Blackberry CEO kiest andere benadering tabletmarkt

30 april 2013 2 Minuten 4 Reacties
PlayBook-tablet

Op verschillende websites kun je vandaag titels vinden waarin wordt gesteld dat Thorsten Heins, CEO van Blackberry, denk dat er over 5 jaar geen tablets meer bestaan. Dit is het resultaat van het overschrijven van titels van Engelstalige sites die zich baseren op een interview met de baas van het voormalige RIM dat Bloomberg heeft gepubliceerd. In plaats van de stekker direct uit Tablets Magazine te trekken hebben we de moeite genomen zelf het interview met Heins even te bekijken, en kiezen we voor een wat genuanceerdere berichtgeving, en titel.

Volgens de CEO van de voormalige smartphone gigant is het lastig voor fabrikanten succesvol tablets op de markt te brengen. Met succesvol bedoelt hij volgens ons tablets die consumenten willen kopen voor prijzen die hoog genoeg zijn zodat de fabrikant wat winst overhoudt aan het eind van de rit. Deze uitspraak lijkt ons redelijk en gebaseerd op de waarheid. Zover wij in kunnen schatten zijn alleen Apple en Samsung (en heel misschien ASUS) fabrikanten die noemenswaardige winst maken binnen dit segment.

Heins zegt dat Blackberry de markt op een ietwat andere manier wil benaderen, een manier die je misschien straks bekend voorkomt. Volgens Heins (en de wet van Moore) duurt het namelijk niet al te lang meer dat de kracht van een smartphone meer dan genoeg moet zijn om alle schermen (lees: computervormen) aan te sturen. Als gevolg daarvan zullen tablets met eigen processors, grafische kaarten en geheugen als eerste overbodig raken. Een touchscreen van zeg 7 of 10 inch kan namelijk rustig aangedreven worden door een smartphone. Deze strategie volgt de lijn die ASUS al aan het volgen is met hun Padfone producten. En waar we in het verleden al over droomden met de Palm Foleo. Een droom blijft het nog steeds, want tot nu toe lijken alle soortgelijke pogingen (inclusief die van ASUS) niet dusdanig aan te slaan dat ze als succes bestempeld kunnen worden.

Het lijkt erop dat Heins voor Blackberry dus een soortgelijke strategie wil gaan volgen, omdat het zeker voor een speler zonder duidelijke aanwezigheid op de tabletmarkt nu gewoon erg lastig is een interessant tabletproduct voor de consument te bieden. Bij een compleet aanbod hoort namelijk ook een goed app-aanbod en horen andere bijkomende diensten. Op dit moment zijn er al drie grote partijen die vechten om de gunst van tablet-app developers. Alleen genoeg rekenkracht in een smartphone om een scherm van tabletformaat aan te sturen is dus niet genoeg, het draait uiteindelijk ook om de kwaliteit van de apps.

Overigens lijkt Heins nog niet genoeg vertrouwen te hebben dat de producten in zijn huidige productaanbod (Z10 en Q10) genoeg kracht hebben om andere schermen aan te sturen. Ondersteuning voor een dergelijke oplossing is nog nergens te zien in de code van BlackBerry 10 zover wij kunnen nagaan. Een nieuwe tablet in traditionele vorm van Blackberry in 2013 lijkt ons na dit interview vrij onwaarschijnlijk. Overigens kunnen wij ons goed voorstellen dat Blackberry op dit moment haar energie liever focust op de smartphonemarkt waar ze ooit zo succesvol waren, maar waar ze de laatste jaren in een vrije val geraakt zijn.

Reacties (4)