Netflix wilde bioscopen kopen – gerucht
The Los Angeles Times schrijft vrijdag dat Netflix voornemens was bioscopen op te kopen voor het vertonen van zijn eigen filmproducties. De streamingdienst heeft echter niet doorgezet, omdat het toch te duur zou zijn. De keten die het bedrijf op het oog had, was het Amerikaanse Landmark Theaters — niet zozeer omdat deze bioscopen iets bijzonders konden aanbieden, maar gewoon omdat het interesse had in de overname van bioscopen, schrijft Variety. Echter, dit kan nog steeds invloed hebben op de toekomst.
Deze deal mag dan niet zijn doorgegaan, toch kan Netflix wat anders besluiten te doen voor het vertonen van zijn eigen films. De dienst mag dan wel rekenen op 125 miljoen betalende abonnees, waarmee het bedrijf ver voorloopt op de concurrentie, toch krijgt het niet altijd de respect van grote bioscoopketens of filmmaatschappijen. Zo mag de videostreamingdienst niet meedoen met het Cannes Filmfestival vanwege de nieuwe regel dat alle films voortaan eerst gescreend moeten worden in de Franse bioscopen.
En dat terwijl Netflix-films als Okja en The Meyerowitz Stories het ontzettend goed doen bij het publiek, ook toen ze vorig jaar bij Cannes te zien waren. Wanneer het bedrijf beschikt over zijn eigen bioscoop(keten), dan kan het dus ook gemakkelijker meedoen met dergelijke awardshows, zoals bijvoorbeeld de Oscars. De films die daaraan meedoen, moeten ook eerst in de bioscoop zijn geweest. Of de dienst ook in andere landen bioscopen wil overnemen of neerzetten, is vooralsnog niet bekend. Het bedrijf heeft niet gereageerd.
Reacties (2)