Xbox One
De strijd leek al gestreden: zelf Sony kon niet verklaren waarom er zoveel PlayStation 4-spelcomputers in de afgelopen tijd zijn verkocht. Zo vlak voor de periode van de feestdagen, waar traditiegetrouw de meeste games uitkomen, waren de PS4-consoles niet aan te slepen – terwijl er vrijwel geen nieuwe game op werd uitgebracht. En Microsoft zag het met leden ogen aan en kon niet anders doen dan erop reageren. En dat deed het Noord-Amerikaanse bedrijf, met succes. In Groot-Brittannië en de Verenigde Staten vlogen de One’s over de toonbank.
Precieze cijfers zijn er momenteel niet, maar de Xbox One heeft is in beide landen vaker verkocht dat de PlayStation 4. Heeft dat te maken met het feit dat PSN plat lag? Of dat de racegame Driveclub kampte met veel problemen? Of kwam het doordat Microsoft een agressieve campagne startte, waar het in die twee landen de Xbox One goedkoper in de winkels legde en de consument er meerdere games bij kreeg? Waarschijnlijk is het een combinatie geweest van geluk, inzicht en strategie, maar het legde Microsoft in elk geval geen windeieren.
De Wii U van Nintendo, die spelcomputer met een tablet-c0ntroller, deed het ook beter in die twee eerdergenoemde landen. En dat heeft Nintendo te danken aan het spel Super Smash Bros. for Wii U, waar fans van de serie al maanden naar uitkeken. De game is eind november gelanceerd, de 21ste in Noord-Amerika en de 28ste in Europa, en is sindsdien 710.000 keer over de toonbank gegaan. En dat heeft ertoe geleid dat mensen zonder Wii U, maar met de wil Smash Bros. te willen spelen, er toch nog eentje aanschaften.
Reacties (1)