Facebook en privacy
In een uitgebreid bericht, schrijft het sociale netwerk dat het in het kader van Data Privacy Day met een educatieve campagne komt. De bedoeling is om mensen bewuster te maken van de gegevens die ze delen en de manier waarop die gebruikt worden. Zo maakt Facebook inzichtelijk welke gegevens gebruikt worden om advertenties op een individu toe te spitsen. Daarnaast wordt uitgelegd hoe je oude berichten kunt beheren en wat de gevolgen zijn van het verwijderen van je complete account.
Belangrijk is ook de toevoeging van een nieuw controlepaneel, het privacycentrum, waarbinnen alle belangrijke instellingen rond privacy komen te staan. Welke dat precies zijn legt Facebook dan weer niet uit, maar er wordt wel vermeld dat men de instellingen op basis van feedback van gebruikers, beleidsmakers en privacyexperts heeft opgebouwd.
Het privacybeleid
In hetzelfde bericht omschrijft Facebook ook zijn privacybeleid, een zaak die toch altijd iets schimmigs heeft gehad rond het sociale netwerk. Nu schrijft men dat het belangrijkste principe is dat “je keuzes kunt maken als het aankomt op de manier waarop je gegevens gebruikt worden”. Om die reden is het mogelijk om te selecteren welke berichten voor wie te zien zijn, en houdt men de gegevens zo veilig mogelijk.
Dat Facebook nu met dit bericht en dit aangepaste beleid komt, moest onderhand wel gebeuren. Het sociale medium wordt streng bekeken door toezichthouders en dan vooral die binnen de Europese Unie. De kritiek is dat er te weinig bekend is over het beleid van het bedrijf en dat gebruikers te weinig controle hebben over hun data. Daar komt nu dus verandering in, waarmee het medium van CEO Mark Zuckerberg lijkt te voldoen aan de nieuwe Europese privacywet die vanaf mei 2018 van kracht is.
Reacties (0)