende docent, de stof toe te passen met opdrachten. De docent hoeft dan niet meer in zes klassen hetzelfde lesje af te draaien.

Linda Zeegers, woordvoerder van de VO-raad, laat tegenover NUtech weten dat de invoering van de tablet in de klas veel te langzaam gaat. De belangrijkste reden hiervoor is volgens Zeegers te zoeken bij de uitgevers van lesmateriaal. Zij blijven achter met de digitalisering omdat digitaal lesmateriaal duur en niet flexibel is. Ook scholen zelf lopen achter de feiten aan, vooral door de hoge kosten die de digitale hulpmiddelen als tablets met zich meebrengen. Het budget van scholen is hiervoor te klein en daarbij vallen digitale boeken niet onder het 6 procent btw-tarief waardoor de overstap meteen een stuk duurder wordt.

Er wordt momenteel door de VO-raad samen met uitgevers, boekhandelaren, softwareontwikkelaars en onderwijskundigen gewerkt aan een plan waarmee de invoering van de tablet en de smartphone in de klas versneld moet worden. Dit plan moet volgend jaar gepresenteerd worden.

Reacties (2)