Facebook, sinds ongeveer een jaar eigenaar van WhatsApp, denkt er over om advertenties in de berichtendienst te plaatsen. Dat werd bekent gemaakt door David Marcus, hoofd van Facebook’s messaging afdeling, op een conferentie. Daarnaast meldde hij dat Facebook Messenger ook advertenties gaat krijgen, en als proef gaat dienen voordat WhatsApp advertenties krijgt.
Nog niet winstgevend
Facebook nam WhatsApp in februari 2014 over van de bedenkers in ruil voor 19 miljard dollar, grotendeels betaald via aandelen van Facebook. De app was toen nog niet winstgevend. WhatsApp is nog steeds niet winstgevend, maar heeft wel elke maand 700 miljoen actieve gebruikers.
Advertenties tonen met mate
Volgens Marcus wil Facebook WhatsApp gebruikers niet bombarderen met advertenties. Hij geeft aan dat dit met mate gaat gebeuren door op maar een paar plekken in de app advertentiebanners te plaatsen. Daarnaast wordt gekeken naar alternatieve, minder opvallende methoden om geld via de app te verdienen zoals de mogelijkheid voor bedrijven om gesponsorde berichten te versturen aan gebruikers van de app of de app te gebruiken als klantenservice. Ondanks de hoge overnameprijs heeft Facebook geen haast om geld te gaan verdienen via WhatsApp, aldus David Marcus.
Facebook Messenger als proef
Daarom is gekozen om eerst te experimenteren met Facebook’s eigen berichten app, Facebook Messenger. Daaruit moet blijken wat werkt en wat niet werkt, en wat een goede manier is om geld te verdienen maar gebruikers niet te overspoelen met advertenties.
Tegenstrijdig
De aankondiging is erg tegenstrijdig. Voordat WhatsApp aan Facebook verkocht werd vertelde de oprichter, Jan Koum, altijd dat de app nooit advertenties zou krijgen. Ook Mark Zuckerberg vertelde na de overname dat er geen plannen waren om advertenties in de app te gaan tonen. Sterker nog, in ruil voor een jaarlijkse betaling van €0,99 werd beloofd dat er nooit advertenties in de app getoond zouden worden.
Reacties (0)