Sommige adblockers verdwijnen uit App Store
Apple heeft enkele adblockers uit de App Store gehaald, omdat de mogelijkheid bestaat die de bedrijven achter die apps je data doorverkopen aan derde partijen. En in het licht van de terechte en aanhoudende discussies over privacy, is dat niet iets dat je als platformhouder moet willen. Het gaat om de adblockers die root certificates installeren, die servers in staat stellen toegang te krijgen tot je surfgedrag en daardoor ads kunnen blokkeren. Maar het betekent ook dat je op dat moment vatbaar bent voor een man-in-the-middle-aanval.
Dat houdt in dat er een man tussen jou en de server kan zitten, die kan zien wat je doet. Of nog erger: die malafide software kan installeren via deze weg of je data kan verkopen aan derde partijen. Het zou natuurlijk kunnen dat het gros van de bedrijven achter de adblockers goede bedoelingen hebben (ook al ontnemen die dan inkomsten van de websites die surfers bezoeken), we kunnen ons voorstellen dat dit in een aantal gevallen ook bewust zo gedaan is. Je data is namelijk waardevol en kan ontzettend veel geld opleveren.
Mocht je dus vanaf nu minder adblockers tegenkomen in de App Store, dan ligt het aan deze handeling van Apple.
Reacties (0)