Spotify updatet privacybeleid met begrijpelijke tekst

07 september 2015 1 Minuut 0 Reacties
spotify-new-logo

Spotify heeft wederom zijn privacybeleid aangepast, na wat ophef op internet, met teksten die de gemiddelde gebruik nu ook kan begrijpen. Voorheen maakte Spotify gebruik van juridische taal die advocaten misschien wel begrijpen, maar waar de gewone burgers niets mee kon.

Spotify, het privacybeleid en jij

Vorige maand was er ophef op internet: Spotify paste zijn privacybeleid aan en iedereen voelde zich in de aap gelogeerd. Er ontstond daardoor heel wat kritiek op de grootste muziekstreamingdienst van dit moment, aangezien Spotify opeens om allerlei rechten op je smart devices begon te vragen die het ogenschijnlijk niet nodig heeft (zoals toegang tot je foto’s en contacten op je smartphone). Volgens oprichter Daniel Ek zat er meer achter dan de meeste mensen van tevoren konden bedenken, waardoor de storm gelukkig snel suste.

Eén van de fouten die Spotify met het verse beleid maakte, was dat het in juridische termen geschreven was. Handig voor de advocaten, minder handig voor de gemiddelde gebruiker, die gewoon duidelijk wil zien waar die aan toe is. De juridische termen zijn ingewisseld voor begrijpelijke taal en Spotify heeft zelfs een compleet betoog opgeschreven waarin het uitlegt wat voor data het wel en niet verzamelt, wat het met die data wil doen en in welke gevallen je data wordt gebruikt voor andere doeleinden. Het is nog steeds een droge tekst, maar wel een heldere.

Mocht je het vorige beleid al hebben geaccepteerd, dan hoef je deze nieuwe versie niet opnieuw te accepteren. Voor de rest geldt de het nieuwe beleid elk moment kan arriveren.

Reacties (0)