Om grote concurrent Disney op eigen terrein te kunnen bevechten wil de dienst meer eigen animatieproducties leveren.
Netflix heeft eigen animatiestudio
De afgelopen paar jaar is Netflix druk bezig geweest met het opzetten van een eigen animatiestudio. Daarvoor werden schrijvers en animators bij concurrenten als Disney, Pixar, DreamWorks en Illumination weggekaapt. Het doel is om geanimeerde content te maken voor zowel kinderen als volwassenen. Eind vorig jaar kwam de eerste productie van deze nieuwe studio uit op de dienst. Het ging om de kerstfilm Klaus, die zeer positief ontvangen werd en in samenwerking met een aantal kleinere animatiestudios tot stand kwam.
Volgens sommige insiders wil Netflix dit jaar zo’n 17 miljard dollar investeren in de totstandkoming van content. Het gaat daarbij zowel om eigen producties als exclusieve contracten met andere partijen. De eerste geanimeerde titels zijn Over the Moon, The Willoughbys en een eigen versie van het beroemde sprookje Pinokkio. Die laatste is de eerste animatiefilm van de bekende regisseur Guillermo del Toro. Ook staat een geanimeerde spin-off van de populaire fantasyserie The Witcher op de planning.
Concurrentie staat niet stil
Om Disney het vuur aan de schenen te leggen zal Netflix echter van goeden huize moeten komen. De studio werd opgericht in de jaren 20 van de vorige eeuw en heeft sindsdien tientallen klassiekers uitgebracht. Ook brengt het bedrijf, soms in samenwerking met Pixar, al een hele tijd meerdere grote animatiefilms per jaar uit. Inmiddels is het grootste deel van deze films beschikbaar op Disney+, de streamingdienst van de entertainmentreus. Ook DreamWorks en Illumination hebben samen heel wat succesfilms op hun naam staan.
Reacties (1)