Xbox One-games krijgen ook toegang tot DTS:X

28 januari 2019 1 Minuut 1 Reacties
xbox-one-x-console-1

Binnenkort kunnen gamers met een Xbox hun games afspelen met ondersteuning voor DTS:X, zoals dat al kan voor hun films. DTS:X is geluidstechnologie die de weergave van het geluid baseert op de locatie van het object binnen een film of game.

DTS:X voor Xbox One-spellen

Xbox One-spellen krijgen in de toekomst ondersteuning voor DTS:X. Dat heeft Steven Wilssens, het hoofd van Microsofts audioteam, bevestigd in een tweet. Deze geluidstechnologie is al beschikbaar sinds 2017 voor films en series die via een (Ultra HD) blu-ray-disc worden afgespeeld. Voor games is het nu al wel mogelijk Dolby Atmos te ondersteunen. Titels als Assassin’s Creed Origins en Shadow of the Tomb Raider laten goed horen wat de toegevoegde waarde van de geluidstechnologie is. Daarom is de toevoeging goed nieuws.

Dolby Atmos en DTS:X gaan verder dan de 5.1- en 7.1-speakeropstellingen. Geluid wordt niet direct naar een specifieke speaker gestuurd, maar baseren zich daarentegen op de plaatsing van een object. Het geluidsveld wordt zodoende over meerdere speakers verstuurd, waardoor je een ruimtelijk effect overhoudt. Meestal betekent dit dat je speakers nodig hebt die aan het plafond hangen, maar je kunt er ook speakers voor gebruiken die het geluid via het plafond naar beneden kaatsen, zoals bijvoorbeeld en high-end soundbar.

Het meest recente overzicht van de beste games van eind 2018 vind je hier.

Reacties (1)