Fortnite-maker lanceert digitale winkel, komt ook naar Android toe

05 december 2018 2 Minuten 0 Reacties
epic-games-store-fortnite

Epic Games, de maker van Fortnite, heeft een eigen downloadwinkel opgericht voor videogames, die in 2019 ook naar Android zal komen. Wanneer ontwikkelaars hun games via deze winkel uitbrengen, dan zullen 88 procent van de omzet mogen houden.

Fortnite-maker lanceert downloadwinkel

Tim Sweeney, de oprichter achter Fortnite-maker Epic Games, heeft bekendgemaakt dat de studio een eigen downloadwinkel heeft opgericht, die zich in eerste instantie zal bezighouden met het publiceren van pc- en Mac-spellen. In 2019 zal de winkel ook naar Android toe komen. In vergelijking met Google, Apple en Steam zal Epic Games een minder groot aandeel van de omzet opeisen: daar waar de giganten dertig procent krijgen voor de moeite, zal de nieuwe downloadwinkel slecht twaalf procent vragen van ontwikkelaars.

Deze zet komt niet geheel uit de lucht vallen. Verschillende ontwikkelaars hebben zich al eerder geuit over het grote aandeel dat platformhouders vragen van grote en kleine ontwikkelaars en ook vanuit de journalistiek is daar kritiek op geweest. Epic Games heeft bovendien Fortnite buiten Google Play om uitgebracht, om ervoor te zorgen dat die dertig procent gewoon in de eigen zak verdwijnt, in plaats van in de zakken van Google. Het bedrijf moet dat geld wel afstaan aan Apple, anders werkt de game niet op iOS-apparaten.

Daarnaast heeft Epic Games nog andere deals in petto voor ontwikkelaars die besluiten gebruik te maken van de Unreal 4 engine, die is gemaakt door Epic. Dat betekent niet dat games op basis van andere engines niet welkom zijn in de nieuwe winkel; het is dus niet zo dat ontwikkelaars worden gedwongen dit softwarepakket te gebruiken. Maar als je als ontwikkelaar toch al van plan was één van de populairste game engines van dit moment te gebruiken, dan kan die extra deal mogelijk zorgen voor een duw in de goede richting.

Verder zullen ontwikkelaars de mogelijkheid krijgen om direct met hun klanten te kunnen communiceren, dankzij een zelf te onderhouden newsfeed. Die feed zal prominent in beeld worden gebracht in de winkel, waardoor geïnteresseerde klanten snel zouden moeten kunnen zien wat hun favoriete ontwikkelaars aan het doen zijn momenteel. Daarnaast zal er ook een link zijn met contentmakers, via een optioneel doorverwijzingsprogramma. Zo kunnen die contentmakers een graantje meepikken van het succes van de game die ze spelen.

Reacties (0)