Over vijf jaar geen boekentas meer maar alleen een tablet

03 juli 2014 1 Minuut 0 Reacties
Panasonic-3E-onderwijs

Hoewel het merendeel van de consumenten inmiddels voorzien is van een tablet blijft de tablet in het onderwijs nog achter. Daar komt echter verandering in als we de grotere uitgevers van schoolboeken mogen geloven. Zij verwachten dat de tablet binnen vijf jaar de boekentas compleet zal vervangen.

Nu nagenoeg elke fabrikant een groot assortiment tablets heeft en consumenten voorzien zijn richten steeds meer fabrikanten zich op het onderwijs. Intel is één van de bedrijven die hierin het voortouw neemt. Zo toonde de chipfabrikant begin dit jaar een referentietablet die ontwikkeld is voor scholen. Panasonic kondigde eerder deze week aan de eerste fabrikant te zijn die met dit referentiedesign aan de slag gaat.

Het zijn echter niet alleen speciaal voor scholen ontwikkelde tablets die in opkomst zijn in het klaslokaal. Ook kiezen steeds meer scholen ervoor om een groot aantal ‘consumententablets’ in te kopen en de leerlingen hiermee uit te rusten. Volgens de grotere uitgevers van schoolboeken in Nederland moet dit er uiteindelijk voor zorgen dat de zware boekentas verleden tijd is.

Het gaat sneller dan verwacht, zo laat manager ePublishing Mark van Hussen bij uitgeverij Malmberg weten. Volgens van Hussen heeft dat niet zozeer met de hardware te maken maar met het feit dat scholen steeds vaker beschikken over goed en goedkoop draadloos internet. Daarbij is het speciale computerlokaal niet meer noodzakelijk en zijn tablets eenvoudig in de klas te gebruiken.

Grote uitgevers van studieboeken, waaronder Wolters-Noordhoff en Malmberg, moeten natuurlijk ook op het gebied van content inspelen op deze trend. Zij publiceren steeds vaker boeken ook in digitale vorm, welke vervolgens eenvoudig op een tablet te plaatsen zijn. Ook worden er meer interactieve mogelijkheden aan het lesmateriaal toegevoegd. Eind vorig jaar liet de VO-raad nog weten dat de intrede van de tablet in het klaslokaal te langzaam gaat. De belangrijkste reden hiervoor zou te zoeken zijn bij de uitgevers van lesmateriaal. Zij blijven achter met de digitalisering omdat digitaal lesmateriaal duur en niet flexibel is.

Reacties (0)