Facebook en nepnieuws
Nadat Google eerder bekendmaakte geen nepnieuws meer te zullen meenemen in het advertentienetwerk, maakt Facebook dat nu ook bekend. De sites die nepnieuws presenteren op hun websites zullen worden verbannen van de Facebook Audience Network-advertenties en staan nu op dezelfde lijst waar sites op staan vol misleidende, illegale of bedrieglijke informatie. Het sociale netwerk heeft veel kritiek ontvangen na de Amerikaanse verkiezingen, omdat het vol stond met nepnieuws, dat werd gepresenteerd alsof het echt nieuws was.
Mark Zuckerburg, de ceo van het bedrijf, noemt het ‘bespottelijk’ dat het nepnieuws op zijn platform invloed heeft kunnen uitoefenen op de verkiezingen van dat land, maar doet er nu uiteindelijk toch iets aan. Door de geldstroom voor die sites te blokkeren, zal het probleem voor nu opgelost worden — maar op de lange termijn wellicht niet. Het verspreiden van nepnieuws is een business waar veel geld aan verdiend wordt, dus die sites zullen altijd blijven bestaan en op andere manieren geld gaan verdienen. Maar dus niet via Facebook of Google.
Google kreeg vorige week dezelfde kritiek te verduren als het sociale netwerk.
Reacties (0)